Atenţie la înşelătoriile prin telefon! Vezi aici modul de operare al "ţeparilor" şi află cum să eviţi să fii victima lor!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Poliţiştii fac anchetă. FOTO: NICOLETA BUTNARU ŞOGOR
Poliţiştii fac anchetă. FOTO: NICOLETA BUTNARU ŞOGOR

Zilele trecute, un nou caz de înşelăciune prin telefon a intrat în atenţia poliţiştilor: un cetăţean a sesizat faptul că cineva l-a sunat pe telefonul fix, dându-se drept fiul său şi anunţându-l că a fost implicat într-un accident rutier. „Fiul" şi-a rugat „tatăl" să-i trimită coduri de reîncărcare electronică în valoare de 1.200 de lei, sub pretextul că banii îi sunt necesari pentru a despăgubi victima accidentulu

Imediat după aceea, şi-a dat seama că a fost victima unei înşelăciuni şi a reclamat la Poliţie.


Ignoranţa are preţ mare

Este firesc ca orice părinte să-şi ajute copilul aflat în nevoie. Şi cărui părinte nu-i tremură sufletul când aude că fiul său a fost implicat într-un accident? Şi primul gând :"Slavă Domnului că nu păţit nimic grav!" îl face să respire uşurat. Dar, ce părinte nu ştie când vorbeşte la telefon cu propriul fiu şi nu cu un necunoscut? Chiar dacă, din diferite motive (traume emoţionale etc.) vocea nu este cea ştiută, cum oare să trimiţi coduri de reîncărcare pentru plata a ceva?
Ca să nu mai vorbim de faptul că, în caz de accident, nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau prin societăţile de asigurări.
Orice accident de circulaţie are două variante de soluţionare: depunerea unei plângeri la Poliţie, care se va ocupa mai departe de cazul respectiv, sau înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie. Orice alte variante sunt excluse, iar dacă sunt puse în practică ele nu au consistenţă legală.
Sunt întrebări elementare la care ar fi trebuit găsite răspunsuri, înainte de a trimite banii ceruţi de infractorul care a profitat de naivitatea şi lipsa de informare a victimei sale. Cert este faptul că oricine poate fi victima unui accident, dar într-un asemenea moment critic, singura urgenţă este cea medicală şi nicidecum banii. Nici victima şi nici autorul unui accident nu au nevoie de bani ca să primească îngrijiri medicale, să depună plângere la Poliţie sau să rezolve incidentul uzând de poliţa de asigurare auto obligatorie.

La fel de scumpă este şi lipsa de informare

Un caz similar s-a înregistrat şi luna trecută când, la telefon, o voce disperată (care în niciun caz nu este a poliţistului sau a medicului de pe ambulanţă) anunţa că o rudă a avut un accident, solicitând achitarea unor sume de bani, din varii motive halucinante. Pe cine oare nu ar tulbura o astfel de veste? Ce om cu suflet nu ar sări în ajutorul cuiva aflat într-o situaţie critică, mai cu seamă dacă este şi rudă? Ştim cu toţii că sănătatea este nepreţuită, deci ce mai contează banii? Contează, însă, cui îi dăm şi pentru ce! Un accident de orice fel, mai ales unul rutier grav, este, de obicei, anunţat de persoane abilitate să facă acest lucru. Chiar dacă ar putea exista alte surse care ar transmite informaţia, înainte ca acesta să ajungă în mod oficial, datele trebuie verificate imediat, înainte de a întreprinde orice acţiune. În niciun caz nu dăm crezare unor poveşti lacrimogene, presărate şi cu ceva elemente din viaţa reală, ci verificăm informaţia din cât mai multe surse posibile şi credibile. De asemenea, în niciun caz nu trimitem bani prin terţi despre care nu avem habar. Este adevărat că unele servicii medicale sunt furnizate contra cost, însă serviciile medicale de urgenţă nu, şi oricine ar trebui să ştie acest lucru.

Pentru prevenirea înşelăciunilor este absolut necesar:

- să verificaţi orice informaţie prin care vi se solicită să trimiteţi bani prin terţi unor rude despre care vi se spune o poveste, de obicei impresionantă;
- să nu trimiteţi coduri de reîncărcare electronică, în niciun caz unor persoane străine, indiferent de calitatea pe care susţin că o au;
- să nu daţi crezare veştilor prin care aţi fost anunţaţi că sunteţi câştigătorii unor concursuri la care nu aţi participat; simpla utilizare a serviciilor unui furnizor (de telefonie, cablu tv etc.) nu presupune înscrierea automată la vreun concurs, fără consimţământul abonatului;
- să nu achitaţi niciodată în avans sume de bani pentru ridicarea unor premii; plata impozitelor sau a altor taxe se realizează abia ulterior!

MATERIAL FURNIZAT DE BIROUL DE PRESĂ AL INSPECTORATULUI DDE POLIŢIE AL JUEŢULUI BRĂILA

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite