RATB şi RADET, aruncate în aer de sindicalişti. Ameninţaţi cu disponibilizările în masă, angajaţii pun tunurile pe conducere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Războiul politic al schimbării directorilor RATB şi RADET, precum şi a membrilor în Consiliul de Administraţie i-a scos la înaintare pe reprezentanţii salariaţilor care acuză abuzuri şi nereguli în gestionarea banului public.

Şapte organizaţii afiliate la Sindicatul Transportatorilor din Bucureşti (STB) au depus la Primăria Generală şi la Consiliul General câte o sesizare în care se arată cum conducerea RATB a pus pe butuci activitatea Regiei. Sunt invocate contracte dubioase încheiate de către conducere cu alte societăţi comerciale (cum ar fi Astra Arad pentru fabricarea unui tramvai eco), achiziţii de cauciucuri şi de piese de schimb de proastă calitate, dar la preţuri exorbitante, precum şi intenţia şefilor Regiei de a reduce drastic numărul de salariaţi (peste 4.000). O altă regie care ar urma să fie afectată de concedieri colective ar fi RADET, de unde ar trebui să plece 2.000 de salariaţi din cei aproximativ  4.300. 

Schimbarea şefilor, bucuria sindicaliştilor

Sesizarea sindicaliştilor survine într-un moment în care se pune problema schimbării directorilor de regii numiţi de PDL şi a membrilor în Consiliul de Administraţie. Bătălia politică pentru şefia regiilor subordonate a încăierat sindicatele de ramură care se acuză reciproc de exagerări. Vestea că se vor face concedieri masive i-a panicat pe salariaţii RATB care au cerut explicaţii amănunţite atât de la sindicat, cât şi de la conducerea RATB. 

Alexandru Mihalache, unul dintre şefii de sindicat ai Autobazei Militari, care a semnat sesizarea depusă la Primăria Generală, spune că în document nu ar fi vorba despre peste 4.000 de oameni care ar trebui să plece, din cei 11.000 câţi are RATB. „Există o analiză referitoare la concedieri, făcută în aprilie 2012. Atunci se vorbea despre 1.100 de salariaţi din zona administrativă pentru că acolo s-au făcut angajări masive în ultimii doi ani. Am ajuns în situaţia în care unui conducător auto îi corespunde un lucrător în administraţie”, a declarat Mihalache.   

Sindicalistul afirmă că cel mai bine ar fi ca la RATB să se adopte o metodă de „reducere pe cale naturală a numărului de angajaţi”, în paralel cu sistarea de noi încadrări în muncă: „Am făcut un sondaj şi am ajuns la concluzia că circa 400-500 de salariaţi pe an ar urma să iasă la pensie, ceea ce ar însemna că în 2-3 ani problema surplusului de personal ar fi rezolvată. E o fantezie să susţii concedierea a 4.500 de salariaţi, în condiţiile în care sunt 11.000 cu toţii şi sub 9.000 de oameni nu putem funcţiona”. 

El a adăugat că soluţia concedierilor colective nu este o opţiune valabilă şi pentru că prin contractul colectiv de muncă sunt prevăzute despăgubiri cuprinse între 5 şi 13 salarii compensatorii în cazul concedierilor colective, iar salariul mediul la RATB este de 2.500 de lei: „Ori, noi avem 4.000 de oameni care câştigă 1.600 de lei pe lună. Ei vor fi primii tentaţi să plece, iar aceasta înseamnă încărcarea bugetului RATB”. 

Mihalache spune că, în document, conducerea Regiei este acuzată de încheierea unei contract abuziv cu Astra Vagoane pentru construirea unui tramvai ecologic pentru care însă Primăria Generală nu şi-a dat acordul, ba mai mult decât atât a sesizat DNA. Sindicalistul afirmă că renovările în valoare de 6 milioane de lei făcute în acest context de şefii Regiei la o hală a depoului de tramvaie reprezintă bani publici aruncaţi pe fereastră. 

De cealaltă parte, Vasile Petrariu, preşedintele executiv al STB, spune că ai săi colegi sindicalişti nu au probe clare şi argumente prin care să-şi susţină  afirmaţiile făcute în raport şi că doar denigrează Regia şi nu este corect. Petrariu afirmă că săptămâna trecută a discutat cu un viceprimar de la Capitală despre dificultăţile în funcţionarea RATB, dar că nicio secundă nu s-a pus problema concedierilor colective. „E adevărat că pe vremea directorului Adrian Criţ pus de PDL s-au angajat 100-200 de oameni, cei mai mulţi pe criterii politice. S-a exagerat cu organigrama care s-a schimbat atunci şi în mod premeditat s-au creat portiţe”. Potrivit lui Petrariu, RATB nu înregistrează pierderi financiare, dar are dificultăţi de funcţionare legate de subvenţii şi de banii de investiţii care lipsesc.  

Petrariu spune că toată această nervozitate este dată de aşteptarea noilor nominalizări în CA care se vor face în maximum o lună. 

Contactate de ziarul „Adevărul” conducerile RATB şi RADET au infirmat zvonurile legate de eventuale concedieri colective.  

Cum se poartă lupta pentru putere

În Consiliul General al Municipiului Bucureşti, USL are 34 de mandate, iar PDL 10.  Într-o primă fază au fost suspendaţi directorii celor două regii -  Viorel Popescu – şef la RATB, interimar propus de PDL, după schimbarea lui Criţ şi Mihai Becheanu – RADET. 

Pe aceste posturi cheie cele două grupuri politice urmează să anunţe nominalizările în maximum o lună. Cele mai mare şanse le are USL-ul, şi asta după ce şi-a eliminat se pare contracandidaţii din cursă. „Din Consiliile de Administraţie ale celor regii au fost eliminaţi toţi membrii PDL. În decurs de 30 de zile va fi numită o comisie de evaluare, aleasă tot de USL, care va analiza noii membri propuşi, iar apoi se va vota în Consiliu. Pasul următor fiind numirea noilor directori, şi vă spun că există deja candidaţi pentru aceste două posturi. S-au depus CV-uri”, a declarat Cornel Pieptea, consilier general la primărie, din cadrul PNL.  

Niciunul dintre consilierii de la primărie nu admite măsurile anunţate de sindicalişti. Aceştia neagă vehement orice discuţie pe această temă şi spun că se încearcă salvarea celor două companii, şi nu desfiinţarea lor cum s-ar traduce miile de disponibilizări anunţate. „S-a discutat în Consiliu despre recalificarea unora dintre muncitori, retehnologizarea regiilor, şi nu restructurarea personalului, aşa cum s-a vehiculat”, a mai declarat Pieptea. 

„Ar fi de groază o astfel de măsură!”

De cealaltă parte, consilierul PDL Cristian Deaconescu recunoaşte că discuţiile în cadrul şedinţei de Consiliu, de la sfârşitul lunii august, despre disponibilizări, nu au fost „focalizate”, însă recunoaşte că în această luptă care se dă pentru a pune mâna pe regii nu se mai respectă nicio regulă a jocului. „Nu s-a respectat algoritmul în acea şedinţă şi o vom ataca în instanţă. Niciunul dintre colegii mei de partid nu a participat, însă USL a decis schimbarea consiliilor de administraţie. Noi am vrut transformarea RATB-ului, de exemplu, în societatea comercială, iar dacă acum se vorbeşte de disponobilizări atât de masive, aceasta nu este o metodă eficientă, dacă ne uităm la salariile compensatorii care ar trebui oferite. Ar fi de groază o astfel de măsură!”, a explicat Deaconescu.

Potrivit acestuia, anual, primăria Capitalei cheltuie 60% din buget pentru cele două regii, asta însemnând circa 600 de milioane de euro. 

Furt cu cisterna din autobază

Adrian Criţ, fostul director al RATB până în noiembrie 2011,  declara anul trecut că RATB înregistra pierderi de 500.000 de lei pe an din vandalisme, la care se adăugau sume consistente provenite din furturile de motorină. Criţ dădea atunci ca exemplu, Autobaza din Ferentari, unde în 2006, dispăreau cisterne întregi de combustibil. După cinci ani, ancheta penală nu se finalizase încă. Directorul vorbea atunci despre monitorizarea şi supravegherea alimentării cu combustibil în sistem computerizat şi de controale riguroase pentru a scăpa de pasagerii care călătoresc clandestin. 

București

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite