Băncile pierd procesele cu braşovenii, pe bandă rulantă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste 90% dintre procese au fost pierdute din cauza clauzelor abuzive inserate în contracte. Zeci de braşoveni au reclamat la Protecţia Consumatorului clauzele inserate în contractele de credit şi abuzurile băncilor din timpul derulării contractelor.

În numai un an şi jumătate, braşovenii au depus, la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorului,  55 de reclamaţii referitoare la contractele de credit încheiate cu băncile. Inspectorii au verificat şi au trimis în instanţă toate aceste reclamaţii. „Noi am reuşit să câştigăm în instanţă procesele a peste 50 de braşoveni din cauza unor clauze abuzive care erau incluse în contractele lor. Vă daţi seama că aceste contracte sunt tipizate şi aceleaşi pentru toţi cei care îşi fac credite. Aşadar, sunt probabil milioane de oameni care nu depun reclamaţii şi iau contractele ca atare", spune Ionel Spătaru, director CPC Braşov.

Atenţie la ce semnaţi!

Inspectorii au identificat mai multe clauze abuzive introduse în contractele de creditare.  Prima dintre acestea este legată de faptul că banca poate modifica unilateral rata dobânzii curente, în funcţie de evoluţia pieţii financiare, urmând să aducă la cunoştinţa consumatorului noua rată a dobânzii. Banca nu oferă o formulă a variabilităţii, deci, teoretic, poate adopta orice valoare a ratei dobânzii. 

O altă clauză datorită căreia braşovenii au câştigat procese împotriva băncilor este legată de faptul că „operatorul economic are dreptul de a aplica penalitate la penalitate". Astfel, consumatorul este penalizat cu 1% peste dobânda creditului pentru soldul creditului. În plus, trebuie să plătească încă 2% peste dobânda creditului, pentru fiecare zi de întârziere.  

Cea de-a treia clauză şi poate cea mai gravă dintre toate este legată de faptul că banca îi poate solicita consumatorului, din orice motiv, să aducă garanţii suplimentare, la mult timp după începerea derulării contractului. În cazul în care acesta nu poate aduce aceste garanţii, banca poate declara creditul scadent  anticipat si poate cere rambursarea anticipată, ori prin plată, ori prin executare. La fel se poate întâmpla şi la creditele neipotecare.

Ultima clauză abuzivă, pe baza căreia au fost câştigate procese la Braşov, este cea prin care banca are dreptul să modifice unilateral, fără acordul consumatorului, costurile privind taxele şi comisioanele, omul fiind obligat să le accepte. „Pe aceste clauze am câştigat procesele cu aproape toate băncile care există în Braşov. Acestea sunt obligate să şteargă acele clauze din contractele în cauză şi instanţa a dispus şi plata unor sancţiuni infime, de la 200 la 1.000 de lei", mai spune Ionel Spătaru.

Lege nouă, în favoarea consumatorului

Prin Ordonanţa de Urgenţă nr.50/2010 băncile au primit o lovitură puternică, susţine directorul Comisariatului pentru Protecţia Consumatorului.  „Practic consumatorul are mai multe drepturi şi băncile trebuie să îşi refacă toate contractele în termen de 90 de zile. Dacă nu vor face asta, noi îi putem amenda", mai adaugă directorul CPC.

Prin noua lege, cei care solicită credite pot renunţa la contract, fără să se justifice, în termen de 14 zile de la semnarea acestuia. Prin aceeaşi lege, băncile nu mai pot percepe comision de rambursare anticipată la creditele cu dobânda variabilă.

Ai aflat ceva interesant, ai pozat sau ai filmat? Scrie-ne pe brasov@adevarul.ro!

Pentru ultimele noutăţi din Braşov, click pe poza de mai jos:

image
Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite