Centrul Istoric din Bucureşti, singurul loc din ţară unde au crescut chiriile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Centrul istoric al Capitalei reprezintă singura zonă comercială din Bucureşti şi din ţară unde chiriile au crescut faţă de anul 2008, ca urmare a lucrărilor de reabilitare şi îmbunătăţire a infrastructurii, care încă nu s-au finalizat, susţin consultanţii CB Richard Ellis România (CBRE).

Chiriile variază în funcţie de amplasare - străzile cu infrastructura refăcută fiind evident mai căutate -, de suprafaţă, de situaţia juridică şi de facilităţi (dacă spaţiul este recondiţionat, dacă există posibilitate de amenajare a unei terase, proporţia la suprafaţa magazinului între parter, subsol şi etaj), se arată într-un comunicat al CBRE.


Chirii între 35 şi 50 de euro pentrul pătrat pe lună

Astfel, nivelul chiriei se situează între 35 şi 50 de euro/metru pătrat/lună pentru un spaţiu cu circa 100 metri pătraţi, la parter, renovat, cu maximă vizibilitate şi fără probleme juridice. Un spaţiu mai mare, de câteva sute de metri pătraţi, nerenovat, situat la parter, într-o zonă foarte bună ar putea fi închiriat cu 12-24 euro/metru pătrat pe lună.

"Spaţiile mici, de sub 100 mp, localizate în zonele deja renovate, au înregistrat o creştere a chiriei faţă de 2008, exclusiv datorată calităţii infrastructurii şi procesului de renovare. Nu sunt nişte creşteri majore, ci de 5-10%, dar pentru acele spaţii foarte bune, care acum sunt în majoritate ocupate, se poate vorbi de o creştere mai consistentă", se menţionează în comunicat.

Traficul din zonă a dezvoltat afacerile

Consultanţii CBRE România precizează că centrul vechi a devenit în 2010 noul "punct fierbinte" pentru cafenele, baruri şi restaurante, traficul ridicat din zonă generând afaceri bune pentru comercianţi, astfel că proprietarii spaţiilor comerciale nu se sfiesc să ceară chirii pe măsura încasărilor generate de această zonă.
În ceea ce priveşte oferta, în prezent nu sunt foarte multe spaţii disponibile la închiriere, un număr mai mare de astfel de unităţi disponibile fiind pe străzile aflate încă în amenjare (precum Lipscani). Zonele Smârdan şi Franceză sunt aglomerate şi au o ofertă limitată.

"Spaţiile disponibile, amenajate, cu situaţie juridică clară şi cu vizibilitate excelentă, pot fi numărate pe degete", se spune în comunicat.
Referitor la vânzările comercianţilor comparativ cu chiria plătită, reprezentanţii CBRE consideră că există o balanţă între numărul mare de comercianţi şi oferta crescută de baruri şi cafenele care au puterea de a atrage un număr foarte mare de clienţi. În acelaşi timp, creşte competiţia şi, implicit, presiunea pe preţuri.

Spaţiu excelent pentru cafenele

"Astfel, vânzările sunt într-adevar considerabile, dar marjele de profit se reduc. În principiu, o rată de sustenabilitate de 15-20% (procentul chiriei totale din vânzari totale) ar trebui să le permită chiriaşilor să atingă profitul bugetat anterior", potrivit sursei citate.

Până în prezent, zona de retail din centrul istoric a atras mai ales firmele de servicii alimentare şi cafenele, şi mai puţin moda sau alte tipuri de servicii.
"Pentru ca zona să devină o destinaţie cu adevărat interesantă, inclusiv pentru turişti, este important să se diversifice mixul de chiriaşi. Mărcile vizionare care vor «sparge piaţa» primele sunt cele care vor avea cel mai mult de câştigat", se mai spune în comunicat.

CB Richard Ellis oferă consultanţă pentru vânzarea sau închirierea proprietăţilor, servicii corporatiste, managementul proiectelor, proprietăţilor şi altor facilităţi, consultanţă în materie de credite ipotecare, estimare şi evaluare, planuri de dezvoltare, managementul investiţiei, precum şi cercetare şi consultanţă.


București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite