FOTOGALERIE:Un conac, monument de arhitectură, păstrat de comunişti a fost lăsat în paragină de proprietari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Emblematic pentru judeţul Brăila, Conacul Orezeanu aflat în localitatea Traian, la mai puţin de 800 de metri de gara CFR stă să cadă, vandalizat de boschetarii locali.Conacul, monument arhitectonic a fost construit la începutul secolului XX a fost ridicat de un anume Filip Orezeanu, moşier cu proprietăţi în judeţele Brăila, Ialomiţa, Prahova şi Caraş Severin.

Galerie foto aici

La construcţia lui nu s-a făcut niciun rabat, totul, de la proiect până la finisare fiind făcut de ingineri şi constructori renumiţi în acea perioadă.

Figuri ilustre ale vremii, oaspeţii conacului

Conacul găzduia vara numeroase serbări de la care nu lipseau vedetele vremii, oameni politici (se spune că însuşi Nicolae Titulescu, fost ministru de externe şi Armand Călinescu fost prim ministru în perioada interbelică ar fi fost găzduiţi în conac) precum şi ingineri şi militari.

De altfel moştenitorul direct al domeniului, Ioan Orezeanu, şcolit la Şcoala de ingineri şi arte de la Paris, şi mai apoi la Politehnica din Berlin, în Germania, a devenit un ilustru inginer feroviar, contribuind la proiectarea şi realizarea locomotivelor Breda 230.000, primele locomotive cu abur de tip compound din ţara noastră şi se pare la locomotiva prototip Santa Fe, care a fost realizată la Uzinele Malaxa.

Un alt nepot de-al lui Filip Orezeanu, generalul de brigadă Teodor Constantin Orezeanu a fost directorul căilor ferate în perioada regimului Antonescu. Acesta ar fi fost unul dintre artizanii trenării transporturilor de evrei din Bucovina şi Transnistria, fapt recunoscut astăzi de comunitatea evreiască.

Bătrânii din comuna Traianu îşi aminteau că generalul oprea trenul, special desigur, tras de o locomotivă Pacific de mare viteză şi cu vagoane de culoarea albastră (vagoane salon Pullman) chiar în faţa conacului, când venea în vizită.

În anul 1944 când armatele germane erau în retragere, la conac au fost găzduţi doi ofiţeri de rang înalt.

Un colonel comandant de regiment, care îşi lăsase mâna stângă şi ochiul drept în tancul incendiat la Kursk şi un locotenent colonel, doctor, care cânta dumnezeieşte la pian, ambii purtând nume cu particula "von" .

Devenise un obicei ca toată suflarea satului să se adune pe înserat în faţa conacului unde ascultau vrăjiţi muzica ofiţerului german.

După 23 august 1944, în conacul amplasat strategic lângă calea ferată s-a amplasat un post de observaţie sovietic. Iar după ce ruşii au plecat, familia Orezeanu a luat din conac cam tot ce se mai putea lua, astfel că atunci când a fost transformat în sediul Staţiunii de Maşini şi Tractoare, practic, aproape tot mobilierul dispăruse.

Păstrat cu sfinţenie în comunism distrus de capitalism

Cât a fost sediul Secţiei de Mecanizare a Agriculturii Traian Sat, conacul s-a bucurat de atenţia tuturor celor care s-au perindat pe acolo, fiind îngrijit ca o piesă rară de arhitectură ce era.

image

„Era o frumuseţe aici. Parcul era plin de trandafiri, se făceau serbări câmpeneşti, şi la seceriş şi Ziua Recoltei şi Ziua Mecanizatorului. Mai încolo era făcută o cramă ca părea o peşteră de munte. Au furat hoţii cărămida din boltă de s-a prăbuşit movila care o adăpostea. Macar nu a căzut pe ei că nu-i plângea nimeni" ne-a spus Ion Jilia, 76 de ani, localnic, care apucat vremurile când conacul Orezeanu era emblema localităţii.

După apariţia legii 10, Conacul Orezeanu a fost revendicat de unul dintre moştenitorii stabiliţi în Elvetia, Ion Cristescu Orezeanu.

Bătrânul care atunci avea în jur de 90 de ani a cerut în instanţă prin reprezentant atât restituirea în natură a conacului şi anexelor sale cât şi suprafaţa de 168 de hectare din fostul domeniu. Între timp însă, Agromec Traian, urmaşa SMA, a intrat în procedură de faliment iar lichidatorul a prins în inventar tot ce a mai găsit la faţa locului: conac, anexe şi teren care actualmente sunt prinse în masa credală.

Conacul a ajuns o ruină din cauza moştenitorilor care s-au înmulţit între timp şi fiecare a revendicat câte ceva, dar care nici măcar nu au angajat o firmă care să asigure paza domeniului.

În anul 2004 un incendiu provocat de nişte vagabonzi debarcaţi în gara Traian Sat de controlorii care i-au găsit călătorind cu trenul fără a avea bilete, a distrus totul până la ziduri.

Autorităţile au vrut să angajeze o firmă de detectivi particulari

Exasperate de faptul că vedea pe zi ce trece cum conacul se năruie, la un moment dat autorităţile locale au vrut să ia măsuri.

image

„Am aflat că fiul lui Ion Cristescu Orezeanu, locuieşte undeva în Austria. Cu greu am dat de el şi am avut chiar câteva convorbiri telefonice. I-am spus atunci că dorim să cumpărăm conacul şi în acest fel să-l salvăm. Ni s-a răspuns că vom rezolva problema după care nu am mai reuşit să dăm de proprietar", ne-a declarat Nicuşor Abăseacă, primarul comunei Traian.

Din păcate că soarta monumentului este acum pecetluită.

„Din păcate la ora actuală conacul este într-o asemena stare de degradare că orice intervenţie în renovarea lui s-ar face doar cu riscul de a pune în pericol viaţa meşterilor" ne-a confirmat cum stau lucrurile primarul comunei.

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite