Braşov: PORTRET / Cristian Mihăilescu, matematicianul de la Operă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Braşov: PORTRET / Cristian Mihăilescu, matematicianul de la Operă
Braşov: PORTRET / Cristian Mihăilescu, matematicianul de la Operă

Regizor al Operei Braşov,  este cel mai vechi director de Operă din ţară, cu un nume sonor în întreaga lume.

Cristian Mihăilescu a avut marea şansă ca ambii părinţi să fie mari iubitori de operă. L-au dus la spectacole de când era de-o şchioapă şi a crescut alături de artişti renumiţi ai acelor vremuri.
„Când aveam numai patru ani m-au băgat fraudulos în sala de spectacole. Nu aveam voie decât de la şase ani şi ai au minţit că am împlinit vârsta. Am stat neclintit patru acte din Rigoletto, de Verdi şi mi-au povestit părinţii că nu am ieşit nici în pauze, ca să nu îmi pierd locul“, povesteşte zâmbind directorul Operei Braşov.

Matematician şi cântăreţ

Cu toate că adora muzica, nu a urmat chiar de la început această cale. Liceul l-a făcut la secţia de matematică şi, în paralel, câştiga toate concursurile interşcolare de canto. Matematica şi meseria de regizor s-au dovedit a fi strâns legate. „Mi-a plăcut cel mai mult geometria în spaţiu, care mă ajută enorm în gândirea regizorală a spaţiului scenic“, spune Cristian Mihăilescu.
După liceu, a intrat la Conservatorul Ciprian Porumbescu din Bucureşti. Imediat după absolvire a devenit solist al Operei Naţionale din Bucureşti, unde a cântat de-a lungul timpului 40 de roluri diferite ca stil şi mărime. A urmat apoi cursurile postuniversitare de regie, de la Institutul de Teatru şi Film.

Examenul de absolvire l-a susţinut cu „Bărbierul din Sevilla“, de Rossini, chiar aici la Braşov. Spectacolul a luat toate premiile naţionale de regie şi a fost pentru prima oară când o regizare a unei Opere din ţară a fost invitată pe scena Festivalului „George Enescu“.

Cel mai vechi director din ţară

După o perioadă în care a continuat cariera solistică la Opera Naţională din Bucureşti, în 1992, Cristian Mihăilescu a devenit director al Teatrului Liric din Constanţa. După numai câteva luni acesta a devenit „Opera Constanţa“. „Acolo am organizat Festivalul Naţional de Operă. În anul 2000 am renunţat, pentru că politica începuse să se implice în cultură şi eu nu suport aşa ceva. Nu fac nici un fel de concesii în defavoarea culturii“, mărturiseşte regizorul.
În 2000, a ajuns, prin concurs, director al Teatrului Liric din Braşov. „Şi pe acesta l-am transformat în câeva luni în Opera Braşov. De atunci a început să mi se spună «Făcătorul de Opere»“, râde directorul Operei din Braşov.

Activitate internaţională

Marele regizor a avut numeroase recunoaşteri internaţionale ale talentului său. Francezii l-au chemat să regizeze opera lor naţională numită „Carmen“. În urma succesului, a fost reinvitat să regizeze şi opera „Cossi fan tutte“ de Mozzart.
A pus în scenă şi „Madam Buterfly“ de Pucini, chiar în locul în care se desfăşoară acţiunea, la Nagasaki, în Japonia. În Italia a regizat „Rigoletto“, de Verdi. „Toate acestea sunt mai mult decât orice premiu câştigat. Să te cheme să regizezi la ei acasă o operă de-a lor înseamnă recunoaşterea supremă“, este de părere regizorul.

PROFIL
NĂSCUT.
24 iulie 1944, Buzău.
STUDII. Doctorat Universitatea Naţională de Muzică.
FAMILIE. Căsătorit.

Ce-i place

„Mă pasionează enorm problemele de religie, domeniu în care sunt un trăitor. Sunt pasionat şi de sport în general şi sunt susţinător al echipei Steaua încă dinainte de a fi pionier. Îmi plac şi animalele, în special căţeii“.
Ce nu-i place
„Nu suport singurătatea. Sunt o fire foarte sociabilă şi dacă am de ales între a merge pe o stradă aglomerată sau pe una liniştită, cu siguranţă o aleg pe prima. Nu suport nici proasta creştere şi aroganţa, care oricum sunt strâns legate între ele“.

MINIINTERVIU
Câte alte activităţi aveţi în acest moment?

Susţin cursuri de masterclass pe patru continente. În Canada, la Montreal, Toronto şi Vancouver, în Japonia, la Tokyo şi Nagasaki, în China, la Beijing şi Shanghai şi în Europa, la Praga şi Brno. Sunt şi profesor la Facultatea Naţională de Muzică, unde mă simt din nou student când păşesc la cursuri.
Dacă nu ar fi opera, ce carieră aţi alege?
Ziaristica! Spun asta fără să clipesc pentru că am o mare admiraţie pentru ziariştii de calitate, care mi se par adevăraţi artişti. Am scris şi eu peste 1.000 de articole de critică muzicală.

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite