Bate vântul falimentului prin complexul chinezilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La două luni şi jumătate de la deschidere, complexul comercial China Town din Afumaţi este aproape gol. Peste 20% dintre magazine sunt închise din cauza lipsei clienţilor.

Complexul China Town a fost deschis la mijlocul lunii iulie, în comuna ilfoveană Afumaţi, în urma unor investiţii de peste 27 de milioane de euro.

El este unul dintre cele mai mari unităţi comerciale din apropierea Capitalei şi este deţinut de mai mulţi investitori chinezi. Acum, la peste două luni şi jumătate de la inaugurare, holurile din halele chinezeşti sunt aproape la fel de goale ca în primele zile.

Complexul se deschide dis-de-dimineaţă şi magazinele se închid în jurul orei 15.00. Ieri, în mijlocul programului, pe la 11.30, erau prezenţi doar câţiva clienţi în cele trei hale cu peste 1.200 de tarabe.

Comercianţii se plictisesc la muncă

Comercianţii mureau de plictiseală şi făceau total alte lucruri decât să se implice în activitatea de vânzare. Un chinez de la un magazin de haine stătea tolănit pe spate pe un scaun de vacanţă, jucându-se la un joc electronic. Vecinul să de culoar citea ziarul, iar o doamnă îşi făcea, nestingherită, ungiile.

La câteva magazine distanţă, doi bărbaţi serveau ceaiul de după-amiază, iar alţii făceau o partidă de şah. „Păi ce să vindem? Nu vedeţi că trec 30 de persoane pe zi, dintre care e bine dacă se-ncumetă să cumpere zece? Ştiu că suntem abia la început, dar sperăm să meargă mai bine lunile viitoare", spunea un vânzător de haine. El susţine că scoate, în medie, aproximativ două milioane de lei vechi în fiecare zi. Nu este mulţumit de „performabţă" dar consideră că oamenii o să se obişnuiască cu complexul.

Un alt comerciant, care vinde pantofi de firmă, spune că ar trebui ca oamenii să nu mai aducă tot felul de chinezării pentru ca afacerile să prindă aripi. „Dacă colegii aduc în continuare marfă de proastă calitate, nu o să meargă. Eu am pantofi foarte buni din Turcia şi cred că odată ce omul vede marfa, se-ntoarce şi a doua oară. Dar să vină, măcar", spunea acesta.

Peste 20% din magazine, închise

Vânzătorii dau, în teorie, marfa angro dar mai vând şi en detail, în lipsă de cerere. Unii dintre ei au refuzat să mai deschidă magazinul după prima lună de la inaugurare, când au văzut cât de slab merg vânzările, iar acesta este un alt obstacol în calea dezvoltării complexului: mai bine de 20% dintre „prăvălii" stau cu storurile trase. Din această cauză, proprietarii chinezi au decis să-i tragă la răspundere pe cei care lasă porţile închise pe toată durata zilei, blocând „dezvoltarea sănătoasă a complexului".

Dacă iniţial înţelegerea era ca nimeni să nu plătească întreţinerea în primul an de funcţionare, indiferent dacă magazinul pe care-l reprezentau era închiriat sau cumpărat, acum aceia care refuză să deschidă, vor trebui să plătească lunar costuri de 300 de euro plus TVA. Pe grilajul fiecărei prăvălii închise au fost lipite anunţuri în care comercianţii sunt anunţaţi ce-i paşte.

„Vom promova complexul"

„Noi vrem binele acestui complex. Avem condiţii occidentale şi ar fi păcat să nu meargă lucrurile din cauza unora care nu vor să vândă", susţine directorul executiv al China Town, Alexandru Ion, preşedintele Camerei de Comerţ Bilaterale China-România.

Acesta spune că este, într-adevăr, o perioadă mai grea din cauza crizei, dar lucrurile vor merge în sus. „Suntem mulţumiţi, totuşi, că avem peste 70% dintre magazine deschise. Oricum, vom face publicitate în perioada următoare şi lumea va începe să vină mai des pe la noi", a mai spus directorul executiv.

El susţne că peste 70% din magazine au fost cumpărate, iar restul sunt închiriate. Preţul unei „prăvălii" este de aproximativ 20.000 de euro plus TVA, iar închirierea este gratuită în primul an, urmând ca în următoarea perioadă să crească gradual.

Complexul, controlat de Gardă după inaugurare

La două zile de la deschidere, Fiscul a verificat magazinele din China Town. Comisarii Gărzii Financiare au aplicat amenzi în valoare de 55.000 lei în complexul comercial din cauză că nu existau case de marcat. De asemenea, aceştia au suspendat activitatea a două societăţi, iar cinci standuri au fost sigilate pentru continuarea verificărilor.

Directorul executiv al depozitelor susţine că nu este necesară existenţa unor case de marcat, întrucât marfa se vinde angro, pe facturi fiscale. Garda nu a mai făcut controale în magazin, iar surse din interiorul instituţiei susţin că chiar şi acel control de la început a fost doar de faţadă, întrucât premierului Emil Boc nu i s-a dat bon fiscal la inaugurare.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite