EXCLUSIV Taxă unică de 150 de lei pentru ridicatul maşinii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un proiect de hotărâre de consiliu general prevede ca şoferii care parchează ilegal în oricare dintre sectoarele Capitalei să plătească un tarif uniform pentru recuperarea autovehicului. Dacă proiectul se aprobă, falimentul firmelor care se ocupă în prezent de ridicarea maşinilor este aproape, deoarece taxa percepută nu le va mai aduce niciun profit.

Proiectul, iniţiat de conisilierul general Horia Scarlat, prevede ca autoturismul care este parcat neregulamentar şi care opturează traficul rutier sau accesul în instituţiile publice să fie blocat. Potrivit actului, dacă până la ora 22.00 a zilei în curs, proprietarul nu achită toate taxele aferente deblocării, vehiculul va fi deblocat, ridicat, transportat şi depozitat într-un spaţiu special amenajat.

De asemenea, pentru recuperarea lui, proprietarul maşinii cu masa de sub 2.500 de kilograme va plăti 150 de lei, cei cu vehicule de până în 4.000 de kilograme vor plăti 210 lei, iar cei cu maşini de mare tonaj vor plăti 270 de lei. Se va taxa şi ziua de depozitare cu câte 50, 70, respectiv 100 de lei.

„Am stabilit acest tarif în funcţie de gradul de suportabilitate al populaţiei. În alte ţări, unde salariul mediu este în jur de 2.500 de euro, această taxă este de 100 de euro. La noi s-a ajuns ca un om să-şi dea tot salariul pentru a-şi putea recupera maşina”, a declarat, pentru „Adevărul de Seară”, Horia Scarlat. De asemenea, proiectul prevede ca primăriile de sector să asigure firmei de ridicări de maşini un spaţiu de depozitare precum şi paza acestui spaţiu. Maşinile vor fi deblocate şi eliberate în fiecare zi, în intervalul orar 8.00-22.00, mai puţin duminica, când programul este de la 8.00 la 14.00.    

„Ar însemna să lucrăm cu bani de acasă”


Patronii firmelor care se ocupă cu ridicatul maşinilor au şi ei socotelile lor şi spun că impunerea unui tarif atât de mic face imposibilă desfăşurarea activităţii. „Când am stabilit taxa de 677 de lei, am făcut un studiu din care a rezultat că ridicarea şi depozitarea maşinii ne-ar costa 450 de lei. Din încasări, primăria de sector percepe 10%, iar profitul nostru este undeva la 20% din încasări, deci facem jumătate cu primăria. Dacă s-ar aproba tariful din proiect, ar însemna să lucrăm cu bani de acasă”, a declarat, pentru „Adevărul de Seară”, Bogdan Bona, directorul firmei care ridică maşini în sectorul 6. 

Directorul a mai spus că afacerea este oricum puţin profitabilă, întrucât bucureştenii s-au mai disciplinat şi nu mai parchează pe oriunde. „În urmă cu un an, ridicam în jur de 80 de maşini pe zi, acum, maximum 20, iar, în perioada de vară, când majoritatea sunt plecaţi în concediu, lucrurile merg şi mai prost”, a mai spus Bona.

Tariful actual, minim

Reprezentanţii tuturor primăriilor de sector care au astfel de servicii spun că tariful practicat în prezent nu poate suferi vreo micşorare, întrucât este deja cel minim. Anatol Albu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Sectorului 2, explică: „Când s-a organizat licitaţie, principalul criteriu a fost cel mai mic preţ. Astfel, Primăria nu ia niciun ban din această activitate”.

Tariful perceput în sector este de 550 de lei. Tot atât este şi în sectorul 4, însă 3% din încasări merg la bugetul local. Şi în sectorul 1, unde taxa a fost recent redusă la 450 de lei, primăriei îi revin 20% din încasări, iar în sectorul 6, edilii susţin că se percepe taxa „cea mai mică”, adică 677 de lei. Şi aici, 10% din încasări vin la bugetul local.  

Coordonarea serviciului

Indiferent de motivele invocate de afacerişti şi de edili, în cazul în care va fi aprobată, hotărârea va fi aplicată în toate sectoarele care au astfel de servicii. „Hotărârea de consiliu general este mai importantă decât cea de consiliu local, în baza cărora sunt încheiate contractele. Se va face o anexă la contractul deja existent cu noile sume. Mai există şi posibilitatea ca actualele firme să nu mai dorească să presteze serviciul, însă în tot Bucureştiul se va găsi una care să poată”, a mai spus Scarlat. Mai există şi posibilitatea ca firmele să acţioneze în judecată primăriile de sector.

Proiectul de hotărâre va intra în dezbatere publică, iar apoi, în şedinţa Consiliului General al Municipiului Bucureşti. „Deşi majoritatea consilierilor sunt nemulţumiţi de modul în care se ridică maşinile în Bucureşti, este posibil ca patronii firmelor să <cumpere> anumiţi consilieri şi să nu voteze proiectul”, a conchis Scarlat, menţionând că lui nu i s-a ridicat niciodată maşina.   

Cum se plăteşte în prezent taxa pe sectoare

În sectorul 1 se percepe o taxă 450 de lei, iar 29% din încasări revin primăriei. În sectorul 2 acest serviciu costă 550 de lei, însă firma nu dă niciun leu la bugetul local. Aceeaşi taxă se percepe şi în sectorul 3. În sectorul 4, cetăţenii plătesc aceeaşi taxă de 550 de lei, iar 3% din încasări revin primăriei de sector. În sectorul 6, taxa este de 677 de lei, iar la bugetul local revin 10% din încasări. În sectorul 5 nu se ridică maşini. 


București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite