Bucureşti: „Adevărul de Seară”, în Turnul de Control (GALERIE FOTO)

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Anagajaţii Romatsa pe posturile de controlori de trafic aerian la Aeroportul Internaţional „Henri Coandă“ din Otopeni sunt „şoimii” care au grijă de zborul nostru. La aproximativ trei minute, un avion decolează, aterizează sau execută manevre de parcare pe aeroportul din Otopeni. Coordonarea îi revine echipei din Turnul de Control.

Echipa care supraveghează şi dirijează tot ce mişcă pe aeroportul din Otopeni este formată în total din opt controlori de trafic. Fiecare se ocupă de câte o operaţiune care presupune drumul unui avion de la intrarea în perimetriul aerian, până la debarcarea călătorilor.

Nicio manevră nu are loc fără ştirea şi aprobarea celor din Turnul de Control, iar până acum nu au trecut prin momente care să le îngheţe sângele în vene. „A ţinut Dumnezeu cu noi şi suntem aproape de Dumnezeu“, spune supervizorul de sală, Sergiu Negreanu. De la 53 de metri înălţime, fiecare manevră a avioanelor, pe pistă sau în spaţiile de parcare, se desfăşoară după indicaţiile celor patru controlori de trafic, care alcătuiesc echipa pentru o tură de 12 ore de lucru.

Indicaţii de trafic

„Liber la control, 0 dreapta“, „Aveţi 5-7 minute pentru decolare“, „Manevră 8.50, aterizează“ sunt câteva dintre indicaţiile transmise prin radio piloţilor. „Avionul să ajungă la poziţia de parcare sau de aterizare alocată. După aceea, controlorul stă cu ochii pe el să vadă dacă pilotul face ce i-a spus“, explică supervizorul de sală. Ochii îi sunt mereu aţintiţi spre aeroport de parcă ar cuprinde cu privirea orice manevră de jos.


„Atenţie la elicopter!“, se alertează controlorii la observarea unui asemenea parat de zbor. Elicopterul nu fusese anunţat. Negreanu tresare şi urmăreşte cu privirea aparatul de zbor care se îndepărta de zona aeroportului.

„Aterizează Ely 574“

Pupitrele de control sunt ca un tapet pe pereţii turnului. Membrii echipei au în faţă monitoarele pe care este supravegheat spaţiul de mişcare al aeroportului şi binocluri de calibru foarte mare, astfel încât nimic să nu treacă neobservat. Un alt controlor de teren verifică orice autovehicul sau persoană care intră pe aeroport. „Ştim viteza, ora la care intră şi iese de pe pistă, orice maşină. Noi trebuie să ştim ce au de gând să facă“, explică Negreanu.

 În permanenţă vin mesaje de la piloţii care vor să aterizeze, să decoleze sau să ceară indicaţii de parcare. Comunică între ei cu ajutorul limbajului specific, în limba română sau în limba engleză. „Aterizează Ely 574“, anunţă controlorul de turn pe cel de ground, care preia traiectoria avionului la sol. Lângă el, controlorul care are în faţă lista tuturor mişcărilor anunţate în ziua aceea pe aeroport.

Supervizorul de turn este cel care, de la un alt pupitru verifică fiecare comandă dată de colegii săi. „Supervizorul de turn se schimbă la două ore, astfel încât, fiecare controlor, în funcţie de calificarea sa, ocupă această poziţie la un moment dat în timpul unei ture“, explică supervizor de turn, Gheorghe Negrea.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite