Raport european: Profesorii români au luat 300 de milioane de euro, anul trecut, pe meditaţii „la negru“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un raport comandat de Comisia Europeană plasează România printre ţările în care părinţii au dat cei mai mulţi bani pe meditaţii.

Potrivit raportului european, în România părinţii au cheltuit anul trecut aproximativ 300 milioane de euro pe meditaţiile copiilor. Pe primele trei locuri se află părinţii din Germania, care au cheltuit în 2010 peste 1,4 miliarde de euro, Spania- cu 450 milioane de euro pe an şi cei din Italia, cu 420 milioane de euro pe an. În urma României se situează Austria, cu 126 milioane de euro pe an băgate în meditaţii.

Studiul avertizează că multe state lasă acest sector nereglementat, astfel încât meditaţiile au loc frecvent în afara domeniului de impozitare al autorităţilor. "Lăsat nesupravegheat, fenomenul va avea un impact social de puternică diviziune între clasele sociale", susţine raportul CE. Studiul mai arată că materiile la care elevii din Europa primesc cele mai multe lecţii particulare sunt matematica şi limbile naţionale.

Cursuri suplimentare cu profesorii de la şcoală
Mare parte dintre aceste cursuri suplimentare sunt oferite, în străinătate, de companii care îşi oferă serviciile la nivel local, naţional sau internaţional. În România, însă, majoritatea meditatorilor sunt profesori cu catedră completă care oferă cursuri suplimentare pentru a-şi mări veniturile.

Un alt studiu, realizat în 2010 de Daedalus Millward Brown la comanda Fundaţiei "Dinu Patriciu" şi citat de raportul European, arată că 30% dintre elevii care au urmat cursuri particulare au primit meditaţii chiar de la profesorii lor şi 60,4% de la alţi profesori din şcoala lor sau din alte şcoli.
Practica meditaţiilor acordate chiar de profesorii de la clasă este "problematică", arată autorii studiului, care precizează că riscul este ca profesorii să reducă efortul depus în şcoală, cu scopul de a mări numărul elevilor care le cer serviciile în afara orelor de şcoală. Un alt pericol îl reprezintă favoritismul, arată cercetarea.


Motivul: salariile mult prea mici ale cadrelor didactice

În ceea ce priveşte motivul pentru care profesorii români dau atâtea meditaţii, autori studiului găsesc explicaţia în situaţia economică.Un raport din 2000 al UNESCO arată că salariul unui profesor român reprezenta numai aproximativ 40% din suma pe care un profesor cu acelaşi grad o primea în 1990.

În 2006, după mai multe greve, guvernul a majorat salariile profesorilor. "Cu toate acestea, salariile de bază au rămas scăzute şi oricum până atunci meditaţiile au devenit parte a culturii sociale care a fost acceptată atât de familii, cât şi de profesori", se mai arată în studiul CE.

Studiul poate fi citit în întregime la adresa http://www.nesse.fr/nesse/activities/reports/activities/reports/the-challenge-of-shadow-education-1.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite