Liceul din România unde se învaţă ca în SUA sau în vestul Europei. Elevii folosesc documentare 3D şi table inteligente

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Clasa hi-tech de la Laurian FOTO ATL
Clasa hi-tech de la Laurian FOTO ATL

Colegiul Naţional „A.T. Laurian“ din Botoşani are un laborator hi-tech destinat învăţării moderne a ştiinţelor, dotat cu softuri şi aparatură de zeci de mii de euro, unde elevii beneficiază de lecţii la standarde europene şi nord-americane.

Colegiul Naţional „A.T. Laurian“  din Botoşani este unul dintre cele mai bune licee din nordul Moldovei. Cu o tradiţie de aproape 200 de ani, „Laurianul“ este o adevărată fabrică de olimpici, mai ales în domeniul matematicii, informaticii, lingvisticii şi limbilor clasice. Totodată este unul dintre cele mai implicate licee din ţară în domeniul ştiinţific, dar şi teatral-artistic, elaborând zeci de proiecte de succes, cu impact major asupra creşterii nivelului de educaţie modernă. 

Iar ultimul proiect realizat, cu fonduri din domeniul privat, au transformat colegiul într-o adevărată oază de învăţământ românesc aliniat standardelor europene şi nord-americane, cu lecţii şi proiecte educaţionale unicat. Este vorba despre laboratorul SMART, o sală de clasă a viitorului plină de tehnologie şi soft-uri educaţionale de ultimă generaţie, inaugurat acum un an. 

Laborator cu documentare 3 D, tablă Smart şi soft-uri moderne

Laboratorul SMART, din corpul nou al Colegiului Naţional „A.T. Laurian“, este  împărţit în două secţiuni. Prima este destinată învăţării virtuale cu ajutorul unei platforme digitale ultramoderne, iar cea de-a doua este dedicată experimentelor reale. Laboratorul SMART este special creat pentru învăţarea modernă a ştiinţelor, adică fizică, biologie, chimie. La acest laborator, unul dintre cele mai moderne de acest gen din România, au acces aproximativ 1.000 de elevi şi 50 de profesori. 

„Acest laborator are o structură unică. Este împărţit în două. O parte este pentru învăţarea virtuală cu o puternică componentă digitală. Pentru această secţiune beneficiem de o platformă educaţională modernă numită Mozabook, unde avem lecţii interactive, documentare 3D şi o variantă mult mai atractivă de prezentare a lecţiilor şi a testelor. Cea de-a doua secţiune a laboratorului e dedicată părţii experimentale şi aici avem dotări pentru partea de lucrări practice la chimie, biologie, fizică“, spune Mihaela Prăjinariu, directoarea liceului.

asfddsgf

Profesor explicându-le elevilor modul de funcţionare al imprimantei 3 D FOTO ATL

Propriu-zis, secţiunea de învăţare informatizată are în dotare zeci de calculatoare ultra-performante, o tablă SMART care permite interacţiunea virtuală, proiectoare dar şi alte dispozitive hi-tech. De exemplu, la biologie, elevii pot explora corpul uman ca şi cum ar fi ajuns în interiorul acestuia. Pot fi simulate experimente fizice de mare anvergură şi care în realitate ar fi imposibil de realizat din cauza gradului mare de periculozitate. „Fizica are o serie de experienţe care nu pot fi realizate practic. Unele sunt foarte complexe, altele presupun risscuri mari, aşa încât este necesară vizualizarea lor într-un sistem virtual“, spune profesorul de fizică Marcel Bădrăgan, unul dintre oamenii care folosesc activ acest laborator. 

În secţiunea practică, de experienţe, laboratorul este dotat cu tot ceea ce este necesar pentru realizarea de experimente şi ore practice la chimie, fizică, biologie. „Este o posibilitate extraordinară de a face experienţe concrete, elevul pune mâna, măsoară şi trage concluziile“, explică profesorul Marcel Bădrăgan. Secţiunea practică dispune şi de o imprimantă 3D prin care pot fi realizate tot felul de obiecte tridimensionale. 

Un proiect de 50.000 de euro

Amenajarea şi dotarea laboratorului SMART a costat peste 50.000 de euro. Cea mai mare parte a finanţării, în jur de 47.000 de euro, a venit din partea unei companii petroliere implicată în campania „Ţara lui Andrei“, prin proiectul RO SMART, la care s-au înscris 600 de şcoli din România şi au rămas în etapa finală doar 25, după analizarea proiectelor. Proiectul laboratorului SMART de la Colegiul Naţional „A.T. Laurian“ a obţinut punctajul maxim şi toată finanţarea oferită prin proiectul RO SMART. 

Ideea de a participa la  acest concurs de proiecte a venit din dorinţa conducerii liceului de a moderniza sistemul de predare a ştiinţelor. „Ştiinţele, după cum bine ştim, nu se pot învăţa dacă nu au o bună ancorare în practică şi în viaţa reală, ceea ce nu puteam face până acum fiindcă liceul nu avea laboratoare dotate corespunzător pentru realizarea de experimente pentru fizică, chimie, biologie. Aşa cum sunt acum tinerii, a mai face lecţii în varianta clasică este destul de depăşit“, spune directoarea Mihaela Prăjinariu. 

La rândul lor, profesorii liceului au ajuns la concluzia că, pentru a ţine pasul cu lumea civilizată, învăţământul românesc trebuie să depăşească barierele trecutului şi forma sa clasică, de multe ori neatrăgătoare pentru elevi. „Am 27 de ani de învăţământ. Am prins toate etapele, de la învăţământul vechi, la cel de tranziţie şi până acum. Ideea este că fără tehnologie nu se poate. Cel puţin în domeniul ştiinţelor. Ăsta este momentul în care, dacă nu înţelegem treaba asta, învăţământul este fără rost. Nu putem rămâne la aceleaşi metode în timp ce lumea evoluează. Noi încercăm să fim la nivelul celorlalţi pentru a oferi elevilor o şansă la o educaţie modernă“, spune Marcel Bădrăgan.   

Sistemul hi-tech îi atrage pe elevi

Laboratorul SMART a fost inaugurat în primăvara anului trecut. De atunci, o echipă de peste 20 de profesori, ajutaţi de elevi, au perfecţionat permanent laboratorul, instalând softuri educaţionale, kituri, aparatură. Abia luna trecută laboratorul a ajuns la capacitatea maximă, iar de la inaugurare şi până în prezent sute de elevi au lucrat şi au învăţat deja în laborator. De altfel, laboratorul SMART este motivul pentru care tot mai mulţi elevi sunt bucuroşi să vină la şcoală. 

„Mulţi elevi nu iubesc şcoala fiindcă de multe ori poate le pare anost sistemul clasic. Nu este foarte atractiv pentru mulţi elevi. Când poţi să faci experimente şi să vezi lucrurile despre care înveţi cred că ai veni mai deschis, mai bucuros la şcoală. Am avut norocul să lucrez de mai multe ori aici, pentru activităţi extraşcolare, dar şi pentru ore obişnuite. Pot să zic că o lecţie predată interactiv - fie că este vorba de un profesor, care explică la tabla SMART, fie că este vorba de noi, care avem la dispoziţie tot felul de aplicaţii care ne ajută să vizualizăm lucrurile despre care învăţăm - este o lecţie pe care o înţelegem mai uşor şi, în plus, îi vedem rostul în viaţă“, spune Ştefan Creţu, elev al liceului.

iuuyuytuy

 Elevi lucrând în laboratorul SMART FOTO ATL 

Cei care deja au lucrat în acest sistem sunt fascinaţi în special de tabla SMART care poate proiecta tururi interactive 3D, inclusiv în interiorul marilor monumente, în interiorul corpului uman sau în interiorul circuitelor. „A fost impresionant, fiindcă la orele de biologie proiecţiile ne introduceau efectiv în corpul uman“, spune elevul Filip Ioniţă. 

Elevii de top ai „Laurianului“ spun că în felul acesta România poate oferi şcolarilor o şansă reală. „Acestea sunt şcolile viitorului, pentru că aparatura performantă şi abordarea modernă a educaţiei îi pregătesc pe elevi pentru viitor. Elevii nu mai trebuie, părerea mea, pregătiţi pentru standardele vechi, de fabrică, ci pentru viaţa reală unde vor interacţiona cu alţi elevi, unde vor învăţa să se autoeduce şi unde profesorii vor fi mai deschişi la astfel de tehnologii. Un elev pregătit în acest sistem, din punctul meu de vedere, poate face faţă oriunde în lume, pentru că deja începem să trecem şi de standardele americane, nu doar de cele europene“, spune Filip Ioniţă. 

Lecţii interdisciplinare

În cadrul laboratorului SMART, zeci de profesori au lucrat la un sistem unic în România, predarea interdisciplinară. Profesorii de diferite specializări fac lecţii împreună, arătând legăturile dintre diferitele ştiinţe şi domenii. „Este o abordare interdisciplinară în variante cât mai originale. Avem lecţii care se pot derula între profesorii de matematică şi profesorii de arte plastice. Sau profesorul de biologie poate să facă o lecţie cu ajutorul profesorilor de limbă engleză şi franceză, în ideea de a face o combinaţie între disciplinele predate“, spune Mihaela Prăjinariu. Deocamdată, au fost predate lecţii interdisciplinare între matematică şi muzică, matematică-informatică, dar şi chimie-biologie. 

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

Ultimele proiecte depuse de autorităţile locale în vederea obţinerii finanţărilor nerambursabile din fonduri UE

Investiţie de aproape 1,4 milioane de euro pentru reabilitarea termică a clădirii Liceului Sportiv din Alba Iulia

Botoşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite