Mafia galbenă: portretul taximetristului din Capitală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

 Virgil Mihailovici, un reprezentant al societăţii civile, a punctat câteva dintre carenţele profesionale ale şoferului de taxi: nu respectă regulile de circulaţie, fumează şi e necivilizat.

Virgil Mihailovici, reprezentantul Asociaţiei pentru Siguranţa Rutieră, are multe lucruri să le reproşeze şoferilor care fac azi taximetrie în Bucureşti. În opinia sa, oricine a vrut s-a făcut taximetrist după Revoluţie, de aici şi greutatea de a profesionaliza acum această breaslă. „În devălmăşia care a fost după ’90, toată lumea a crezut că democraţia înseamnă altceva decât respectarea legii. Noi am permis să facă taximetrie foarte mulţi oameni. Nu existau autorizaţii, licenţe. Am luat permisul B, gata, m-am urcat pe maşină. Aşa se făcea taximetrie”, a explicat Virgil Mihailovici.

Schimbări, doar în legislaţie

El a adăugat că , în ultima vreme, lucrurile s-au mai schimnat, însă doar la nivel de legislaţie: „Statul a muncit 20 de ani ca să reglementeze această profesie. Să-i oblige să urmeze cursuri, sa ia licenţe, autorizaţii, să aibe maşina în regulă. Până au ajuns la un nivel tehnic să poată profesa. Comportamentul lor este însă a rămas o problemă”. 

Mihailovici consideră că cei mai mulţi taximetrişti nu respectă regulile de circulaţie, fumează în timpul curselor deşi nu ar trebui să o facă, sunt îmbrăcaţi de parcă ar fi ieşit în curtea casei la un grătar şi nu prea respectă nicio normă care ţine de bun simţ. „S-a încercat o „educare” a taximetristului. A fost publicat un manual cu norme de comportament şi de ţinută. În mod normal toţi ar trebui să-l ştie şi să-l respecte. Din păcate, puţini sunt cei care le respectă. Mulţi nu dau doi bani pe impresia pe care i-o lasă călătorului, clientului de taxi.

„Sunt ca o haită”

Asociaţia pentru Siguranţa Rutieră spune că goana după bani îi face pe taximetrişti să nu mai ţină cont de ceilalţi participanţi la trafic. „Ei fac mai multe curse decât ar putea să facă în condiţii normale. Nu respectă legislaţia, trec pe roşu, fac depăşiri neregulamentare, întorc unde vor. Se opresc pe prima bandă, le vin colegi care parchează alături, se apucă de băut cafele şi de mâncat, iar tu nu mai ai pe unde să treci. Sfidează bunul simţ”, consideră Mihailovici.

Iar atunci când unul dintre ei are o problemă, un simplu apel prin staţie şi apar la locul faptei mai mulţi colegi de breaslă. „Cum se poate ca la un incident în trafic, pe lângă taximetristul implicat să mai vină încă 20 de alţi colegi. Dau prin staţie şi sunt ca o haită. Cu fişa medicală, altă problemă: toţi ceilalţi şoferi, îmbătrânesc şi au nişte boli ale vârstei, numai ei sunt perfect sănătoşi, mereu. Nu e ciudat? Ei sunt o categorie profesionistă, deci exigenţele ar trebui să fie mult mai mari. Ei vor să fie stat în stat, dar nu se poate. Trebuie respectată legea”, a conchis Virgil Mihailovici.

Asociaţia pentru Siguranţa Rutieră e o organizaţie non-guvernamentală înfiinţată în 2004 care militează pentru respectarea normelor de circulaţie şi de civilizaţie în trafic. 

Razie: Patru piraţi şi zeci de şoferi amendaţi

Poliţiştii bucureşteni au declanşat la sfârşitul săptămânii trecute un amplu control în rândul taximetriştilor din Capitală. În urma raziei, au fost sancționați 130 de taximetriști, iar valoarea amenzilor a depăşit 20.000 de lei. Potrivit poliţiştilor, şoferii nu eliberau bonuri fiscale, nu aveau autorizații de taxi sau încălcau regulile de circulație. Oamenii legii susţin că luna trecută nu a fost făcută nicio reclamaţie la adresa taximetriştilor, iar în ultima vreme tot mai puţini piraţi sunt prinşi de către autorităţi. “În luna decembrie, nu am înregistrat nicio reclamaţie la adresa taximetriştilor. La ultimul control, de săptămâna trecută, am găsit doar patru piraţi autentici, faţă de zeci, cât găseam altădată”, a declarat inspector Adrian Bâlă Brigada Poliţiei Rutiere.

În timpul controalelor de vineri, un taximetrist a fost prins în timp ce conducea fără permis. Polițiști i-au întocmit dosar penal pentru că avea carnetul de conducere suspendat, însă el continua să șofeze. Alţi patru conducători de taxi s-au ales cu licenţa de transport suspendată şi li s-a interzis folosirea autoturismului pe o perioadă de de şase luni.

În cursul anului trecut, poliţiştii au dat nu mai puţin de 15.000 de sancţiuni şoferilor de taxi.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite