Zborul milioanelor de euro pe Aeroportul Ghimbav

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Constructorul a lăsat câteva movile martor pentru a putea demonstra cât a escavat pentru a nivela terenul. Foto: Bogdan Crăciun
Constructorul a lăsat câteva movile martor pentru a putea demonstra cât a escavat pentru a nivela terenul. Foto: Bogdan Crăciun

Braşovenii aşteaptă cu sufletul la gură ca aeroportul să devină realitate. Până atunci, pentru nivelarea şi îngrădirea celor 200 de hectare de teren, Consiliul Judeţean Braşov a cheltuit deja, 2,7 milioane de euro.

Aeroportul de la Ghimbav a devenit un fel de „fata morgana", şi, cu toate că proiectul a fost lansat încă din 2005, lucrurile au început să se mişte pe teren abia în primăvara acestui an. Numeroşi braşoveni şi-au pus întrebarea ce s-a făcut, până acum, şi mai ales câţi bani s-au cheltuit.

Cotidianul „Adevărul" vă prezintă cheltuielile efectuate şi cele aprobate pentru prima etapă a lucrărilor, respectiv de nivelare şi împrejmuire a terenului, aşa cum reies din hotărârile Consiliului Judeţean şi din documentele de plată efectuate până luna trecută prin Trezoreria Braşov.

Astfel, în perioada februarie-octombrie 2011, cele două firme, Kasim Emaka SRL şi Termoconfort SRL, care s-au ocupat de nivelarea şi îngrădirea terenului, dar şi de relocarea unor reţele de apă, au încasat în jur de 11,3 milioane de lei, aproape 2,7 milioane de euro, dacă luăm în calcul un curs de 4,26 lei, la cât a fost făcută evaluarea cheltuielilor, anul trecut.

Ce s-a făcut cu aceşti bani

Conform Hotărârii nr.385, aprobată de Consiliul Judeţean în noiembrie 2010, valoarea totală a acestor lucrări de refacere şi împrejmuire a terenului este de 18,1 milioane de lei, finanţarea urmând să fie asigurată din creditul de 14 milioane de euro, pe care CJ l-a luat de la BCR. Constructorul mai are însă, de finalizat îngrădirea terenului pe anumite porţiuni, la care se adaugă demolarea stânei din zonă, programată pentru săptămâna aceasta. Astfel, până în octombrie 2011, Kasim Emaka a încasat 9, 7 milioane de lei (aproape 2,3 milioane de lei), iar Termoconfort 1,5 milioane de lei.

Practic, cu aceşti bani, firmele au avut sarcina de a nivela cele peste 200 de hectare de teren şi de a le împrejmui, dar şi de a reloca reţelele de apă din zonă. Reprezentanţii firmei de construcţii au explicat că lucrările nu au fost deloc uşoare, în unele zone fiind necesară excavarea şi până la trei metri a terenului, pentru a-l aduce la acelaşi nivel, precum şi umplerea unor gropi.

Mai ieftin ca la Cluj?!

Conducerea CJ Braşov a explicat că aceste cheltuieli sunt justificate, ţinând cont de anvergura lucrărilor. Totuşi, preşedintele Aristotel Căncescu a promis că totalul cheltuielilor va fi sub cel al Aeroportului de la Cluj. „Costul pistei Aeroportului de la Ghimbav va fi de sub 20 de milioane de euro, iar la prima licitaţie de la Cluj, construcţia pistei, care are tot în jur de trei kilometri, fusese evaluată la suma de 100 de milioane de euro. Aeropotul de la Ghimbav va fi comparabil cu cel de la Cluj, doar că la costuri va fi mult mai ieftin", a explicat Aristotel Căncescu.

Valoarea totală a costurilor pentru Aeroprotul Braşov a fost estimată la 48 de milioane de euro, fără TVA, sumă pentru care de altfel acceptase şi UTI lucrarea, însă cu o pistă de doar 2.100 de metri lungime. Costul construcţiei aeroportului, fusese evaluat iniţial la suma de 100 de milioane de euro, însă proiectul a fost redimensionat.

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite