Vânătorul Cucu, sperietoarea de ciori de pe Otopeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Florin Cucu, un fost şofer în vârstă de  25 de ani, trage cu puşca după înaripatele de pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă. Tânărul vânător a fost ieri vedeta unei reprezentaţii de eliminare a păsărilor din zona aeroportuară, considerate un risc serios pentru avioane.

Vânătoarea nu mai este o pasiune de lux, o spun toţi angajaţii serviciului special de prevenire şi combatere a păsărilor de pe Aeroportul Henri Coandă. Pentru aceşti oameni împuşcatul ciorilor, coţofenelor, pescăruşilor sau chiar a vulpilor a devenit o meserie, şi una cu multe riscuri. „Este foarte periculos ce fac, dar sunt foarte atent unde trag. Mai ales când văd vreo pasăre pe lângă un avion care stă să aterizeze. Ochesc ţinta, dar aştept permisiunea de a trage de la turnul de control care îi anunţă pe piloţi de <obstacol>”, ne-a explicat Florin Cucu, bucureşteanul care, în urmă cu cinci ani, a lăsat şoferia pentru un job cu mai multă adrenalină şi mai bine plătit.

Mânat doar de pasiunea pentru pistoale, Florin a urmat cursurile unei şcoli particulare de arme şi muniţii, apoi s-a angajat cu normă întreagă la Asociaţia Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi „Lunca”. Prin intermediul aceasteia a reuşit Forin să lucreze pe Aeroportul Henri Coandă. Lucrează în trei ture, până la apusul soarelui, atunci când dau ultima tură pe piste pentru a pune la pământ înaripatele care zboară sau îşi fac cuiburi prin copacii din zonă.

Hărţuiesc păsările, apoi le eliberează
Din echipă fac parte însă şi oameni pentru care acest job a fost generat de pasiunea pentru vânătoare. „Am fost vânător şi înainte, doar că acum sunt plătit să fac ceea ce-mi place cel mai mult. Lucrez de patru ani aici, iar cel mai greu este vara. Atunci când vin stoluri întregi de păsări este foarte greu să le dobori pe toate. Mai degrabă cred că reuşim să le speriem”, completează Gabriel Slabu, de 29 de ani.

De fapt, tehnica de „hărţuire” a păsărilor este folosită nu doar de vânători, ci şi de un serviciu special angajat de aeroport, care acţionează după reguli învăţate de la aeroporturi precum cele din New York, Osaka sau Copenhaga. De exemplu, lângă una dintre pistele de pe Otopeni, administratorii au construit două ţarcuri în care ţin captive sute de păsări, timp de mai multe zile, pe care ulterior le eliberează. Efectul traumatizant îi asigură pe vânători că acele înaripate nu se vor mai întoarce pe aeroport.

Căţeii umblă cu legitimaţie la gât
Şase câini Border Collie, folosiţi în Scoţia pentru a păzi turmele de oi, sunt şi ei „angajaţi” de frunte pe Otopeni. Oricât de ciudat sună, regulile stricte de securitate de pe Henri Coandă nu le permite patrupedelor să intre pe pistă fără legtimaţie. Iar astăzi Sunny şi Bill, doi dintre căţeii care au făcut astăzi o reprezentaţie  despre cum vânează ei păsările la sol, s-au conformat, ca de obicei, regulamentului.„Noi folosim vânătoarea ca pe o metodă complementară. Şi folosim, în acelaşi timp şi alte mijloace, mai ieftine. Gen cosirea ierbii, curăţarea la timp a deşeurilor, dezinsecţia sau doborârea cuiburilor”, ne-a declarat Valentin Iordache, şeful biorului de informare al aeroportului Henri Coandă.

Sunt foarte atent unde trag, mai ales când văd vreo pasăre pe lângă un avion care stă să aterizeze. Ochesc ţinta, dar aştept permisiunea de a trage de la turnul de control
Florin Cucu
vânător

Puşca versus ultrasunete
Valoarea contractului pe care Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti l-a încheiat cu Asociaţia Vânătorilor „Lunca”, pentru a le alunga ciorile, este de 370.000 de euro. Autoritatea Aeronautică Civilă Română susţine însă că în alte state se folosesc dispozitive speciale care emit sunete ce alungă păsările. Reprezentanţii aeroportului susţin însă că nu s-a inventat încă nicio metodă de alungare definitivă a păsărilor.


București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite