Traversarea centrului: o oră cu maşina, 30 de minute pe jos

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din Piaţa Victoriei până la Unirii sunt în permanenţă sute de maşini care încearcă să traverseze oraşul. şi pentru că intrările şi ieşirile din centru sunt, la rândul lor, aglomerate,

Din Piaţa Victoriei până la Unirii sunt în permanenţă sute de maşini care încearcă să traverseze oraşul. şi pentru că intrările şi ieşirile din centru sunt, la rândul lor, aglomerate, se formează mai multe "dopuri" care încetinesc circulaţia. Măsura autorităţilor de a interzice efectiv parcarea pe Bd. Magheru, de exemplu, nu oferă decât mai mult loc pentru maşinile care stau la cozi interminabile. Atâta timp cât pe străzile adiacente centrului se circulă pe câte o singură bandă, din cauza maşinilor parcate aiurea, este puţin probabil să se poată fluidiza circulaţia. "Mi-a luat şi mai bine de o oră să ajung din Victoriei până la Unirii! şi asta într-o miercuri seara!", ne-a spus Mihai Cernea, un taximetrist care a parcurs această porţiune de sute de ori.
Aglomeraţie europeană
"Am renunţat la maşină. O mai folosesc când plec din oraş, seara sau dacă e foarte urât afară", spunea Mircea Nicula, un tânăr care încerca să traverseze Bd. Magheru, făcând slalom printre maşinile oprite pe trecerea de pietoni. "N-are rost să mă enervez inutil. Fac prea mult până la destinaţie, şi acolo mă mai chinui măcar 10 minute să parchez. Dacă nu se iau măsuri efective să se mai fluidizeze traficul, mă las de şofat", spunea el. "Da, e normal ce se întâmplă", a intrat în discuţie un alt şofer, care îşi lăsase maşina parcată în spatele blocului. "Văd mereu când sunt la volan că peste jumătate din şoferii din jur nu au ce căuta pe stradă. Pur şi simplu nu ştiu să conducă, nu au bun-simţ la volan. Cum să nu fie sute de accidente în fiecare zi şi ambuteiaje întregi, când o singură maşină poate bloca un sens întreg", spunea el. Iar valoarea şoferului bucureştean este contestată de mulţi. "Din zece oameni cu care mă sui în maşină, opt nu sunt în stare să şofeze. Tot timpul mă aştept să facă un accident", povesteşte un reprezentant de vânzări care se ocupă de "test-drive" pentru clienţii unui dealer auto. "Aproape niciunul din modelele noi lansate în ultimii doi ani nu a scăpat fără măcar o zgârietură serioasă. Mereu mă întreb cum de ajung aceşti oameni în posesia permisului", se întreba vânzătorul.
ştefan cel Mare şi aglomerat
Un alt loc cu aglomeraţie permanentă este şoseaua ştefan cel Mare şi prelungirile sale. Începând de pe şos. Titulescu şi până la Big Berceni, sunt ore bune în fiecare zi când această arteră principală a Capitalei este ca şi blocată. Nici "şmecherii" care circulă pe şina de tramvai nu se mai pot lăuda că "i-au fentat pe toţi", pentru că şi această soluţie este plină la refuz. Acum, "şmecherii" au evoluat şi merg pe şina de pe contrasens, direct pe un sens invers sau chiar pe trotuarul de vizavi. Zona ştefan cel Mare este unul dintre locurile în care se strâng cele mai multe maşini care trec prin oraş, care intră sau care vor să iasă din Capitală sau care se retrag spre case. Iar cei care merg de acolo spre Colentina, de exemplu, sunt condamnaţi să stea la cozi care nu durează mai puţin de o oră în fiecare seară. În cazul celor care "ies" spre zona Pantelimon, Balta Albă sau alt cartier din zonă, situaţia este similară.

"Uneori, ajungi mai repede pe jos"
În Bucureşti sunt înmatriculate peste 950.000 de autoturisme, care îşi împart 5.340 de străzi şi 1.820 km liniari de spaţiu circulabil. Mai exact, dacă luăm în calcul doar maşinile înmatriculate în Capitală, sunt aproape 525 de autoturisme pe kilometru liniar de stradă. Dar pe lângă maşinile băştinaşe, mai sunt câteva sute bune care tranzitează oraşul zilnic, alte câteva sute sunt maşini "de firmă", care vin cu treabă în Capitală, plus peste 27.000 de maşini înmatriculate în Ilfov, care tot prin Bucureşti circulă. "Practic, sunt multe cazuri în care poţi ajunge mai repede la destinaţie pe jos decât cu maşina!", ne-a sugerat un şofer care stătea, cuminte, la o coadă sănătoasă pe şos. Kiseleff. şi adevărul este că o plimbare din Piaţa Romană până în Piaţa Unirii nu durează mai mult de 30 de minute, chiar şi pentru un pieton care nu se grăbeşte.

Parcări facultative
O altă problemă serioasă, ştiută de fiecare şofer care circulă prin Capitală, este cea a parcării. Nu doar în centru sau pe străzile principale, ci pe orice străduţă lăturalnică sau în spatele fiecărui bloc se poate constata că maşinile sunt parcate sub formă de grămadă dezordonată, după ideea "Cine unde apucă!". Dar, dacă pe unele străzi, unde traficul nu este, încă, exagerat, se poate circula pe lângă maşinile parcate, problema reală este tot pe bulevarde. Acolo, pe lângă maşinile parcate la bordură, îşi fac simţită prezenţa "şmecherii" care circulă pe contrasens, prin stiluri de parcare "moderne". Deja o maşină parcată pe banda de mers a devenit banal. Adevăraţii "maeştrii" dublează sau chiar triplează maşinile de la bordură. Iar "profesioniştii" îşi lasă maşina perpendicular pe benzile de circulaţie. "Mi-aş dori o maşină rezistentă, cu nişte bări de fier, să pot să-i
amendez
pe toţi nesimţiţii ăştia. Merită să rămână fără permis, pentru aşa parcări", spunea un şofer, blocat în parcarea cu plată de un "şmecher". "Să umple oraşul de radare sau să te amendeze pentru că n-ai dimensiunea cauciucurilor pe maşină ca în talon, ştiu (poliţia - n.r.), dar să cheme pe cineva să ridice maşinile parcate pe mijlocul străzii, care într-adevăr deranjează, nu ştiu", mai spunea bucureşteanul, în timp ce se gândea dacă să se "semneze" cu cheia pe vopseaua maşinii care îl blocase. "Poate aşa învaţă...", se gândea el. Iar parcările care s-au făcut în ideea de a elibera puţin strada nu par să fie pe gustul bucureştenilor. Marele parking de la Piaţa Unirii, de exemplu, are destul de multe locuri libere pentru a-i primi pe cei care parchează, tot pe câte o bandă de mers, pe toate străzile posibile din jurul parcării. Dar asta nu se întâmplă. şi ca o culme a nesimţirii şi dezinteresului, chiar şi la câţiva zeci de metri de o parcare imensă pot fi văzute maşini care dublează sau triplează maşinile "corecte" parcate la bordură.

Noaptea e ca ziua
O altă dovadă clară că Bucureştii sunt sufocaţi de maşini este la îndemâna oricui iese în oraş seara şi noaptea. "Nu mi-a venit să cred, prima dată, când am stat la coadă la semafor noaptea. Atunci am avut în jurul meu vreo 10 maşini. Acum, dacă trec prin centru, chiar şi la două dimineaţa, este coadă la fiecare semafor. Nu e de mirare că nu poţi circula ziua, dacă şi noaptea stai la coadă", povesteşte Mircea, un tânăr care obişnuieşte să se plimbe mai des noaptea prin oraş. "Pentru că e mai liber...".

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite