Biroul de Control Auto colecţionează plăcuţele false ale taximetriştilor din Capitală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Biroul de Control Auto de la Brigada de Poliţie Rutieră a Capitalei seamănă cu un muzeu al taximetriei. De cum intri dai nas în nas cu zeci de plăcuţe, casete şi aparate de taxat confiscate în timpul acţiunilor de control din Capitală.

Click aici pentru FOTO GALERIE

Cele trei fişete din încăpere sunt tapetate cu plăcuţe de autorizaţie falsificate ale taximetrelor. „Sunt toate magnetice şi se lipesc pe maşină. Cele originale sunt metalice. Acesta ar fi primul lucru la care ar trebui să se uite bucureştenii când se urcă într-un taxi”, explică şeful biroului, comisarul-şef Călin Lupşa, plimbându-se dintr-un capăt la celălalt al biroului. Şi-a aprins o ţigară şi a început să vorbească despre istoria „decoraţiunilor” din birou. „Sunt ca un specific al nostru, al Biroului de Control Auto”, spune comisarul-şef Lupşa.  

Jocuri de cuvinte

Toată colecţia de „însemne” este confiscată  în ultimele două luni. Zeci de firme de taxi fictive sunt înşirate într-o ordine aleatorie pe uşile fişetelor, de sus până jos. „Mondern”, „Occidental”, „Median”, „Srrinf” sau „Eurostar”, sunt doar câteva dintre denumirile pe care le-au încercat taximetriştii pirat din Bucureşti, pentru a-şi momi clienţii. „Ei încearcă jocuri de cuvinte în funcţie de firmele de taximetrie existente. E o chestiune psihologică; omul nu mai citeşte tot cuvântul, ci îl confundă cu cel real”, explică poliţistul.

De-a hoţii şi vardiştii

De 15 ani, de când lucrează în acest birou, încearcă să ţină mereu pasul cu inventivitatea taximetriştilor. „Acum câţiva ani era mult mai simplu, pentru că nu aveau nevoie de autorizaţia de la Primărie. Acum, cu timpul am învăţat la ce şi unde să ne uităm. Uneori ne-o iau înainte. Unele maimuţe ne mai păcălesc şi pe noi sunt foarte inventivi. O maimuţă poate să fie un buton de pe bord, poate să fie o aşa-zisă telecomandă de maşină”, povesteşte comisarul-şef Călin Lupşa scoţând dintr-un dulap o telecomandă de maşină. Aceasta are un buton care odată activat transmite impulsuri aparatului de taxat astfel încât tariful creşte.
Jos, lângă un fişet, comisarul-şef mai are o cutie u obiecte confiscate: girofare, stroboscoape şi portavoci. „Astea sunt la categoria «ce-şi mai montează românii pe maşini»”, spune pe un ton glumeţ Lupşa şi începe să scoată unul câte unul, girofare şi alte echipamente luminoase. „Sancţiunea pentru aşa-ceva poate ajunge şi până la 20 de puncte”, precizează el.

De la inginer la poliţist

Comisarul-şef Călin Lupşa lucrează în poliţie de aproape 20 de ani, iar de 15 ani este la Biroul de Control Auto. După Revoluţie s-a decis să-şi schimbe cursul vieţii şi să devină poliţist. Până atunci a fost inginer cu acte în regulă, chiar şi cu brevet de invenţie. Diplomele de inventator şi de inovator ale inginerului Călin Lupşa îmbracă un perete al biroului, alături de cele care-i recunosc meritele de poliţist. A inventat un sistem robotizat, care ar putea fi aplicat în industria auto, dar nu a fost construit niciodată. „Pentru că sunt bani”, explică scurt Lupşa.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite