Ramona Salak: „Elevii au prea multe examene“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Predă limba română şi latina de 11 ani. Pentru Ramona Salak, copiii sunt la fel peste tot, indiferent de mediul în care trăiesc şi învaţă, iar profesorul trebuie să găsească metoda potrivită pentru a-i învăţa carte pe fiecare dintre ei.

S-a făcut dascăl pentru că iubeşte copiii şi crede că este mai uşor să lucrezi cu ei decât cu adulţii. Îşi încurajează elevii să spună mereu ce gândesc, să fie creativi şi originali, dar şi să preţuiască ce le-a oferit viaţa. „Am ore şi la seral, la Grupul Şcolar Agricol din Bistriţa. Acolo am un domn mai în vârstă care mi-a spus că ar vrea să vină odată să le vorbească liceeniilor de la Colegiul Naţional Liviu Rebreanu, unde predau, ca să le explice cât de importantă este şcoala făcută la momentul potrivit şi că, în timp, lipsa studiilor îţi pune serioase piedici în ocuparea unor funcţii", mărturiseşte Ramona.

Ea a participat recent la o întâlnire cu profesorii din Bistriţa, în cadrul căreia s-a discutat despre proiectul noii legi a educaţiei. Dăscăliţa susţine că proiectul supus dezbaterii publice conţine anumite prevederi total nepotrivite pentru sistemul românesc de învăţământ preuniversitar. Ramonei nu îi sunt străine realităţile judeţului pentru că a predat la şcoli din mediul rural, nu numai din oraşe (Bistriţa, Sângeorz-Băi), dar şi pentru că a fost o perioadă inspector şcolar de limba română. Ea, ca şi alte cadre didactice, a întocmit o listă cu propuneri pe care a adresat-o Inspectoratului Şcolar Judeţean. „Am sugerat păstrarea clasei a IX-a în cadrul ciclului liceal. În plus, concursul de titularizare ar trebui menţinut pentru a se evita subiectivismul. Cred că angajarea profesorilor nu trebuie lăsată la mâna directorilor, aşa cum prevede proiectul legislativ", susţine Ramona Salak.

Prea multe examene pentru elevi

În proiect sunt prevăzute prea multe examene pentru elevi. Iniţiativa legislativă propune ca şcolarii să fie evaluaţi la sfârşitul claselor a II-a, a IV-a după modelul testărilor internaţionale, a VI-a şi a IX-a. „Sunt prea multe evaluări care o să-i ţină pe copii într-un stres continuu. În plus, examenele ar trebui individualizate pe discipline şi nu susţinte transdisciplinar, cum propune noul proiect al legii educaţiei. Spre exemplu, se prevede ca toţi liceenii din anii terminali, indiferent de profilul absolvit, să dea în scris o singură probă în care să le fie testate şi competenţele la limba română şi cele la o limbă străină, de circulaţie internaţională. Nu sunt de acord cu această propunere, nu mi se pare în regulă. Ar trebui separată româna de limba modernă", explică Ramona. În plus, ea consideră că ar trebui introdus din nou examenul la facultate pentru a mai tria din candidaţi.

ÎNTREBĂRI şi RĂSPUNSURI

Care a fost cea mai grea lecţie pe care a trebuit să o predai?

Tatăl meu mi-a spus că, înainte de toate, trebuie să-i învăţ pe copii lucruri despre viaţă. De aceea, cel mai greu mi-a fost atunci când le-am sugerat că, uneori, în viaţă, vor trebui să facă şi ceea ce nu le place. Le-am dat exemple în aşa fel încât să înţeleagă că, în unele dăţi, chiar nu ai ce face.

Cât de bine pregătiţi sunt profesorii care ies de pe băncile facultăţilor particulare?

Unii dintre ei au o extrem de slabă pregătire, iar acest fapt este din cauza facultăţilor particulare absolvite prin învăţământul la distanţă. Tocmai pentru că am întâlnit astfel de dascăli, nu-i mai judec pe elevii care sunt prost pregătiţi. Tot timpul mi-am încurajat elevii să meargă la facultăţile de stat pentru că sunt mai serioase.

PROFIL

Născută: 17 noiembrie 1976, Bistriţa

Studii: Facultatea de Litere a Universităţii „Al. I. Cuza" Iaşi

Familie: necăsătorită

Ce-i place

Este sinceră şi corectă cu cei din jurul ei şi aşteaptă să i se răspundă pe măsură.

Ce nu-i place

Detestă linguşeala şi compromisul. O deranjează când oamenii nu spun direct ceea ce gândesc.

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite