Fostul ministru al IMM-urilor, Constantin Niţă, are 9 motive ca să nu voteze bugetul pe 2011

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Constantin Niţă identifică şi expune, pe blogul personal, nouă motive pentru care bugetul pe 2011 nu ar trebui votat.

Fostul ministru vorbeşte despre argumentele economice care nu ar susţine, în viziunea sa, teoria pe care a fost construit bugetul pentru anul următor. Politicianul braşovean militează pentru susţinerea puterii de cumpărare şi pentru alocarea de fonduri sectoarelor cheie: sănătatea, educaţia şi apărarea.

„1. Există diferenţe semnificative faţă de Strategia fiscal-bugetară, deşi aceasta a fost aprobată numai cu două luni înainte de publicarea proiectului de buget. Comparativ cu Strategia, bugetul de stat este contruit pe o proiecţie mai favorabilă de venituri (+ 2,18 mld lei), iar cheltuielile cu bunuri şi servicii cresc în cu 1,42 mld lei, în timp ce cheltuielile pentru asistenţă socială înregistrează o reducere de 1,41 mld lei.

2. Consiliul fiscal nu a fost consultat în momentul elaborării bugetului general consolidat. Preşedintele acestuia consideră că există deficienţe în programarea bugetară, ipoteze neclare ale dinamicii veniturilor, lipsă de transparenţă şi credibilitate redusă a bugetului pe 2011.

3. Bugetul contribuie la creşterea ratei sarăciei. Pensiile vor fi îngheţate, astfel că puterea de cumpărare a pensionarilor va scădea cu peste 10% în 2011 faţă de anul 2009.

4. Sănătatea, educaţia şi apărarea nu constituie priorităţi pentru 2011. Ministerul Sănătăţii va primi cu 55% mai puţini bani de la bugetul de stat, cel al Educaţiei va avea cheltuieli de personal cu 16% mai mici, iar MAPN va beneficia de aproximativ 70% din resursele alocate în anul 2010. În schimb, bugetele Administraţiei Prezidenţiale, ANI, CNSAS, SGG, MDRT şi Ministerul Mediului vor fi mai mari.

5. Guvernul a supraestimat creşterea veniturilor bugetare. A stabilit pentru 2011 majorarea încasărilor din TVA cu aproximativ 25% faţă de anul 2010 şi cu 7% şi faţă de estimările incluse în Strategia fiscal-bugetară pe 2011-2013. Ipoteza este nerealistă în contextul în care Guvernul nu anticipează decât o creştere relativ redusă a consumului privat.

6. Bugetul este alcătuit pe baza unei creşteri economice nerealiste de 1,5. Istoria se repetă! Dacă ne aducem aminte şi bugetul pe 2010 a fost realizat pe baza unei rate de creştere de 1,3%, care s-a transformat în scădere de 1,9%...

7. Este supraestimată capacitatea cererii interne de a stimula creşterea economică. Consumul populaţiei ar urma să crească cu 1,5% în 2011. Totuşi, şi pentru bugetul din 2010 s-a prevăzut o creştere de 3,5%, iar aceasta a "devenit" o scădere de 3,4% (conform Strategiei fiscal-bugetare)...

8. Evoluţia salariului real în 2011 contrazice estimările recente ale FMI şi ale Comisiei Europene. Guvernul a stabilit o majorare a salariului real cu 0,4%, în timp ce Comisia Europeană (noiembrie 2010) anticipează o scădere a salariului real de 2,1% în 2011, iar FMI (septembrie 2010) o reducere a salariului real cu 3,7% în 2011. Dacă nivelul salariului real va scădea, atunci şi estimările privind consumul privat şi creşterea economică vor trebui ajustate în jos.

9. Guvernul mizează pe o creştere a numărului de salariaţi din economie cu 0,5% în 2011. Şi în Bugetul pe 2010 se estimase o creştere cu 0,9% a numărului de salariaţi, în timp ce numărul acestora va scădea cu 1,8%. Conform Strategiei Fiscal-Bugetare, efectivul salariaţilor din luna septembrie 2010 a fost mai mic cu 29,2 mii persoane (-0,7%) faţă de luna anterioară şi cu 311,0 mii persoane (-6,9%) comparativ cu luna septembrie 2009. Aşa cum rezultă din datele publicate de INS (Ocuparea şi şomajul în trimestrul I 2010), numărul angajaţilor care "muncesc la negru" s-a majorat cu 200.000 faţă de începutul crizei", arată Constantin Niţă, pe blogul personal.

Ai aflat ceva interesant, ai pozat sau ai filmat? Scrie-ne pe brasov@adevarul.ro!

Pentru ultimele noutăţi din Braşov, click pe poza de mai jos:

logo ads
Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite