FOTOGALERIE Călătorii fierbinţi în Capitală: Vezi cum se coc bucureştenii în autobuze la 35 de grade Celsius

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din cele 1.000 de autobuze ale RATB  care circulă prin Bucureşti, doar 513 au sisteme de aer condiţionat în zona destinată călătorilor. Bucureştenii au reclamat în repetate rânduri condiţiile grele în care se circulă  pe timp de vară cu mijloacele de transport în comun.

Zilnic, mii de persoane trec prin calvarul unei călătorii cu unul dintre autobuzele fără aer condiţionat. Ieri, la ora prânzului, într- una din maşinile de pe linia 182 se înregistrau mai mult de 32 de grade Celsius. Pentru că autobuzul Mercedes care circula pe această linie nu era dotat cu aer condiţionat, pasagerii au deschis toate geamurile, preferând să suporte curentul ce s-a format în maşină.  "Este foarte cald, leşinăm în autobuz, dar nu pot să aştept de fiecare dată să vină un autobuz cu aer condiţionat. 182 vine la jumătate de oră, nu pot să mai stau încă 30 de minute după altul cu aer condiţionat",ne-a declarat indignată Elena Creţu, de 65 de ani.

 

image
image
image

CLICK PE IMAGINI PENTRU GALERIE FOTO!

La aceeaşi oră, pe linia 282, într-un autobuz dotat cu sistem de aer condiţionat, pasagerii călătoreau relaxaţi la doar 25 de grade. "Eu am avut noroc, că am venit cu un 282 în care erau doar vreo 24-25 de grade. Am văzut că scria pe maşină că are aer şi m-am suit. Este foarte bine. Nu ştiu de ce nu le-au cumpărat pe toate aşa sau de ce nu montează aer condiţionat pe toate autobuzele", ne-a spus Geo Dumitrescu.

Temperaturi constante

În Capitală, doar jumătate dintre autobuze sunt dotate cu aer condiţionat în zona destinată pasagerilor, iar acestea circulă intercalat cu cele fără ventilaţie. Acest lucru a creat confuzie printre călătorii, care i-au acuzat de multe ori pe şoferi că nu vor să pornească aerul condiţionat. "Sistemul este automat. Temperatura se reglează la pornirea motorului şi se opreşte când ajunge la 24 de grade. Există senzori de temperatură legaţi la un computer de bord. Este unul la bara de protecţie, unul în salonul de pasageri, şi unul la motor", a spus Ştefan Ilea, şeful Autobazei Floreasca. Practic, doar temperatura din autobuz poate fi setată de conducătorul auto.

PREMIERĂ ÎN CAPITALĂ De vineri noapte, avem transport public de noapte

Şoferul nu poate opri sau porni aerul în zona pasagerilor sau în cabină. "Când sunt deschise geamurile şi uşile maşinii, sistemul intră pe avarie, aerul condiţionat de decuplează şi porneşte ventilaţia care face recircularea aerului din interior, dar nu răceşte", a explicat Vasile Tudor, şofer pe autobuz. În toate maşinile RATB. dotate cu aer condiţionat, temperatura se autoreglează la 24 de grade Celsius, temperatura setată în prealabil de reprezentanţii Regiei.   

Preţul pentru confortul călătorilor pe timp de vară

Temperaturile ridicate de afară transformă majoritatea mijloacelor de transport în comun din Bucureşti în saune pe roţi. Doar puţin peste jumătate dintre autobuzele Mercedes care circulă pe traseele din oraş sunt dotate cu aer condiţionat în salonul pentru pasageri, în timp ce niciunul dintre troleibuzele sau tramvaiele din Bucureşti nu au acest sistem montat. Practic doar în 500 de autobuze pasagerii beneficiază de un plus de confort şi de temperaturi constante de 24 de grade Celsius. În restul autobuzelor şi în troleibuze, aer condiţionat există doar în cabina şoferului. Costurile pentru adaptarea tuturor autobuzelor la nevoile pasagerilor sunt uriaşe. „În jur de 20.000 de euro costă un echipament de aer condiţionat. Partea de montaj costă şi aia destul de mult", a spus Mihai Scarlat, directorul Uzinei de Reparaţii din cadrul Regiei Autonome de Transport Bucureşti.

image
image
image

CLICK PE IMAGINI PENTRU GALERIE FOTO!

În urmă cu cinci ani, după achiziţionarea primului lot de autobuze Mercedes Citaro, care au venit din fabrică fără această dotare, Regia Autonomă de Transport Bucureşti a investit câte aproximativ 10.000 de euro în 13 dintre maşinile noi pentru a monta pe ele sisteme de aer condiţionat. Pentru dotarea troleibuzelor cu astfel de sisteme, cheltuielile ar fi şi mai ridicate. „La troleibuze este şi mai deranjant pentru că pe acoperiş nu e loc să se pună o cutie de aer condiţionat. Ar trebui să fie troleibuze speciale, sau tot acoperişul ar trebui reproiectat dacă ar fi să montăm aparatele şi asta înseamnă alte costuri foarte mari", a mai spus Mihai Scarlat. În momentul de faţă, R.A.T.B nu dispune de fondurile necesare pentru a realiza aceste lucrări.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite