Bistriţa: Portret/ Mirela Parker se ocupă de campanii de sănătate pentru bistriţeni
0
Sociologul îi ajută de 10 ani pe bistriţeni să renunţe la fumat, să adopte o alimentaţie şi un mod de viaţă sănătose.
Mirela Parker a muncit la începutul carierei la leagănul de copii, experienţă care i-a dat mult de gândit şi din care a învăţat foarte multe „Experienţa de la leagăn a fost un manual de lecţii de viaţă pentru că în relaţia cu acei copii ai nimănui dacă pot să le spun aşa, am învăţat foarte multe despre mine şi am simţit că evoluez profesional”. De mai bine de zece ani face parte din Compartimentul de Educaţie şi Promovare a Sănătăţii din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică şi munca pe care o face este una nobilă,mai ales că preocuparea pentru alţii nu este una dintre priorităţile oamenilor din ziua de astăzi.
Mulţumirea cea mai mare a Mirelei este aceea că se regăseşte în jobul pe care îl are. „Am avut grijă pe cât se poate să am joburi în care să mă regăsesc. Nu sunt un bun executant, iar dacă trebuie să execut ceva sunt doar un funcţionar lamentabil”, spune sociologul. Campaniile de promovarea a sănătăţii îi dau libertatea de a da un înţeles particular muncii sale şi a sarcinilor de serviciu pe care le are.
Mirela încearcă prin campanii bine închegate, mesaje clare şi sugestii susţinute să îi convingă pe bistriţeni să abordeze un stil de viaţă mai sănătos, să renunţe la vicii, să treacă peste tentaţia drogurilor şi a alcoolului, să aibă grijă în viaţa sexuală, atenţia ei fiind focalizată mai ales pe prevenire. Se străduieşte întodeauna să ţină cont de părerile grupurilor cu care lucrează şi să abordeze o atitudine constructivă, fără a condamna obiceiurile nesănătoase din start, pentru că acesta e primul pas spre eşec.
Copiii mai receptivi la campanii
Preferă să lucreze cu copii şi adolescenţi pentru că aceştia digeră foarte uşor mesajele şi nu se simt lezaţi de ceea ce li se spune, fiind capabili chiar să ducă mesajul mai departe. „ O schimbare de comportament durează. Renunţarea la fumat este un proces care poate dura 3-4 ani. Fiecare fumător este foarte reticent în momentul când îi sugerezi să se lase. În timpul campaniilor pe care le-am pus în aplicare am observat că adolescenţii şi copii au putere de convingere foarte mari. Am avut o campanie de prevenire pentru elevii de clasele I-IV « Alege un cămin sănătos !», în urma căreia în medie doi părinţi ai copiilor dintr-o clasă au renunţat la fumat şi una dintre învăţătoare a decis să renunţe la acest viciu inutil”, povesteşte Mirela.
Momentan lucrează o campanie de prevenire a obezităţii la copii şi încearcă să îşi dezvolte strategia pe două planuri, în primul rând să vină cu un mesaj concret pentru părinţi, un mesaj care să îi facă să conştientizeze că alimentaţia proastă este un duşman al sănătăţii copiilor lor. Pe de altă parte Mirela încearcă să găsească o modaliate de a-i convinge pe copii să renunţe la punga de chipsuri în favoarea unui sandviş făcut de mama acasa.
Întrebări şi răspunsuri
Ce preferaţi, o campanie agresivă pentru un public mai larg sau o campanie cu un mesaj bine închegat adresată unui grup mai restrâns?
M.P Cred că muncind cu grupuri mai mici poţi obţine schimbări profunde, ori o campanie mai mare şi uneori mai agresivă, riscă să-şi piardă consistenţa sau mesajul să ajungă la publicul ţintă distorsionat. În plus nu sunt de acord cu campaniile de promovare a sănătăţii în care sunt implicate persoanele publice. De exemplu campania naţională anti fumat a avut marele handicap ca atenţia de la problema majoară pe care România o are în ceea ce priveşte fumatul să fie distrasă şi îndreptată în al sens.
Care trebuie să fie cele trei atuuri ale unei campanii?
Conştientizarea, consecvenţa mesajului şi dacă e să ne luăm după cărţile de specialitate, modificarea comportamentului. Dar cum am mai spus modificarea unui comportament este un proces de durată.
Ce-i place
Mirela Parker adoră provocarea, căutând mereu să analizeze minţile oamenilor, pentru ea empatia nefiind o stare artificială.
Ce nu-i place
„Ipocrizia , impostura, bădărănia îmi displac însă acestea sunt lucruri de care din păcate avem parte din plin şi nu cred că vom putea scăpa de ele”, povesteşte Mirela.
Profil
NĂSCUTĂ: 11 februarie la Braşov
EDUCŢIE: Facultatea de Filozofie Babeş Bolyai Cluj Napoca
EXPERIENŢĂ: Inspector de specialitate
FAMILIE: