Tichie de mărgăritar: Consiliul Judeţean a luat aerodromul de la Ianca și vrea să facă acolo bază aeriană
0După mai multe tergiversări cauzate de problemele juridice, fosta Cazarmă 906 Ianca a devenit obiectiv civil, în curtea CJ-ului. În urma schimbării statutului juridic, oamenii care locuiesc pe teritoriul fostei baze, în majoritate foste cadre militare, speră într-o revigorare economică a zonei.
Aerodromul Ianca va rămâne în istoria Aviaţiei Române ca fiind locul unde s-a efectuat primul zbor reactiv modern cu un avion Yak, 23 la bordul căruia se afla pilotul Aurel Răican. În 1952, decolând tot de la Ianca, Dumitru Balaur, tot pe un avion cu reacţie Yak 23, a efectuat prima interceptare reală a unui avion inamic. Deşi Baza 86 oferea multiple facilităţi, în urma aderării la NATO, s-a preferat desfiinţarea.
Piloţii au fost mutaţi în alte unităţi, iar în clădirile care alcătuiau odată colonia militară, locuiesc acum militari disponibilizaţi care au cumpărat apartamentele.

„Mi-am cumpărat apartamentul cu rată pe 20 de ani. Din păcate, baza Ianca nu mai oferă nicio posibilitate de angajare, acum. Poate că odată cu preluarea definitivă de către Consiliul Judeţean se va da o nouă utilitate acestei baze. Locuim în colonia aceasta foşti motorişti, coordonatori de trafic, radiolocatorişti, care în cazul revigorării ca aeroport civil a pistei, putem asigura o bază de personal cu înaltă calificare", ne-a declarat Marcel Iorga, fost ofiţer mecanic în cadrul unităţii de aviaţie.
Perspective
Săptămâna trecută, în urma unei şedinţe a Consiliului Judeţean, cei 290.866 mp reprezentând pista de zbor şi construcţiile din Baza Aeriană au trecut în adminstrarea locală.

Pista de la Ianca permite aterizarea unor aeronave de mari dimensiuni, Traportorul Greu „Hercules" fiind un aparat care a efectuat aterizări şi decolări de pe această pistă.
Gheorghe Bunea Stancu, preşedintele CJ, a spus: „Avem în calcul folosirea acestei baze nu doar pentru transportul de pasageri, ci şi de mărfuri. Eventual putem să facem aici un aerodrom de dezmembrări ale avioanelor aflate la terminarea limitei de zbor".
Unul dintre ultimii piloţi care a zburat pe Ianca, căpitanul comandor Viorel Toader, actualmente pilot de linie pe curse internaţionale, are o propunere care poate face ca zona să capete avânt.

„Pe Ianca poate fi amenjat, în paralel cu alte utilităţi, un club care să execute zboruri reactive cu aparate militare scoase din dotarea forţelor aerine, pentru doritori. Din câte ştiu există un singur asemenea club, în Rusia, unde se zboară cu Mig 15, 21 şi 25, un zbor costă între 10 şi 20.000 euro, iar programările se fac chiar şi cu doi ani înainte", ne-a declarat pilotul.