Prefectul capitalei, acuzat că instigă la nerespectarea legii în privinţa eutanasierii câinilor fără stăpân

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Federaţia Naţională pentru Protecţia Animalelor (FNPA) şi Asociaţia Pet Hope îl acuză printr-un comunicat comun remis azi presei pe prefectul capitalei că, prin afirmaţiile sale referitoare la posibilitatea eutanasierii câinilor fără stăpân şi în prezent, instigă la nerespectarea legii, faptă prevazută de Codul Penal.

„Într-o tentativă disperată de a justifica aplicarea în prezent a eutanasierii ilegale a câinilor fără stăpân de către unele primării şi de a îmboldi pe altele s-o aplice, prefectul Capitalei, Mihai Atănăsoaei, afirma la doar două zile după Decizia Curţii, că ar exista o lege în vigoare care permite autorităţilor locale să decidă eutanasierea câinilor fără stăpân, nerevendicaţi într-un termen de 14 zile, referindu-se la Legea 227/2002 pentru aprobarea OUG 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân”, se spune în comunicat.

Potrivit celor două organizaţii, prin aceasta, prefectul capitalei „săvârşeşte o faptă prevazută de legea penală, constând în infracţiunea în formă agravată de instigare la nerespectarea legilor precum şi la săvârşirea de fapte ce constituie infracţiuni (art. 324 din Codul Penal)”. Totodată, cele două organizaţii consideră că Atănăsoaei „interpretează în mod abuziv, nelegal şi vădit eronat raportul dintre norma specială cu privire la interzicerea eutanasierii câinilor fără stăpân cu excepţia celor bolnavi incurabil (prevăzută la art. 7 ind. 1 din Legea nr. 205/2004 privind protecţia animalelor modificată prin Legea nr. 9/2008) şi norma generală cu privire la eutanasie prevazută de OUG 155/2001 privind gestionarea câinilor fără stăpân”.

Organizaţiile atrag atenţia autorităţilor locale că Legea nr. 205/2004 se aplică, potrivit art. 1 alin. 1, „animalelor cu şi fără deţinător”. Totodată, conform art. 1 alin. 1, Legea 205/2004 reprezintă normativul cu caracter special în materia protecţiei animalelor (implicit a câinilor fără stăpân) faţă de OUG 155/2001 care reprezintă normativul cu caracter special în ceea ce priveşte gestionarea, anume organizarea adăposturilor câinilor fără stăpân la nivel administrativ-teritorial. În ceea ce priveşte prevederile art. 1 alin. 2 din Legea 205/2004, „gestionarea populaţiei canine fără stăpân se reglementează prin lege specială”, organizaţiile mentionează că OUG155/2001 are caracter special numai cu privire la „gestionarea câinilor fără stăpân”, nu însă şi cu privire la măsura eutanasierii. „Astfel, sub nicio formă nu se poate vorbi despre prevalenţa Ordonanţei faţă de Legea 205/2004 cu privire la eutanasiere, în baza principiului conform căruia legea specială derogă de la legea generală”, se arată în comunicat.
Potrivit celor două organizaţii, chiar dacă ambele acte normative sunt în vigoare, măsura eutanasierii este reglementată în prezent în mod exclusiv de către norma specială şi derogatorie. Organizaţiile susţin că prioritatea art. 7 ind. 1 din Legea nr. 205/2004 faţă de prevederile referitoare la eutanasie din OUG nr. 155/2001 a fost confirmată atât de instanţele de judecată, cât şi de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor.

Astfel, organizaţiile afirmă că în conformitate cu prevederile legale în vigoare, persoanele care procedează la eutanasierea câinilor fără stăpân, care nu sunt bolnavi incurabil, conform constatărilor medicului veterinar, săvârşesc acte de cruzime împotriva animalelor prin omorârea cu intenţie, urmând să fie sancţionate cu închisoare de la şase luni la trei ani sau amendă penală între 1.000 şi 10.000 de lei.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite