Acte de muncă în alb furate şi vândute pe bani grei la Botoşani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

100 de diplome, registre de evidenţă şi cataloage nu mai sunt de găsit în arhiva Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Botoşani, iar Parchetul a deschis o anchetă. Anchetatorii bănuiesc că documentele cu regim special au fost vândute cu cel puţin 1.000 de euro bucata unor persoane care aveau nevoie de calificare pentru a se angaja în ţară sau în străinătate. 

Procurorii au deschis o anchetă penală pentru a stabili cum a fost posibil să dispară fără urmă peste 100 de certificate de calificare din arhiva Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă  (AJOFM) Botoşani.


Angajaţii, primii suspecţi


Deocamdată nicio persoană n-a fost pusă sub învinuire pentru că cercetările sunt abia la început. Procurorii au încadrat dosarul la furt cu autori necunoscuţi, iar cercetările sunt efectuate de către Biroul de Investigaţii Criminale din cadrul Poliţiei Municipiului Botoşani. Poliţiştii vor trebui să stabilească care dintre funcţionarii agenţiei au avut acces direct la arhiva instituţiei. „Este greu să identificăm persoanele vinovate, pentru că în ultimii ani a fost o fluctuaţie mare de personal care a a avut acces la aceste acte“, a spus Dragoş Bujoreanu, purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Judecătoria Botoşani. Pe piaţa neagră un astfel de document costă cel puţin 1.000 de euro.

 De dispariţia certificatelor de calificare se ştia încă de anul trecut, însă cercetările n-au putut fi demarate mai repede pentru că arhiva Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Botoşani nu era pusă la punct. „Anul trecut am fost sesizat de auditorul intern că lipsesc aceste documente. Au un regim special, sunt înseriate şi este foarte grav să dispară pentru că pot fi folosite de oricine. Am sesizat imediat Parchetul, dar s-a dat rezoluţie de neîncepere a urmăririi penale pentru că nu aveam încheiată inventarierea arhivei“, a declarat Sorin Şologon, directorul AJOFM Botoşani. 


1.000 de euro certificatul


Abia în urmă cu o lună a fost finalizată inventarierea documentelor şi a reieşit că lipsesc 103 certificate de calificare cu tot cu cotor, un catalog, un registru de evidenţă şi programare de formare profesională şi registrul de evidenţă şi eliberare a diplomelor de calificare. Practic, pe lângă certificatele de calificare au dispărut fără urmă şi actele care trebuiau să ateste cine sunt absolvenţii acestor cursurilor.


De aceea, anchetatorii bănuiesc că diplomele au fost furate în alb pentru a fi vândute pe bani grei unor persoane care aveau nevoie să dovedească calificarea în diferite meserii pentru a putea fi angajate. Surse din cadrul Poliţiei susţin că, pe piaţa neagră, un astfel de certificat se vinde cu cel puţin 1.000 de euro. „Am redeschis urmărirea penală şi se fac cercetări în acest dosar pentru furt, pentru că sunt indicii că au fost sustrase. Actele dispărute trebuiau păstrate ca înscrisuri cu regim special. Ele pot fi folosite la angajare de persoane care n-au calificarea pe care o pretind. Cel mai probabil au fost folosite de cetăţeni care s-au angajat în străinătate. Nu excludem să fie şi în ţară angajaţi pe baza acestor atestate. Dacă vor fi prinşi, cei care le folosesc riscă să fie cercetaţi penal pentru fals şi uz de fals“, a precizat procurorul Dragoş Bujoreanu. În funcţie de rezultatul anchetei, procurorii spun că este posibil ca anumiţi funcţionari de la AJOFM să fie puşi sub învinurire pentru abuz în serviciu, fals şi uz de fals.


„Diplomele sunt rătăcite“


Anchetatorii nici nu pot stabili în ce perioadă au fost furate actele. Cert este că foştii directori ai instituţiei îşi aminesc că diplomele au fost în arhivă până acum trei ani. „Eu am predat la secretariat acele diplome. Nu-mi amintesc exact anul, dar am încheiat un proces verbal de predare-primire. Părerea mea este că n-au fost furate şi că sunt rătăcite pe undeva. Îmi amintesc că erau certificate de calificare pentru meseria de tâmplar la un curs de calificare la Dorohoi. Este exclus să fi fost în alb, pentru că ele erau completate“, a declarat Teodor Dimitriu, fostul director din acea perioadă.


Şi Iuliana Cocriş, cea care a fost director până acum doi ani, are aceeaşi variantă. „În 2008 erau în arhivă. Atunci am cerut atunci un raport de audit, întrucât era o neconcordanţă la un cursant. Mi-au fost prezentate toate actele care acum sunt de negăsit. Dacă se face ordine în arhivă, cu siguranţă se vor găsi. După atâţia ani nu este relevant că nu se mai găsesc. Este însă foarte bine că a fost sesizat Parchetul pentru că se va da o soluţie şi se va încheia povestea asta pentru totdeauna“, a afirmat Iulia Cocriş, fost director al AJOFM.

Botoşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite