Cea mai mare gară din ţară, Gara de Nord, se află în pragul falimentului din cauza datoriilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Confederaţia Sindicală Naţională Meridian susţine că Gara de Nord este în pericol de executare silită din cauza datoriilor către furnizorii de energie electrică acumulate, în ultimii şase ani, de CFR SA. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor a precizat că n-a primit nicio înştiinţare oficială cu privire la instituirea unui sechestru asigurator asupra Gării de Nord din Capitală.

UPDATE

CFR SA menţionează că există câteva spaţii în Gara de Nord aflate în executare din cauza neachitării unor datorii către furnizorii de energie electrică, însă nu este sechestrată Gara de Nord, nefiind primită nici măcar o înştiinţare în acest sens. Circulaţia în Gara de Nord se desfăşoară fără probleme la această oră, au precizat reprezentanţii CFR SA.

Conturile CFR, poprite

Situaţia companiei este critică, întrucât nu are bani pentru a-şi achita debitele, motiv pentru care furnizorii au poprit conturile sucursalelor de căi ferate regionale, au început licitaţiile pentru vânzarea bunurilor în care CFR îşi desfăşoară activitatea, au deconectat de la reţea sucursale regionale, staţii de călători şi staţii de tren din punctele de trecere a frontierei.

„E o situaţie fără precedent. Există riscul ca funcţionarea companiei să fie grav perturbată sau chiar blocată. Sucursala CF Bucureşti are sechestrate spaţii din clădirea Gării de Nord. În Braşov sunt clădiri în care activează Oficiul de Informatică. Transferul echipamentelor IT din spaţiile susceptibile să fie vândute de creditori ar fragmenta sau chiar întrerupe funcţionarea Oficiului. Între bunurile ce pot fi valorificate de creditori se află utilaje grele de cale ferată şi staţii modernizate cu fonduri externe rambursabile, garantate de statul român. Înstrăinarea acestora ar duce la suspendarea împrumuturilor şi invalidarea internaţională a garanţiei statului“, a explicat Ion Popescu, preşedintele CSN Meridian, din care face parte Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial, pentru Agerpres.

Transportul feroviar, pe butuci

Valoarea bunurilor CFR, puse sub sechestru la sfârşitul lunii august, ajunge la peste 207 milioane lei. La avalanşa de procese pentru neplata datoriilor se adaugă şi numeroase sentinţe definitive de executare silită, încă nepuse în aplicare. Furnizorii de stat deţin dosare de executare silită, asupra activelor CFR, estimate la 75% din valoarea stabilită de un evaluator independent. La aceasta se adaugă TVA, cheltuielile de evaluare, cele de judecată şi comisioanele de executare, mai scrie Agerpres.

„CSN Meridian consideră că situaţia actuală pune în pericol însăşi existenţa sistemului de transport feroviar din România. Milioane de cetăţeni depind de acest mijloc de transport puţin poluant, care este trenul. Falimentul căilor ferate ar duce şi la pierderea specialiştilor din acest domeniu. Din vara anului 2009 şi până în prezent au fost disponibilizaţi peste 18.000 de angajaţi. Lucrătorii de la CFR sunt o avuţie naţională pentru că se formează ca specialişti într-o perioadă lungă de timp, într-un domeniu sensibil şi strategic, cum este infrastructura feroviară. Angajaţii CFR n-au nicio vină că, ani la rând, compania a acumulat datorii fără ca nimeni să sesizeze. Cei care au condus compania şi au permis, intenţionat sau nu, majorarea acestor debite, ar trebui să dea socoteală cu averile lor“, a mai spus Popescu, pentru Agerpres.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite