Business de succes: atelier de croitorie transformat într-o fabrică de costume cu zeci de angajaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă îţi doreşti, se poate, acesta este motoul care a ghidat în ultimii ani o făbricuţă de costume bărbăteşti din Năsăud. Cei doi cumnaţi care au pus pe picioare business-ul au început într-o cămăruţă, cu trei oameni, trei maşini de cusut şi una de surfilat, pentru ca 12 ani mai târziu costumele realizate de ei să ajungă în mai bine de 30 de localităţi din ţară.

Marecom Impex este unul dintre puţinii producători de costume din ţară, care se luptă cu afluxul de haine ieftine şi de proastă calitate din China care au învadat piaţa românească de câteva decenii bune. 

În spatele făbricuţei cu aproape 50 de angajaţi de la Năsăud se află doi cumnaţi, care au început „de jos”, de la comercializat pantaloni de bărbaţi în pieţe şi târguri. Ovidiu Anton, unul dintre managerii societăţii comerciale are 34 de ani şi mare parte din viaţă şi-a petrecut-o printre textile. 

De loc din Botoşani, încă de când era copil, acesta şi-a urmărit fratele, croitor de meserie, cum dădea formă hainelor şi îmblânzea pielea, transformând-o în accesorii căutate. 

Cu toate acestea, omul de afaceri s-a specializat la liceu în mecanică fină, iar ulterior în management financiar contabil, contabilitae şi informatică de gestiune. Încă de când avea 18 ani a fost adoptat de Năsăud, oraşul academicienilor, unde s-a mutat sora sa şi cumnatul său. S-a reîntors însă printre textile odată ce a terminat facultatea. 

„Am început cu comerţ, vindeam costume şi pantaloni în târguri şi pieţe. Cumpăram de la diferiţi producători din ţară, dar nu era calitatea pe care o voiam, nu erau respectate termenele de livrare, aşa că ne-am enervat şi am început noi să producem. Ne-a încurajat faptul că aveam câteva cunoştinţe de croitorie”, rememorează Ovidiu Anton. 

Acesta a început producţia în 2005, pe când avea doar 22 de ani. Totul a început într-o încăpere închiriată de câţiva metri pătraţi, cu trei angajaţi. Aceasta adăpostea doar trei maşini de cusut, una de surfilat şi o masă mică pentru călcat, toate acestea fiind cumpărate second-hand. Acolo au început să facă pantaloni clasici bărbăteşti. 

image

„Foarte greu ne-a fost. La început am lucrat şi noi în producţie. Şi acum stau toată ziua în producţie, pentru că e complicat cu oamenii”, spune antreprenorul. 

Ovidiu Anton: „Am citit foarte multe cărţi vechi despre croitorie”

Deşi a avut angajaţi pregătiţi încă de la început, Ovidiu Anton s-a încăpăţânat să înveţe secretele croitoriei. Pentru asta a apelat la cărţi vechi, la care s-a întors chiar şi când făbricuţa pusă pe picioare într-o clădire în care a funcţionat, culmea, o veche croitorie, a fost în mare parte automatizată. 

„Am citit foarte multe cărţi vechi despre croitorie. Am refăcut tipare după ele. De multe ori tot acolo ajungi, la tiparele vechi, de bază. Când sunt lucruri pe care nu le cunoşti eşti obligat să te întorci la carte, pentru că acolo sunt cotele fixe. Am adus tehnicieni şi croitori care să îi ajute pe oameni, dar am şi învăţat eu şi mai apoi le-am explicat oamenilor”, mai spune năsăudeanul prin adopţie. 

image

Când a achiziţionat maşina pentru realizat mâneci, angajaţii din fabrică s-au arătat depăşiţi de tehnologie, fiind obişnuiţi să facă aceste proceduri manual. Atunci, într-o zi, după program a luat manualul maşinăriei şi atât a testat-o şi a exersat până  când a învăţat-o pe de rost. A doua zi a transmis cunoştinţele mai departe angajaţilor. Cu toate acestea, Ovidiu Anton recunoaşte că nu are niciun costum făcut cap –coadă de el. 

Criza i-a lăsat doar cu 7-8 angajaţi 

Dacă în prezent 47 de persoane lucrează în făbricuţa de la Năsăud, în 2009, în unitatea de producţie mai erau doar 7-8 angajaţi, criza afectând firma destul de serios. 

„Câtă vreme nu s-a pus accent pe calitate, nu ne-am putut bate în preţuri cu ce a venit din China. Abia de 4-5 ani omul începe să aprecieze produsele făcute în România”, spune Ovidiu Anton. 

Momentan, unitatea de producţie, care scoate lunar în jur de 800 de costume, este în proporţie de 70% automatizată. Doar anul trecut, producătorul năsăudean de costume a investit în jur de 50.000 de euro în utilaje. 

Costumele făcute la Năsăud ajung în peste 30 de localităţi din ţară, dar şi într-un mic magazin deţinut de un român în Austria. Un costum costă între 300 şi 500 de lei în magazinele producătorului din Năsăud. 

image

Vă mai recomandăm:

Cum a reuşit un licean din Bistriţa să-şi facă o afacere care, în doar trei luni, i-a adus profit, angajaţi şi mulţi clienţi

Cum să te îmbogăţeşti pe Amazon.com. Tinerii români care te învaţă cum se face profit pe cea mai mare platformă de comerţ electronic din lume

Cum au reuşit o bunică şi un nepot din Ardeal să pună pe picioare o afacere cu „gustul copilăriei”. Cei doi i-au cucerit pe clienţi

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite