Centrul Bucureştiului redat locuitorilor oraşului. Străzile se închid pentru maşini şi devin alei pietonale la Street Delivery ediţia a 7-a

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Weekendul acesta, între 15 şi 17 iunie 2012,  zona din centrul Capitalei va redeveni un spaţiu prietenos cu oamenii ce locuiesc în acest oraş. Fundaţia Cărtureşti şi Ordinul Arhitecţilor din România organizează la Bucureşti, pe Strada Arthur Verona, a şaptea ediţie Street Delivery, eveniment de urbanism, arhitectură şi arte care îşi propune recuperarea peisajului urban de către pietoni şi comunitate.

Victimă a dezvoltării, în detrimentul confortului şi a calităţii vieţii, Bucureştiul a fost declarat cea mai poluată capitală europeană şi este un oraş din ce în ce mai puţin iubit de către pietoni, biciclişti şi toţi participanţii la trafic. În acelaşi timp, peisajul urban, s-a deteriorat şi s-a înstrăinat de cetăţeni, devenind rezultatul exclusiv al unor proiecte oficiale şi al intervenţiei dezvoltatorilor imobiliari, în absenţa unui dialog real şi al implicării entităţilor care pot negocia armonizarea ambientală şi dreptul comunităţii de influenţă în calitatea spaţiului public.

Ideea de bază a acestui eveniment pleacă de la faptul că, în foarte multe zone, dar cu precădere în centrul oraşului, lipseşte coerenţa unor trasee pietonale şi suntem privaţi de bucuria simplă a contemplării şi a promenadei. Street Delivery a apărut ca o formă de rezistenţă.“Street Delivery a început prin mici exerciţii legate de detalii, de parcelare, clădire, marginea străzii, gard, resturi de pavaje şi grădini, pentru ca după aceea, prin întâlniri succesive, să ajungem la concluzia că o bună vecinătate şi interesul comun ar putea să genereze ideea de traseu cultural. Nu am pornit, cum se întâmplă de obicei, de la o comandă publică, ci de la iniţiativa particulară şi nevoia agregării vecinătăţilor unui cartier. Scopul a fost să reîntregim Strada Arthur Verona, traversând Bulevardul Magheru -pentru că ea, de fapt începe dincolo de acesta- şi astfel, Parcul Grădina Icoanei s-ar uni, printr-un traseu pietonal mai divers, mai sigur şi alternativ la căile de acces auto, cu Grădina Cişmigiu. Această promenadă ar prilejui un alt gen de relaţie cu oraşul, casele şi traficul, decât cele obişnuite; ai descoperi oportunităţi şi locuri pe care acum nici nu ne putem imagina că ar putea fi folosite. Există un beneficiu economic şi de confort urban, pe care poţi să-l descoperi în momentul când accepţi că pietonul şi drepturile celorlalte mijloace de deplasare sunt egale cu cele ale maşinilor.” spune arhitectul Şerban Sturdza, Preşedintele Fundaţie Pro Patrimonio.

 Street Delivery a oferit începând cu 2006 un cadru în care societatea civilă, artişti, arhitecţi, muzicieni, locuitori ai străzii şi toţi cei care doresc să se facă văzuţi şi auziţi să poată oferi o alternativă la felul în care este percepută locuirea oraşului, o proiecţie pozitivă asupra potenţialului pe care încă îl are Bucureştiul, dar şi alte oraşe din România care se confruntă cu situaţii similare.

„Street Delivery este un exerciţiu de bucurie prin bună învecinare”, crede Şerban Ţigănaş, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România. “Dacă ne referim la acest conflict, la suprapunerea dintre o stradă veche, pe care cetăţeanul putea să circule între Gădina Icoanei şi Ateneu, şi acest bulevard, care a însemnat modernizarea Bucureştiului la un moment dat, o ţesere asupra căreia se poate reveni, atunci se poate spune că proiectul nu este terminat, nu doar aici, pe Strada Pictor Verona, ci în tot oraşul şi în toate oraşele. Este esenţa unui tip de acţiune care capătă forma unei reveniri periodice, un eveniment anual, un obicei care se reia, dar care de fapt vorbeşte despre nişte lucruri care se pot întâmpla în fiecare zi, oriunde, oricând, legat de spaţiul public şi continuitatea spaţiului public. Pietonul este la fel de important ca automobilistul, în contextul în care înţelegem mobilitatea ca un deziderat şi o nevoie de a parcurge spaţiul şi de a putea să participăm la ceea ce oferă oraşul, care este o aglomerare de interese. Strada Arthur Verona este o stradă ca oricare alta, dar cei care locuiesc sau lucrează aici, Ordinul Arhitecţilor, Librăria Cărtureşti şi toţi ceilalţi care au înţeles să participe au deschis porţile şi au lansat o invitaţie către toţi vecinii, instituţii sau simpli locuitori, să ofere şi să primească ceva, să intre în acest joc. La fiecare ediţie, Street Delivery îşi propune să rezolve o problemă a cartierului, cât de mică, fie că e vorba de un trotuar care trebuie reparat, de un gard care trebuie refăcut de nişte meşteri, de monumente , sau de piaţeta din faţa Bisericii Anglicane, lucruri care aduc calitate spaţiului urban.”

Deşi Street Delivery este un eveniment legat intrinsec de proiectul traseului cultural Arthur Verona, în timpul care s-a scurs de la prima ediţie, prin plusul de diversitate şi dinamism adus de cei care ni s-au alăturat, dar şi prin toleranţă, prin “împăcarea” unor segmente sociale extrem de diferite, s-a conturat şi un obiectiv mai generos: un peisaj emoţional optimist şi sentimentul de apartenenţă. Împreună, aspirăm la un oraş în care oamenii au prioritate şi se bucură să trăiască.

Street Delivery nu ar fi posibil, în această formă şi la dimensiunea care face ca demersul nostru să fie important şi vizibil, fără sprijinul prietenilor noştri, fie că sunt organizatori, alături de noi, voluntari, participanţi sau parteneri media. Mulţumim Grolsch pentru ajutorul acordat în ultimii doi ani şi fiindcă este un brand care abordează cu responsabilitate şi creativitate activarea în spaţiul public.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite