Administraţia Străzilor înghite banii bucureştenilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Instituţia a cheltuit aproape 130 de milioane de euro, de la începutul anului 2009 până acum, pentru consultanţă, marcaje rutiere şi reabilitarea străzilor.Potrivit unui studiu realizat de „Alianţa pentru o Românie curată“, banii s-au dus în buzunarele aceloraşu patru firme, omniprezente pe străzile Capitalei.

Din studiul realizat de „Alianţa pentru o Românie curată“ reiese că Administraţia Străzilor din cadrul Primăriei Generale a fost principalul „tocător“ de bani din bugetul municipalităţii, pe durata mandatului lui Sorin Oprescu. Astfel, din 2009 până în prezent, Administraţia Străzilor a cheltuit, numai pe studii de consultanţă, de fezabilitate pentru instalarea de semafoare şi marcaje rutiere şi studii de fezabilitate şi consultanţă pentru reabilitarea străzilor peste 130 de milioane de euro, se arată în studiul dat publicităţii sâmbăta trecută.

Potrivit aceleiaşi surse, în primele zece luni ale anului 2010, s-a cheltuit de patru ori mai mult faţă de anul trecut. Banii s-au oprit în buzunarele a patru firme nelipsite de pe străzile Capitalei: SC Uti International, SC Tehnologica Radion, SC Search Corporation SRL şi Vesta Investment. „În general, contractele închieate au vizat studii de consultanţă, fezabilitate, proiectare privind infrastructura, precum şi refacerea şi modernizarea drumurilor“, se mai arată în studiu.

Administraţia Străzilor nu confirmă datele studiului publicat de „Alianţa pentru o Românie curată”. Potrivit datelor furnizate de instituţia locală, din 2009 până în prezent s-ar fi cheltuit doar 10. 567.964,28 de lei.  „Din 2009 şi până acum, Administraţia Străzilor a încheiat contracte pentru realizarea studiilor de fezabilitate şi consultanţă pentru creşterea gradului de siguranţă a circulaţiei -  în valoare de 4.575.374,02 lei (instalarea/ modernizarea semaforizării în intersecţii, semnalizare verticală dinamică şi statică de orientare, zone pietonale, marcaje tactile şi de informare, proiectare şi execuţie piste speciale pentru biciclişti şi implementarea semaforizării destinate acestora; pentru o circulaţie auto şi pietonală pe drumuri şi trotuare la standarde europene - în valoare de 5.992.590,26 lei (reabilitare, întreţinere şi reparaţii reţea stradală, amenajare trotuare, reparaţii capitale patru poduri, reţea stradală în Sectoarele 1-6, reparaţii cu dale ecologice). Conform legii 10/1995 privind calitatea in constructii se impune ca autoritatea constractanta sa angajeze consultanti care sa verifice calitativ si cantitativ lucrarile executate”, au menţionat reprezentanţii Administraţiei Străzilor.

Tehnologica Radion şi „Marea asfaltare”


De reabilitarea sistemului rutier a Bulevardului Mircea Eliade, Bulevardului Aviatorilor, Piaţa Charles de Gaulle şi a Bulevardului Constantin Prezan, dar şi de reabilitarea Pasajului Lujerului, lucrări care au sufocat Bucureştiul vara aceasta, s-a ocupat o singură firmă: SC Tehnologica Radion. Potrivit studiului realizat de „Aliaţa pentru o Românie curată“, Tehnologica Radio este „campioană la reabilitarea şoselelor şi podurilor din Capitală“, câştigând contracte la care s-a prezentat singură la licitaţie. De la începutul anului 2009 firma SC Tehnologica Radion a încasat de la Administraţia Străzilor în jur de 80 de milioane de euro. Administraţia Străzilor neagă faptul că firma SC Tehnologica Radion nu s-a prezentat singură la licitaţia pentru reabilitarea bulevardelor Aviatorilor, Prezan, Eliade şi a pieţei Charles de Gaulle. "La licitaţie s-au înscris mai multe firme, Administraţia Străzilor primind şase oferte: Asocierea SC Strabag AG cu SC Expert Proiect 2002 SRL, Asocierea SC Romstrade SRL cu SC Consilier Construct SRL, Asocierea SC Tehnologica Radion SRL cu SC Procons XXI SRL, Asocierea SC Pa&Co Internatuional SRL cu SC Euroconstruct Trading SRL cu SC Via Design SRL, Asocierea SC Apolodor Com Impex cu SCT Bucuresti SA, Asocierea SC Delta ACM 93 cu SC C&D Special Trade. Criteriul de atribuire a fost oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere tehnico- economic", au mai precizat reprezentanţii Administraţiei Străzilor.

Afacerea „Semaforul“

Montarea semnalizatoarelor rutirere a înghiţit din bugetul public aproximativ 30 de milioane de euro. În acest caz, numai consultanţa pentru supervizarea lucrărilor de instalare a semafoarelor a costat aproximativ 470.000 de euro, pentru o singură lucrare. Alte sute de mii de euro s-au dus în consultanţa pentru pistele de biciclişti, dar şi în executarea unor  marcaje pentru siguranţa cetăţeanului. Din această „afacere“, din 2009 până în prezent, au avut de câştigat aceleaşi firme: Uti International - în jur de 13 milioane de euro, Tehnologica Radion - 1,3 milioane de euro, SC Search Corporation SRL - peste 800.000 de euro şi Vesta Investment - peste 4,5 milioane de euro.

Cine se află în spatele celor patru firme

Autorii studiului au prezentat şi o descriere a celor patru firm, abonate la lucrările Administraţiei Străzilor:
SC UTI International este una dintre firmele cele mai controversate din ţara şi s-a dezvoltat, potrivit dezvăluirilor presei, aproape numai din contracte cu statul. Ea este deţinută de fostul maior MapN, Tiberiu Urdăreanu. Presa a scris că societatea este formată din grupuri de firme, una fiind înregistrată în SUA, alta în Olanda. UTI s-a specializat pe realizarea de sisteme de securitate, iar primul contract l-a încheiat cu Bancorex. Ulterior, multe instituţii de stat au încheiat contracte cu UTI: Ministerul Finanţelor, SPP, STS, MAI. O afacere controversată ar fi reprezentat-o încheierea unui contract cu MAI pentru securizarea frontierelor şi securizarea aeroportului din Constanţa. În 2004, Ion Iliescu l-a decorat pe Tiberiu Urdăreanu cu Ordinul Naţional pentru merit în grad de cavaler.

SC Tehnologica Radion este firma lui Theodor Barna, un sponsor al PSD până în 2004, care a sărit apoi în barca PDL, după ce acest partid a ajuns la putere şi, mai ales, la conducerea Primăriei Capitalei. Este un abonată la contracte din sectoarele 2 şi 3, presa scriind că este un apropiat a primarilor Neculai Onţanu şi Liviu Negoiţă. În 2008, Berna a primit de la Primăria Bucureşti 63 de milioane de lei pentru reabilitarea străzilor, iar în 2007, a obţinut de la Onţanu, prin încredinţare directă lucrarea de refacere a bulevardul Calea Moşilor. Anul acesta Berna a caştigat lucrările de anvelopare termică a blocurilor din sectoarele 1 si 6.

SC Search Corporation este firma româno-americanului Michael Stanciu, înregistrată în Oklahoma (SUA), un apropiat al fostului ministru al Transporturilor, Miron Mitrea şi al primarului Radu Mazăre, care a reuşit să câştige proiectarea majorităţii lucrărilor efectuate de Compania Naţională de Drumuri pe vremea guvernării PSD, fapt consemnat de presă în ultimii ani. După ce a venit «dreapta» la putere, această firmă s-a specializat pe servicii de consultanţă pentru reabilitarea sistemului de circulaţie în Bucureşti, dar şi în alte oraşe mari din ţară, cum ar fi Constanţa şi Cluj-Napoca.

SC Vesta Investment SRL este firma lui Radu Ştefan Spirea, unul dintre sponsorii PDL din campania electorală din 2009 şi 2008, dar şi un apropiat al primarului liberal al sectorului 1, Andrei Chiliman, după cum relatează presa centrală. Este abonat la contracte cu statul, câştigând  din 2010 şi până acum peste 10 milioane de lei. De asemenea, a câştigat de la ADP sector 1, peste 2 milioane de euro. A reuşit să pătrundă şi în provincie, iar anul trecut a semnat două contracte pentru montarea de indicatoare rutiere la Ploieşti”, se arată în studiul realizat de „Alianţa pentru o Românie curată”.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite