Lifturile de la metrou, achiziţionate pentru persoanele cu dizabilităţi, asediate de călătorii comozi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ascensoarele din subteran sunt folosite mai ales de către pasagerii comozi decât de călătorii cu handicap locomotor. Oamenii se înghesuie în acest lifturi din metrou, doar, doar n-or mai urca acele două-trei trepte până la ieşire. 

Peste 70 de milioane de lei a investit Regia Metrorex în ultimii doi ani în instalarea unor lifturi care să permită accesul pe peron a persoanelor cu handicap fizic. Ascensoarele transportă călătorii de la suprafaţă mai întâi către vestibulele intermediare - unde se poate valida cartela şi trece prin porţile special destinate, după care alte lifturi îi duc direct pe peron.

Această modernizare a infrastructurii din staţiile de metrou a însemnat şi o investiţie pe măsură având în vedere că instalarea unui singur lift costă 1.000.000 de lei. „Mai sunt câteva staţii unde nu s-au găsit soluţii tehnice pentru montarea acestor lifturi, precum şi staţii unde amplasarea acestora ar putea interfera cu proiecte viitoare ale Primariei Municipiului Bucureşti. Odată cu montarea lifturilor şi în staţiile ce dispun şi de platforme mobile pentru acces, acestea vor fi demontate şi amplasate acolo unde nu există soluţii tehnice pentru construirea de lifturi", a declarat directorul Biroului de Presă al Metrorex, Evelyne Croitoru.

Buluc la ascensoare

35 de staţii de metrou beneficiază până acum de astfel de lifturi, care însă nu sunt folosite de cei pentru care au fost construite, ci de călătorii cărora le este lene sau greu să urce scările, fie ele şi rulante.

La staţia Piaţa Victoriei 2, ieri, majoritatea celor care au utilizat liftul destinat persoanelor cu dizabilităţi nu păreau a avea vreun handicap fizic Scările rulante funcţionau, deci, cel puţin teoretic, pasagerii ar fi avut pe unde să urce. „Sinceră să fiu nu am văzut niciodată persoane în scaun cu rotile folosind liftul. Eu una îl folosesc de fiecare dată, e mai simplu aşa", ne spune Valentina Hess, o doamnă de 76 de ani, care tocmai ieşea din lift.

 La nici 10 minute, un alt metrou ajunge în staţie, alţi călători care folosesc ascensorul. Da data aceasta la deschiderea uşilor sar ca din cuşcă trei copii.  Cu hainele zdrenţuite, murdari pe obraji şi cu părul ciufulit nu par surprinşi de „vânătoarea" noastră şi pleacă mai departe. Un nou tren se aude plecând din staţie, liftul este iarăşi solicitat. „Folosesc liftul, normal că-l folosesc. Am fost operat la ambele picioare, până mai ieri eram în scaunul cu rotile. E adevărat că nu-l folosesc foarte mulţi, dar e bine că există", a spus Eugen Mănucu, militar, 50 de ani.

„Preferă să se chinuie pe scări"

Situaţia este similară şi la staţia Piaţa Unirii, unde cei mai mulţi care folosesc liftul semnalizat „pentru persoane cu handicap" sunt tineri sau copii.

Reprezentanţii organizaţiilor persoanelor cu handicap susţin că este normal ca ascensoarele de la metrou ar trebui folosite de toată lumea, dar că persoanele cu handicap ar trebui să aibă întâietate şi să fie respectate mai mult. Vasile Stavrositu,  directorul executiv al Ligii Naţionale a Organizaţiilor cu Personal Handicapat din Cooperaţia Meşteşugărească (L.N.O.P.H.C.M.), spune că motivul pentru care călătorii cu dizabilităţi se feresc să folosească lifturile este chiar aglomeraţia din faţa ascensoarelor.  „Cred că respectul faţă de oamenii cu dizabilităţi nu a intrat încă cu adevărat în cultura românească. E adevărat că nu sunt foarte mulţi oameni în scaun cu rotile în Bucureşti, dar chiar şi ceilalţi oamenii cu handicap motor preferă să se chinuie pe scări decât să se îmbulzească la lift. E aglomeraţie mare acolo", a declarat directorul executiv al L.N.O.P.H.C.M.

Până la finalul acestui an, Metrorex vrea să înstaleze încă 20 de ascensoare pe lângă cele 72 existente. 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite