Cum l-a trădat avionul Antonov 2 pe „Moş Costică”, cel mai experimentat pilot din zona Brăila – Galaţi. Reparat recent, n-a mai răspuns la comenzi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Locul tragediei    FOTO adevarul.ro
Locul tragediei    FOTO adevarul.ro

Avionul Antonov 2 care s-a prăbuşit, sâmbătă, într-o orezărie de lângă comuna brăileană Stăncuţa fusese reparat în urmă cu doar câteva săptămâni. Pilotul Costică Vâlcu, cel care şi-a pierdut viaţa în urma tragediei, a zburat cu el imediat după revizie şi s-ar fi declarat mulţumit de felul cum se comportă în aer. Sâmbătă, însă, avionul nu a mai răspuns la comenzi, aterizând forţat imediat după decolare.

În urmă cu trei săptămâni, pilotul Costică Vâlcu a zburat de două ori cu avionul Antonov 2-YR-PEG deasupra Galaţiului, pentru a împrăştia insecticid împotriva ţânţarilor, la solicitarea Primăriei Galaţi. Atunci, aparatul s-a comportat foarte bine, zborul desfăşurându-se fără probleme. Ulterior, Costică Vâlcu şi mecanicul Viorel Frantz, cu care colabora de mai bine de 20 de ani, au venit la Stăncuţa, pentru a stropi din aer culturile de orez întinse pe circa 5.000 ha.

Orezăria de la Stăncuţa este cea mai mare din ţară la ora actuală, fiind administrată de or firmă italiană. Sâmbătă, 1 augus, avionul Antonov 2 ar fi trebuit să împrăştie peste parcelele cultivate cu orez un îngrăşământ chimic, mai exact 900 de kilograme de uree granule tratată, produsă prin dezagregarea substanţelor azotoase.

Imediat după decolare, însă, avionul s-a înclinat într-o parte, a pierdut din înălţime, s-a lovit de un dig, apoi s-a lovit cu partea din faţă de pământ. După cum avea să povestească mecanicul Viorel Franz, pilotul a făcut tot posibilul să evite zonele locuite, reuşind să îndrepte aeronava spre câmp, deşi aceasta nu mai răspundea corect la comenzi. "Motorul s-a oprit brusc în aer. S-a blocat pur şi simplu, nu mai răspundea la comenzi", a declarat de pe patul de spital mecanicul care, în momentul accidentului, se afla lângă pilot.

După impact, cel care a anunţat autorităţile a fost un cioban care se afla în zonă. Acesta, a apelat numărul 112 la ora 7.42, apoi, împreună cu un angajat al firmei italiene, l-a ajutat pe mecanicul Frantz să iasă din avion. Mecanicul avea doar câteva zgârieturi. Pilotul, în schimb, care se pare că a fost aruncat la pământ în momentul impactului, acuza dureri la coloana cervială. Era conştient, dar sângera pe nas şi pe gură. A fost preluat de o ambulanţă şi dus la Spitalul Judeţean Brăila. Un elicopter SMURD a fost trimis de la Bucureşti pentru a-l prelua, însă în starea în care se afla nu s-a putut face transferul. A fost dus la Secţia Reanimare, dar situaţia s-a deteriorat rapid, medicii constatând decesul în jurul orei 14.00.

Un pilot experimentat şi respectat

Costică Vâlcu era un pilot foarte respectat în branşă. Avea mai bine de 30 de experienţă, iar colegii mai tineri îl numeau cu respect „Moş Costică”.

"Era un profesionist desăvârşit, l-am cunoscut, am zburat cu el, îmi era drag, fiindcă nu exista întrebare la care să nu aibă un răspuns pertinent, solid, argumentat, îi făcea plăcere să împărtăşească din experienţa şi cunoştinţele sale, era un tip calm, asta am adorat şi iubit la el, ştia să se facă plăcut şi să iasă din multe situaţii. (...) Era tare mândru de Antonovul acesta, îl reparase recent şi chiar îi plăcea mult cum zbura, cum se comporta", a declarat, pentru cotidianul „Obiectiv – Vocea Brăilei”, Cristian Deceanu, pilot de avioane ultrauşoare.

avion1

"Începuse o nouă viaţă şi era extrem de fericit: viaţa de bunic. Era topit după nepoţel. Mai avea puţin până la pensie şi se pregătea efectiv pentru această nouă viaţă, de bunic. Am vorbit cu el cu mai bine de o săptămână în urmă, se întorcea din vacanţă, fusese în munţii Vrancei. Nu-mi amintesc să fi avut vreodată vreun incident aviatic, era de un profesionalism desăvârşit. Nu avea cusur în ale meseriei. Mi-a fost instructor...", a declarat şi Marian Covache, fost pilot.

Costică Vâlcu era căsătorit, soţia sa, Dorina, fiind profesoară de limba engleză la Şcoala "Mihai Eminescu". Cei doi aveau o fată măritată la Bucureşti, iar de un an erau bunici. "Bunic de băieţel", îi plăcea să le spună amicilor.

"Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Galaţi efectuează cercetări pentru a stabili condiţiile în care s-a produs acest eveniment aviatic şi pentru a stabili dacă este vorba de infracţiuni prevăzute în Codul Silvic sau infracţiuni de vătămare corporală din culpă. La acest moment, nu putem să vă dăm mai multe detalii, ancheta este în curs. Am cerut date cu privire la proprietatea avionului, contractul în baza căruia îşi desfăşura activitatea în această zonă. Alături de Parchetul Curţii de Apel Galaţi sunt organele de poliţie şi organe specializate de la Aviaţia Civilă", a declarat, la scurt timp după accident, procurorul general adjunct al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Galaţi, magistratul Virgil Luparu.

Citiţi şi

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite