Bucureşti:Ecaterina Andronescu: “Codul Educaţiei este finalizat”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Educaţiei a elaborat, în colaborare cu reprezentanţii sindicatelor, părinţilor şi ai elevilor proiectul de reformă a învăţământului, denumit „Codul Educaţiei”.

Ministrul Educaţiei a declarat ieri, că marţi, 11 august, se va mai întâlni o dată cu reprezentanţii sindicatelor, părinţilor şi ai elevilor, pentru a analiza împreună varianta finală a Codului.

Documentul, care completează legislaţia în vigoare şi o cuprinde în întregime, va fi apoi afişat pe site-ul Ministerului Educaţiei pentru a fi supus dezbaterii publice.

Codul Educaţiei se referă atât la invăţământul preuniversiat cât şi la cel universitar şi aduce reglementări menite să crească performanţele activităţii din sistemul de învăţământ.

Noi reglementări în Învăţământul Preuniversitar
Învăţământul obligatoriu se va prelungi 13 clase, care includ  şi grupa pregătitoare.

De asemenea se va renunţa la tezele unice, iar testarea se va face la încheierea fiecărui ciclu de învăţământ.

Admiterea la liceu se va face tot prin repartizare computerizată, nota de intrare fiind calculată din media generală obţinuă în clasele V-VIII, care va avea pondere de 50%, şi din nota obţinută la testul de evaluare structurat după model european.

Examenul de bacalaureat va fi schimbat, acesta urmând să fie susţinut la trei probe: limba română, matematică sau istorie (în funcţie de profil) şi o probă la alegere. De asemenea, o etapă a examenului de bacalaureat va consta în evaluarea cunoştinţele elevilor la limbi străine şi folosirea computerului, în timpul clasei a XII-a.

Învăţământul preuniversitar va avea o Cartă a autonomiei şcolare, la fel cum este Carta universitară, care va cuprinde un regulament de organizare al elevilor, un statut al elevilor, al părinţilor şi un altul al profesorilor. Totodată, potrivit propunerilor, noua legislaţie din educaţie ar permite unităţilor de învăţământ o autonomie mai mare.

Examenul de Titularizare şi cursurile de formare profesională 

Examenul va fi susţinut o singură dată pe an, fiind precedat de un stagiu de pregătire de un an pe lângă un mentor. În timpul anului de stagiu, viitorul cadru didactic va fi evaluat de către mentor şi va avea trei inspecţii la clasă.

Cadrele didactice vor trebui să urmeze cursuri de formare profesională o dată la cinci ani şi să meargă la testare psihologică trimestrial.

Noutăţile din Învăţământul Universitar

În Codul Educaţiei s-a propus ca examenul de licenţă să aibă două probe, masteratul să fie organizat numai de către universităţi acreditate şi să aibă forme la zi, cu frecvenţă redusă şi învăţământ la distanţă cu frecvenţă redusă.

De asemenea, s-a mai convenit ca raportul între numărul de studenţi şi cadrele didactice într-o universitate să nu fie mai mare de 40 la unu.

Acreditarea instituţiile de învăţământ superior se va face doar dacă au minimum cinci programe de studii acreditate (în prezent fiind necesar doar unul).

Evaluarea universităţilor pentru a fi acreditate să organizeze doctorate se va face de către Consiliul Naţional de Atestare a Diplomelor, Titlurilor şi Certificatelor Universitare (CNADTCU).

Doctoratul va fi numai ştiinţific, bazat pe creaţie şi cercetare ştiinţifică avansată, nu şi profesional ca până în prezent, şi va fi organizat la zi sau la frecvenţă redusă, nemaiexistând forma fără frecvenţă.

Finanţarea universităţilor s-ar putea face pe cicluri de învăţământ, ceea ce ar fi în avantajul profesorilor, dar în dezavantajul studenţilor, care s-ar transfera mult mai greu de la o universitate la alta.

Acesul la fondurile de cercetare va fi permis atât universităţilor de stat, cât şi celor private.

Funcţia de profesor universitar conducător de doctorat este propusă a fi introdusă în sistem. Această categorie profesorală  va fi singura pentru care se va putea prelungi perioada activă până la 70 de ani.

Angajamentul premierului

Premierul Emil Boc a anunţat că Guvernul intenţionează să finalizeze, până la 14 august, proiectele de legi privind reforma în educaţie, pe baza soluţiilor propuse de comisia prezidenţială condusă de profesorul Mircea Miclea, şi să îşi asume răspunderea în faţa Parlamentului pentru aceste legi.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite