Victor Rebengiuc a făcut spectacol la Clubul „Dilema veche”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

A doua întâlnire cu cititorii revistei a avut loc aseară, la Teatrul Nottara. Marele actor a avut un discurs savuros şi direct pe scena sălii "George Constantin", alături de profesoara Sanda Manu, regizorii Theodora Herghelegiu şi Radu Afrim, despre teatrul comercial, mode şi curente.

Moderatorul discuţiei, Mircea Vasilescu, redactor-şef „Dilema veche”, a coordonat un schimb de opinii inteligente între invitaţi şi public. Sala Teatrului Nottara a fost plină-ochi la dezbaterea „Toate-s vechi şi nouă toate. Viziuni clasice şi experimentale în teatrul de azi“.

S-a vorbit despre conflictul din interiorul breslei, despre diferenţa dintre teatrele instituţionalizate şi cele de proiecte, despre publicul avid de teatru. „La noi, la stat, există teatru de consum, ceea ce nu e bine, nici rău. Legat de conflict, cred că există în interiorul breslei, dar sunt lucruri care nu afectează munca noastră!”, a spus Radu Afrim. „E foarte greu să delimitezi graniţe. Există un război care ne incită, însă mă deranjează lipsa de respect!”, a vorbit regizoarea Theodora Herghelegiu.

Mircea Vasilescu, Victor Rebengiuc, Theodora Herghelegiu, Sanda Manu şi Radu Afrim (de la stânga la dreapta)

Mircea Vasilescu, Victor Rebengiuc, Theodora Herghelegiu, Sanda Manu, Radu Afrim

Victor Rebengiuc, nemulţumit de faptul că Legea Teatrelor întârzie, a spus că şi în teatrele instituţionalizate, ca şi în cele de tip underground există piese proaste şi bune în aceeaşi măsură. „Nenorocirea este că se creează mode”, a spus marele actor. „Sunt foarte trist că un spectacol al lui Ciulei este tratat cu dispreţ, se spune despre el că e datat. Aş recomanda mai multă atenţie atunci când se vede piesa unor regizori în vârstă”, a menţionat Rebengiuc.

„M-am îngrozit când l-am ascultat pe Nottara!”

La discuţia iniţiată în cadrul clubului „Dilema veche” s-a vorbit şi despre evoluţia jocului în teatru, de la Sarah Bernhardt, la Nottara, şi până la actorii tineri din teatrele din ţară. „Eram foarte tânăr când l-am ascultat pe Nottara declamând: <A fiiiiiii sau a nu fiii!>. N-am izbutit să înţeleg fenomenul ăsta. M-am îngrozit când l-am ascultat!”, a povestit cu har Victor Rebengiuc.

Sanda Manu şi-a amintit un episod din studenţie, petrecut în sala de cinema, la un film cu Sarah Bernhardt. „Colegul meu, Radu Penciulescu, râdea îngrozitor când a văzut cum se juca şi i s-a îndesat o bască în gură pentru că altfel ne dădeau afară”, îşi aminteşte profesoara. „Pe această scenă am văzut o piesă a lui Ciulei, când aveam 17 ani. Nu am uitat-o toată viaţa, aşa încât pot să descriu şi acum scene”, a adăugat Sanda Manu.

Despre mode şi tendinţe

Întrebaţi dacă există ceva la modă, interlocutorii au opinat pe rând. „Radu e o modă şi să sperăm că ajunge un curent”, a fost părerea Theodorei Herghelegiu despre colegul ei. „În provincie, lumea vine la teatru pentru regizori. În Bucureşti se vine pentru actori”, a spus Radu Afrim. Sanda Manu a vorbit despre oamenii simpli care joacă teatru în orice domeniu.

Radu Afrim

image

Cum este publicul de teatru azi?” La această întrebare, răspunsul a venit prompt: „Avid!”. „Eu joc într-un spectacol-lectură care nu atrage prin faptul că e static, „Legenda marelui inchizitor”, dar sala este plină şi majoritatea privitorilor sunt tineri. Asta e hrănitor!”, a declarat Victor Rebengiuc. „Imprevizibil!” a fost un alt răspuns. „<Burghezul gentilom>” face un succes nemaipomenit. Mie îmi displace din toată fiinţa să joc în acest spectacol, dar asta e meseria. Nu înţeleg de ce le place?”, a spus cu sinceritate dezarmantă Rebengiuc. „Maestre, cum v-a ieşit acel <Zoe> ?”, a venit o întrebare din public. „Pe gură!”, a fost tranşant Rebengiuc, în aplauzele şi râsetele sălii. „N-am un buton pe care să apăs şi să iasă acel <Zoe>. Mă bucur dacă v-a plăcut, însemnă că am un <Zoe> reuşit”, a încheiat actorul.

Tinerii prezenţi la discuţii au avut opinii diferite: „În ziua de azi, cumpărăm cărţi, dar nu mai apucăm să le citim, aşa că teatrul este singurul refugiu în cultură”, a spus un tânăr profesor. „Dacă nu aveţi timp să citiţi cărţile, daţi-ni-le nouă!”, a glumit Rebengiuc. Altcineva s-a arătat surprins că după mulţi ani de mers la teatru încă se mai poartă ca la orice spectacol să se aplaude de trei ori la final, indiferent dacă piesa e bună sau proastă. „Atunci, aplaudaţi cum trebuie!”, a fost comentariul lui Victor Rebengiuc.

Următoarea întâlnire a Clubului "Dilema veche" a fost programată în a doua miercuri din luna decembrie.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite