Reportaj Jurnal din trenul groazei: 200 de oameni blocaţi între Constanţa şi Bucureşti în tren

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sute de oameni se află de ore bune blocaţi în trenuri capcană pe linia Bucureşti-Constanţa. Garniturile de tren au rămas demult fără căldură şi fără lumină. Reprezentanţii CFR nu sunt de găsit la această oră, iar telefonistele din Gara de Nord primesc mii de apeluri la numărul 9521 de la oameni care degeră în trenuri. „Nu sunt oameni, în curând or să ne dea pe toţi afară”, replică angajatele CFR.

Primul tren sosit de la Constanţa: Acceleratul 1631

În jurul orei 9.40 a ajuns în Gara de Nord Acceleratul 1631, Constanţa-Bucureşti. Zeci de călători au coborât uşuraţi că au scăpat de calvarul pe care l-au trăit astă-noapte. Prea obosiţi şi resemnaţi, oamenii nu mai aveau puterea nici de a protesta. Acceleratul a stat ore bune în gară la Ciulniţa. "De ieri de la ora 19.00 sunt în tren. De la ora 11 noaptea am rămas fără lumină şi fără curent. Am îndurat un frig groaznic. Nu am vrut să plec cu maşina din Constanţa tocmai pentru că mi-era frică să nu rămân înzăpezit", a declarat la coborârea din tren, Octavian Gheorghe.

Întârzieri aberante în gara de Nord

Trei garnituri dinspre Constanţa au plecat aseară, deşi opt trenuri erau blocate la ora aceea pe traseu. Astfel, astăzi-dimineaţă la ora 7.30, trenul Acceelrat 1631 Constanţa - Bucureşti, care aplecat la ora 19.22, avea întârziere de 780 de minute. trenul Rapid 686, cu plecare din Constanţa la 20.28, avea întârziere de 730 de minute. Trenul Accelerat 1821, care a plecat din gara Constanţa la ora 23.05, avera întârziere de 580 de minute.

Jurnal din rapidul groazei


08.00, Lehliu: Trenul Rapid 685 pleacă din Lehliu spre Constanţa. "Este o experienţă dramatică, ireală, în care aproape 200 de oameni au îngheţat în mijlocul câmpului din cauza incompeteţei, nepăsării şi proastei coordonări a CFR", concluzionează un pasager care şi-a petrecu noaptea la temperaturi de sub zero grade, în bătaia viforului. 

07.00, Săruleşti: Se fac manevre în gara Săruleşti pentru a porni spre Lehliu, iar de acolo mai departe spre Constanţa. Trenurile din gară de la Lehliu au plecat spre Constanţa. Aproximativ 30-40 de călători, copii, femei şi bătrâni, au fost preluaţi pe rând de şeful de post TF din Lehliu, cu maşina poliţiei şi transportaţi spre Lehliu. O parte dintre ei au avut nevoie de îngrijiri.Călătorii s-au mai potolit după ce căldura i-a mai dezmorţit, iar controloarele de pe garnitură spun că nu s-a mai întâmplat niciodată aşa ceva. "Am sunat încontinuu la 112, însă ni s-a spus că ei nu asigură decât urgenţele. Dacă avem vreo urgenţă să-i anunţăm", relatează un călător.

05: 37 S-a mişcat trenul şi se întreaptă spre Săruleşti.

05:31 A venit o locomotivă, însă nu e clar cum va proceda. Este declarată situaţie critică de la Lehliu - Dragoş Vodă -  Ciulniţa din cauza problemelor la reţeaua electrică.

În ce priveşte trenul blocat la 50 de km de Bucureşti, soluţia ar fi tractarea trenului până la Bucureşti şi continuare prin Ploieşti, Buzău, Făurei. O altă variană ar fi ca trenul să tras până la Săruleşti cu o locomotivă DIESEL şi de acolo la să meargă în continuare până la Constanţa.
 
Maşina care luase copiii a mai venit de două ori şi a luat 20 de persoane care au ajuns la poliţie în Lehliu.

04:36 Luminiţa care se vedea pe şine, dinspre Lehliu s-a dovedit a fi o drezină, lucru care a scăzut moralul oamenilor. O fetiţă de 14 ani, bolnavă de epilepsie, a făcut o criză, insă mama unui dintre cei trei copii aflaţi în tren a ofeerit asistenţă medicală pentru a fi stabilizată. Din fericire, o maşină a venit pentru a-i lua pe cei trei copii şi pe fetiţa bolnavă de epilepsie. Copilul a povestit călătorilor povestea e tragică: era orfană şi violată de tată încă de când era un mic copil. fetiţa a fost preluată de la Lehliu de o ambulanţă. "Ne-a povestit cum lua şi câte zece pastile pe zi", au spus călătorii trenului.

Vântul bate din ce în ce mai tare, iar frigul este crunt. Mai mulţi călători au sunat la 112 pentru a cere ambulanţe, însă li se spune că intervenţia ţine de spitalul de la Lehliu, cei de la Lehliu susţin că ar trebui ca ambulanţele să fie de la Călăraşi.

03: 37 Două fete se simt rău. Se vede o luminiţă dinspre Lehliu, ar putea fi o locomotiva, însă în acelaşi timp ar putea fi o drezină care să repare firele. Nervii oamenilor sunt întinşi la maximum, însă comunică între ei şi se ajută. Vântul este destul de puternic, spulberă zăpada şi vine cu ace de gheaţă.

02:35 O locomotivă ar putea ajunge dinspre Lehliu într-o ora, o oră şi jumătate. Dinspre Săruleşti sunt slabe şanse pentru că a fost trimisă o drezină care s-a defectat la 200 - 300 de metri lângă tren, flama puternică fiind vizibilă din tren. Potrivit controloarelor de la CFR aflate în tren, o asemenea situaţie, în care un tren să fie blocat pentru un timp atât de mare, nu a fost întâlnită în 20 de ani.

01.23, Săruleşti: Frigul le-a intrat deja în oase oamenilor. Vântul parca s-a mai potolit, dar încă sunt ace de gheaţă care taie şira spinării. "Fi-r-aţi ai dracului, cu CFR-ul vostru, ce să-i faci, trăim în România!", înjură unii călători pe la colţul trenului, privind frustraţi şi neajutoraţi spre luminile care se văd de la locomotiva care ar fi trebuit să-i salveze, defectată la doar câteva sute de metri. Mamele şi-au înfofolit copiii şi i-au adormit ca să mai uite de frig. Alţii mai tineri îşi omoară timpul uitându-se la un film pe laptop, atâta cât îi mai ţine şi pe ei bateria.

01.09, Săruleşti: Oamenii au început să se învelească cu ce au la îndemână: perdele, basmale, fulare, patrulează pe culoar. „Controlorii spun că mai întâi ar trebui să vină cineva şi să scoată locomotiva din faţă ca să poată veni cineva să ne tracteze înapoi la Seruleşti ca să putem pleca”. Călătorii nu cred că operaţiunea asta va dura doar cinci ore.

23.40, Săruleşti: „Situaţia e ca în Titanic. Nu se mişcă nimic, panica femeilor cu copii este în creştere. Oamenii nu au nici mâncare nici băutură. Ne strângem cu toţii la un loc”, spune un călător.

În tren sunt călători care ar fi trebuit să coboare până la Constanţa, care nu ştiu cât vor mai sta prin gările de unde ar fi trebuit să aibă legături.

22.00, Săruleşti: Apeluri necontenite la 112, care nu pot fi rezolvate pentru că nu se poate ajunge. Autostrada este blocată. Din tren se pot vedea utilajele de deszăpezire care acţionează pe traseu. Într-un vagon s-a oprit lumina, iar călătorii sunt mutaţi în celelalte vagoane. A ajuns un grup motor care trebuia să genereze căldură. S-a defectat. S-a blocat la câteva sute de metri în spatele trenului.

20.45, Săruleşti – aprox 50 de km de Bucureşti: Trenul se opreşte dintr-o dată în câmp, între Seruleşti şi Lehliu. „Ne-am închipuit că aşteptăm să treacă un tren din cealaltă direcţie. A trecut un sfert de oră. Nu ne-am mişcat. A mai trecut un sfert de oră şi au început să circule controlorii să ne spună că este o problemă”, mărturiseşte un călător.

„Parcă suntem ca într-un film de acţiune în care este foarte frig. M-am tras într-un colţ. Bate vântul în tren, deja s-a format polei pe culoare. Nu avem nici apă, iar  toaletele, acţionate electric, nu mai sunt funcţionale şi s-au umplut”, mai spune călătorul.

19.40, Gara de Nord: Aproape 200 de călători au plecat din Gara de Nord, cu Rapidul 685 spre Constanţa, un tren cu patru vagoane. „Plecăm, dar nu ştim cum ajungem”, le răspundeau controloarele călătorilor îngrijoraţi din cauza vremii rele.

Când am plecat din Gara de Nord s-a anunţat că trenul Constanţa – Arad are întârziere 100 de minute, deci se ştia că sunt trenuri blocate. De ce au dat drumul la tren?”, spune unul dintre călătorii aflaţi în Rapidul 685.

Ieri, la ora 15.35, CFR anunţa că circulaţia pe linia Bucureşti-Constanţa a fost oprită din cauză că un copac a căzut peste firele de tensiune, între staţiile Dâlga şi Dor Mărunt. La câteva ore, 18.45, CFR anunţa că defecţiunea a fost remediată, iar circulaţia trenurilor a fost reluată, opt trenuri urmând să aibă întârzieri de două ore.

Cu toate acestea, toate trenurile care au plecat după aceasta oră, atât din Bucureşti, cât şi din Constanţa, au rămas blocate în plin câmp, fără căldură şi fără lumină. Copii, bătrâni şi oameni care vin de la tratamente aşteaptă de peste 5 ore, în frig, ca să fie preluaţi de o locomotivă DIESEL.

Alo, CFR?! Se doarme!!!

Reprezentanţii Cailor Ferate Române nu au putut fi contactaţi aproape de miezul nopţii pentru a răspunde de ce s-a ajuns în situaţia de a bloca peste o mie de oameni, ca pe nişte şoareci în capcane, în mijlocul câmpului sau în nişte gări uitate până şi de Dumnezeu. Telefonistele din dispeceratul Gării de Nord răspundeau incoerente ca nişte oameni ajunşi la capătul puterilor: "Noi suntem mici! Nu noi decidem! A căzut un copac peste linii, şi nu e doar un tren blocat, sunt mult mai multe. Noi ce să facem? Nu sunt oameni, în curând n-o să mai fie deloc, la cum se dă afară la CFR!"

Peste opt trenuri au rămas de aseară, pe timpul nopţii, blocate pe direcţiile Bucureşti - Constanţa şi Constanţa Bucureşti, fie în plin câmp, fie în gările Lehliu sau Ciulniţa. Rapidul Constanţa - Oradea a rămas blocat în gară la Ciulniţa de la ora 17.17.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite