Ursula, prima femeie prezentă în istoria oraşului Bistriţa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lespedea de pe Biserica Evanghelică
Lespedea de pe Biserica Evanghelică

Ursula, o femeie bogată care locuia în actuala zonă Sugălete,  a fost prima femeie din Bistriţa a cărei nume a rămas în istoria oraşului.  Legendele secolului XIX au ajuns până acolo încât figura ei a fost suprapusă peste cea a personajului reprezentat pe una dintre cele mai vechi lespezi de mormânt descoperite în oraş şi care a fost amplasată pe faţada bisericii evanghelice.

Ursula, văduva lui, Paul Forster, a trăit la Bistriţa la sfârşitul secolului XV, începutul secolului XVI şi apare în documente ca fiind persoana care a donat bani în 1505 pentru restaurarea clădirii numărul 14 din ansamblul Sugălete. Potrivit istoricilor, acest moment, menţionat în documentele vremii a fost unul foarte important şi chiar curios, dat fiind faptul că în acea perioadă femeile nu aveau drepturi. „În perioada de care vorbim, femeile nu aveau de multe ori dreptul nici măcar să moştenească numele sau averea familiei. Era o perioadă în care femeile erau obligate să se căsătorească pentru a putea moştenii averea familiei sau numele. De aceea situzaţia Ursulei poate fi considerată una deosebită din moment ce a avut posibilitatea de a deţine control total asupra averii soţului ei şi a lăsat prin testament acei bani", explică istoricul de artă Vasile Duda.

Pornind de la menţiuna donaţiei făcute de Ursula către „Fraternitas beatae virginis", o comunitate care cuprindea clerul oraşului şi al comunelor înconjurătoare, romanticii secolului XIX au suprapus-o pe Ursula imaginii de pe o frescă amplasată pe exteriorul Bisericii Evanghelice. Este vorba de cea mai veche lespede cunoscută la biserica evanghelică, considerată una dintre cele mai vechi din Transilvania şi datată de istorici în secolul XIV. „În jurul figurii reprezentate pe această piatră s-au ţesut adevărate legende. O ipoteză spune că ar fi un personaj feminin, într-o atitudine războinică, o anume Ursula. H. Wittstok amintea în 1860 că, după tradiţie lespedea ar reprezenta figura unei persoane care a donat bisericii o parte a averii sale, contribuind astfel la refacerea clădirii, era vorba tot de un personaj feminin. O altă variantă presupune că o femeie al cărui copil, grav bolnav, s-a însănătoşit miraculos, a făcut bisericii o importantă donaţie. Orăşenii i-ar fi mulţumit figurându-i chipul pe această piatră", prezintă arheologul Gabriela Rădulescu legendele spuse în legătură cu singura reprezentare a unui personaj pe exteriorul bisericii evanghelice.

Ursula este de fapt cavaler

Istoricii spun însă că legendele privind-o le Ursula nu sunt reale şi lespedea reprezintă de fapt un cavaler.

Istoricul de artă Vasile Duda spune însă că este vorba de un cavaler medieval şi legătura cu o femeie este una pur fantezistă a romanticilor din secolul XIX. „În perioada medievală femeile nu erau cavaleri, nu aveau dreptul să îmbrace haină militară, iar reprezentaţia de pe acea lespede este clar a unui cavaler care are un scut în mână. Din păcate inscripţiile sunt foarte şetrse şi nu pot fi citite pentru a ne explica exact despre ce e vorba", explică Duda.

Gabriela Rădulescu precizează faptul că circulă o legendă şi în legătură cu lespedea cre ar fi a unui cavaler. „Figura înveşmântată în haine de cavaler, blazonul compus din trei ciocane îmbinate stelar, legenda realizată cu caracter în relief, au condus la ipoteza că este vrba de fapt, despre un persnaj important al oraşului, aflat probabil în legătură cu monetăria sau cu minele de argint şi că era de origine străină comunităţii locale", arată Rădulescu în lurcarea „Bistriţa. O istorie urbană".

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite