Soferul bucureştean între nesimţire şi politeţe

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei mai mulţi şoferi bucureşteni au ajuns să creadă că încălcarea regulilor de circulaţie este ceva normal. Fiecare este obligat la un moment dat să forţeze un semafor, să calce o linie

Cei mai mulţi şoferi bucureşteni au ajuns să creadă că încălcarea regulilor de circulaţie este ceva normal. Fiecare este obligat la un moment dat să forţeze un semafor, să calce o linie continuă sau să taie calea cuiva. Doar că indiferenţa de care dă dovadă bucureşteanul transformă aceste situaţii în reguli.
"şoferul bucureştean se deosebeşte de cei din alte localităţi prin condiţiile speciale de circulaţie. Numărul exagerat de maşini sau numărul mic de parcări reprezintă doar două exemple de motive care creează tendinţa de încălcare a regulilor", spune Adrian ţanacli, director de securitate medico-socială şi sănătate din Ministerul Transporturilor. O altă problemă este că stilul "smuls" după care şofează bucureştenii este încurajat chiar şi în şcolile de şoferi. "Instructorii fac parte dintre cei care provoacă şoferii. Ei le sugerează învăţăceilor să nu stea după toate cucoanele care se plimbă şi după toţi habarniştii de la volan. Aşa că proaspătul şofer devine tupeist şi merge spre nesimţire, în loc să fie politicos şi atent în jur", explică ţanacli.
şoferul şi blocajul
Este suficient ca un şofer sau doi să intre în intersecţie pe culoarea galbenă a semaforului şi blocajul este făcut. "Un ambuteiaj se creează în câteva secunde şi poate ţine ore întregi! Dar bucureşteanul este indiferent la ceea ce vede în jur. Realizează că n-ar trebui să forţeze intrarea în intersecţie, dar o face!". Conştientizarea şoferilor este una dintre soluţiile pentru degajarea parţială a străzilor. "În noul Cod Rutier, înlocuirea examenului psihologic cu o evaluare psihologică realizată înaintea începerii şcolii este o încercare de a explica doritorilor de permis la ce să se aştepte şi instructorilor cum să-şi abordeze fiecare elev. Dar asta nu va ajuta dacă autorităţile nu iau măsuri, la rândul lor, pentru a sancţiona trişorii. Pentru că ei sunt cei mai responsabili de blocaje! Toţi cei care trec pe galben, care depăşesc pe constrasens, care parchează aiurea."
Soluţii
Orice posibilă soluţionare a traficului infernal din Capitală implică măsuri reale ale administraţiei: "S-ar putea începe cu eliminarea maşinilor care nu corespund tehnic şi estetic. Apoi ar trebui ridicate maşinile care stau parcate în zone aglomerate cu lunile. şi sunt destule! O selecţionare atentă a maşinilor care circulă la orele de vârf poate fi un alt ajutor. Sunt prea multe camioane de aprovizionare sau de altă natură care blochează străzile. Mai mult, ar trebui ca nicio clădire mare, intenţionată pentru sute de angajaţi, să nu poată fi construită fără să aibă o parcare proprie", sugerează ţanacli.
Dependenţă de maşină, dezinteres pentru sănătate
Pentru prea mulţi bucureşteni, maşina a devenit o dependenţă. Chiar dacă nu mai reprezintă un statut social, independenţa pe care o promite maşina îi păcăleşte pe cei mai mulţi. "Este evident că bucureşteanul nu este interesat de nervii pe care îi acumulează la volan. Totuşi, perioada de tranziţie care se vede şi în acest domeniu pare să evolueze, încet-încet spre normalitate. A început să apară politeţea la volan. Totuşi, până când administraţia şi individul nu vor conlucra, traficul bucureştean are toate şansele să rămână aleatoriu!", arată Adrian ţanacli.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite