2007: Capitala, o imensă parcare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fără doar şi poate, 2007 a fost anul şantierelor: s-au început lucrări pe mai toate arterele principale, plus sute de străzi adiacente, care au transformat traficul din Bucureşti într-un

Fără doar şi poate, 2007 a fost anul şantierelor: s-au început lucrări pe mai toate arterele principale, plus sute de străzi adiacente, care au transformat traficul din Bucureşti într-un haos total

Traficul, lucrările dubioase, schimbarea bordurilor, scandalul Parcul Bordei, dar şi nebunia de la Formula 3 i-au dat bătăi de cap primarului general Adriean Videanu. Însă nu doar edilul-şef a avut un an greu, ci şi fostul prefect, Mioara Mantale, care a fost retrogradată în funcţia de subprefect, pe motiv că nu a gestionat corespunzător problema caniculei.

Anul 2007 a început în forţă, în Piaţa Universităţii, cu "Revelionul integrării", spectacol în urma căruia atât preşedintele Traian Băsescu, cât şi primarul Adriean Videanu le-au povestit bucureştenilor cât de bine vor trăi în 2007. "Îmi asum responsabilitatea pentru refacerea infrastructurii Capitalei", declara Videanu la începutul lucrărilor, în luna februarie.

Nebunia şantierelor

Bucureştenii însă au văzut şi simţit pe pielea loc cum sunt captivi în propriul oraş. Moşilor şi Colentina au fost primele artere principale care au intrat în reabilitare, iar blocajele din trafic au devenit parte integrantă a vieţii bucureşenilor de zi cu zi. Infrastructura, ciuruită de şantiere, a arătat că Bucureştiul se poate bloca în orice moment. În luna noiembrie, ministrul de interne, Cristian David, cerea autorităţilor locale să închidă pe timpul sărbătorilor şantierele din Bucureşti.

A fost luat peste picior de conducerea municipalităţii, iar pe data de 5 decembrie, Capitala a devenit o mare parcare. Chiar şi de Ziua României zona centrală a Capitalei s-a blocat. Inaugurarea unui brad gigant, în Piaţa Unirii, a strâns aproape 100.000 de oameni care s-au călcat în picioare, iar sute de maşini au rămas blocate în marea de mulţime.

În staţiile de metrou oamenii au stat umăr la umăr şi s-au înghesuit ore întregi. Astfel, la sfârşitul anului, în luna decembrie, declaraţia lui Videanu se modifica puţin. "Pentru aglomeraţia din oraş avem o responsabilitate dublă. Una a municipalităţii pentru infrastructură şi alta a poliţiei pentru fluidizarea traficului", spunea Videanu în urma blocajului rutier din 5 decembrie care a paralizat Capitala.

Tot în 2007 au început lucrările la Pasajul Basarab. Însă în timp ce Videanu promitea că se va lucra în forţă, zona Gării Basarab stătea închisă, din cauza problemelor cu exproprierea.

Scandalul Bordei

Anul 2007 a scos la iveală mai multe erori făcute în mandatul de primar al lui Traian Băsescu, precum retrocedarea Parcului Bordei. Omul de afaceri Costică Constanda a fost împroprietărit cu 3,3 hectare pe malul lacului Floreasca şi a obţinut în instanţă atât parametrii urbanistici pe care îi dorea pentru construcţia unui complex rezidenţial, cât şi despăgubiri de aproape 18 milioane de euro.

Scandalul se amplifică în momentul în care primarul sectorului 1, Andrei Chiliman, cât şi unele organizaţii neguvernamentale contestă decizia instanţelor prin care i se dă dreptate lui Constanda. Videanu îi oferă la schimb omului de afaceri depoul RATB de lângă palatul Victoria. După mai multe dispute, Consiliul General nu acceptă schimbul, iar Constanda se întoarce la primele variante de atac: blocarea conturilor primăriei, lucru pe care îl tot amână.

Debarcarea prefectului Mantale

Tensiunile politice dintre PNL şi PD fac la vârful conducerii Prefecturii Capitalei o victimă. După ce a fost certată într-o videoconferinţă de premierul Tăriceanu pe motiv că nu au fost luate cum trebuie unele măsuri anticaniculă, Mioara Mantale se vede trecută la sfârşitul lui august din funcţia de prefect în cea de subprefect al Capitalei. Conducerea instituţiei este preluată de Cătălin Deaconescu, fost subprefect şi agreat de conducerea liberală.

Scandalul REBU - Chiliman

Primarul Andrei Chiliman a reziliat contractul cu firma de salubrizare REBU. Directorul acesteia, Mircea Raicu, membru PD, s-a bucurat însă de sprijinul lui Adriean Videanu, care a contestat decizia lui Chiliman. Primarul sectorului 1 nu a cedat şi a atribuit salubrizarea firmei Romprest. În urma scandalului a intervenit şi guvernul, care a emis o ordonanţă de urgenţă prin care trece coordonarea salubrităţii de la Capitală la sectoare. Scandalul este însă în plină desfăşurare.

Gunoierii prezidenţiali

Sfârşitul lunii august îl readuce în prim plan în capitală pe fostul edil-şef, Traian Băsescu, care se arată brusc nemulţumit de gunoaiele de pe cheiul Dâmboviţei, strânse în ultimii 17 ani pe câmpul din apropierea comunei Glina. Firma Euroconstruct a lui Dan Besciu, patronul de la Golden Blitz, PA&CO a omului de afaceri Costel Căşuneanu, dar şi Eurovia a fostului coleg de partid Dan Cazacu, soţul senatorului PD, Cornelia Cazacu au sărit să salubrizeze zona, depunând muncă patriotică.

După numai două luni însă, firmele lui Cazacu, Căşuneanu şi Besciu primeau de la Consiliul General o suplimentare de fonduri pentru unele lucrări la infrastructură. Eurovia, condusă de Cazacu, beneficia de aproape 29 milioane de euro, în timp ce Besciu şi Căşuneanu, în calitate de asociaţi primeau peste 26 milioane de euro. Ei nu s-au bucurat însă de aceşti bani, pentru că Prefectura a atacat în instanţă hotărârile Consiliului prin care se acordau aceste suplimentări.

Primul an de Formula 3

Pentru prima oară în istoria Capitalei, în 2007 Bucureştiul a găzduit o cursă din calendarul Federaţiei Internaţionale de Automobilism (FIA). În ciuda reclamei făcute de autorităţi, cât şi de organizatorul german, Hartmut Beyer, Circuitul de Formula 3 a fost un eşec. Numărul de spectatori nu a depăşit 60.000, iar organizarea pistei din jurul Casei Poporului a fost tot timpul sursă de scandal.

În primul rând, firma PA&CO, a omului de afaceri Costel Căşuneanu, a fost aleasă de nemţi pentru lucrările de asfaltare, lucru ce a stârnit mai multe contradicţii, pe motiv că ar fi fost vorba de o afacere "servită". Şi ca organizatorii nemţi, cât şi participanţii la cursă să nu uite că au fost în România, în timpul uneia dintre etapele competiţiei un câine maidanez a intrat pe pistă printre bolizi.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite