REPORTAJ: Oraşul primului tramvai nemţesc foloseşte "hârburi" de peste 40 de ani, nereparate de pe vremea comuniştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În 1899, firma „Helios" din Koln, care introducea tramvaiul electric, fixa preţul unei călătorii la 10 bani. Important port la Dunărea maritimă şi centru comercial prosper, Brăila a fost oraş european înaintea altor centre urbane cu pretenţii.

La şapte ani de la descoperirea lui Bell, Brăila avea telefon (1883, odată cu capitala), în 1893 avea portul electrificat, iar la 1900 inaugura linia de tramvai Brăila-Lacu Sărat.
În plin secol XXI, Brăila foloseşte tramvaie şi autobuze de pe vremea comunismului.


În urmă cu 110 ani, însă, se băteau cele mai tari firme din Europa ca să prindă un contract în oraşul de la Dunăre şi să aducă aici spuma invenţiilor. Printre ele, s-au numărat şi cele mai bune tramvaie din lume.

image

Prima Staţie: Lacu Sărat

image


„Oraş bine sistematizat, cu străzi pietruite, telefonizat (1883), canalizat şi aprovizionat cu apă filtrată (1891), dotat cu mijloace moderne de transport (tramvai electric din 1900), Brăila a ţinut pasul cu marile centre urbane din Vestul Europei în aplicarea unora dintre cele mai noi descoperiri ştiinţifice", preciza, deunăzi, Gheorghe Iavorschi, decanul de vârstă al arhiviştilor brăileni.

10 bani călătoria

image

La 1893, cheiul era iluminat cu becuri electrice pe o distanţă de 2.500 de metri. În septembrie acelaşi an, însuşi Regele Carol I vizita centrala electrică din port, realizată de celebra firmă „Siemens".


După o luptă strânsă, în 1898, firma „Helios" din Koln (Germania) a câştigat concesionarea lucrărilor de instalare a tramvaiului electric pe distanţa Brăila-Lacu Sărat, precum şi în municipiu.
Actele păstrate la Arhivele Naţionale - Brăila relevă faptul că, în iunie 1900, se făcea deja recepţia lucrărilor. Se stabileau, totodată, preţurile călătoriilor.
„În 1899, potrivit documentelor, „Helios" solicita Primăriei Brăila aprobarea pentru „Tariful liniilor Gară-Bulev. Carol (10 bani), Bulev. Carol - Calea Călăraşilor (10 bani), Călăraşilor - Barieră (10 bani) şi Gară - Bariera Călăraşilor (20 bani)". Dincolo de Barieră, fuseseră stabilite alte preţuri, stipulate în caietul de sarcini. Brăila a fost printre primele oraşe din Europa cu tramvai electric", a precizat Ştefania Botez, inimos cercetăror, consilier în cadrul Arhivelor.

image
image


Datorită proprietăţilor curative ale apelor şi nămolului Lacului Sărat, situat la 7 kilometri de Brăila - despre care aveau habar autorităţile încă din anii 1861-1870 -, prima linie de tramvai, inaugurată în vara lui 1900, mergea până la vestita staţiune. Totodată, lacul a devenit obiectiv turistic.


Existau aici, încă din 1875, cabine pentru băi calde, iar din 1886 stabiliment şi cazino modern. Nu e de mirare că, imediat după introducerea iluminatului electric şi a tramvaiului, a fost construită o modernă staţie de tramvai în Lacu Sărat.
În 1904, lua fiinţă societatea anonimă „Brăila.

image

26,5 milioane franci belgieni

Tramvai şi iluminat electric", cu capital străin (26,5 milioane franci belgieni). Doi ani mai târziu, întregul oraş era iluminat electric şi avea o reţea de tamvaie care legau diferite cartiere între ele şi toate cu Centrul.
O linie cobora în Port, alta mergea în Monument, parcul de la marginea oraşului, iar alta mergea până hăt, la Staţiunea Lacu Sărat.

image

Vremuri, vremuri

„De-a lungul timpului, am colecţionat vederi cu Brăila veche şi, printre ele, la loc de cinste, s-au aflat cele cu tramvaie de epocă. Eram copil şi-mi amintesc cât de frumoase erau tramvaiele care circulau către Lacu Sărat, pline ochi cu oameni veseli, care mergeau la băi. Nu ştiu dacă vom mai apuca asemenea vremuri", ne-a spus Ion Ivan, colecţionar brăilean, pensionar.


Nu este singurul brăilean care-şi aminteşte cu emoţie de oraşul de odinioară. Acum, privim cu indignare cum ne sunt profanate monumentele şi furate, fără jenă, statuile ridicate de strămoşii noştri - vestiţii comercianţi, navigatori şi docheri de la Brăila.

image


„La ora actuală în Brăila, toate tramvaiele aflate în circulaţie sunt vechi, de dinainte de 1990, aşa cum este peste tot în ţară. Un tramvai nou costă de la două milioane jumătate de euro în sus. Niciun buget local din România nu-şi permite o asemenea investiţie", a declarat Cornel Săndulescu, directorul Braicar.

Brăila



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite