Reducerea normelor didactice, misiune imposibilă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dascălii care au ieşit în stradă anul trecut nu au ştiut ce îi aşteaptă
Dascălii care au ieşit în stradă anul trecut nu au ştiut ce îi aşteaptă

Cel mult 60 de posturi din cele 278 pretinse de minister pot să fie restructurate în judeţ. Deşi s-au adâncit în calcule de câteva zile, inspectorii şcolari din Bistriţa-Năsăud  nu reuşesc să atingă targetul impus de minister

Ministerul Educaţiei şi Cercetării a impus Inspectoratului Şcolar Bistriţa-Năsăud o normă de reducere a catedrelor didactice pentru acest an şcolar de  278 de posturi. Oficialii guvernamentali au oferit şi cu soluţii pentru ajustarea de criză: renunţarea la reducerea cu două ore  a normei didactice pentru dascălii care au depăşit 25 de ani vechime şi gradul 1, adăugarea de ore suplimentare la norma directorilor, organizarea claselor I, V si IX la limita maximă de 30 de elevi,  dar şi reorganizarea şcolilor.

După ce au analizat timp de mai multe zile solicitările ministeriale, inspectorii şcolari bistriţeni au ajuns la concluzia că cel mult  60 de catedre  pot fi reduse în acest an. „Între 30 şi 60 de posturi am putea  reduce fără a avea probleme legale. Pentru restul până la 130  este nevoie de schimbarea cadrului legislativ. Nici într-un caz nu poate fi vorba de 278" , explică Vasile Marc, inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Bistriţa-Năsăud.

Ajustare doar prin schimbarea legilor

Singura măsură viabilă din planul ministerial pare să fie revenirea la norma didactică de 18 ore pentru profesorii cu vechime şi gradul 1, ceea ce în Bistriţa-Năsăud ar aduce o economie de mai mult de 30 de norme didactice, după socotelile celor de la Inspectoratul Şcolar, cifră la care se adăugă aşa numitele reduceri naturale, între care pensionările.

„Legea nu ne permite în schimb să le impunem directorilor alte norme didactice decât prevede statutul personalului didactic. Doar dacă este schimbat cadrul legislativ ", consider şeful inspectoratului. Nici renunţarea la personalul auxiliar nu este viabilă: „ce să fac, să renunţăm la fochişti în şcolile cu centrale termice? Şi cu normele ISCIR care cer un fochist la trei centrale ce facem?„se întreabă profesorul Marc. „Sper să se înţeleagă situaţia la nivel de minister şi să găsească soluţii. Pentru că una este situaţia pe hârtie şi alta este cea din teren", crede acesta. De altfel şeful ISJ este aşteptat la începutul săptămâni a Bucureşti cu o simulare a măsurilor propuse de guvern aşternută pe hârtie.

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite