Milioane de euro irosiţi pe centre de informare turistică în Bistriţa-Năsăud

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Colobiţa este unul dintre obiectivele promovate la centrele de informare turistică
Colobiţa este unul dintre obiectivele promovate la centrele de informare turistică

Judeţul Bistriţa Năsăud e află pe primul loc în ţară în ceea ce priveşte accesarea de bani europeni pentru realizarea de centre de informare turistică în centrele de comună.

Dintre cele 57 de comune din judeţ, 16 şi-au depus documentaţie pentru obţinerea de bani pe Măsura 313 privind construirea unor centre de informare turistică. Agenţii de turism din judeţ spun că înfiinţarea a 16 centre în judeţ nu are justificare deoarece potenţialul turistic al judeţului nu este atât de mare încât să presupună atât de multe investiţii

Codruţ Sigartău, managerul agenţiei de turism Executiv Travel din Bistriţa spune că realizarea acestor centre de informare turistică în atât de multe locuri este o risipă de bani deoarece turismul în judeţ nu este atât de dezvoltat încât să necesite astfel de investiţii. „La nivelul judeţului nu sunt atât de multe pensiuni şi obiective turistice încât să necesite realizarea a 16 centre de informare turistică, unele foarte apropiate unul de altul. Dacă ar ajunge la o colaborare între primării ar putea foarte simplu să facă la fel ca în Austria, acolo unde există câte un centru de informare la intrare pe o vale unde se află staţiuni turistice. La noi, un centru pe Valea Bârgăului, unul pe Valea Someşului şi încă două să zicem, în cealaltă parte a judeşului, ar fi suficiente, nu au ce face cu atâtea centre", explică Sighartău.

Deşi despre turismul în unele dintre comunele care şi-au depus dosare la Agenţia pentru Plăţi şi Dezvoltare Rurală şi Pescuit nu s-a auzit mai nimic la nivel de judeţ, fiecare a obţinut punctaj maxim la documentaţie şi au obţinut finanţarea. Proiectul presupune realizarea unei clădiri care va funcţiona ca şi sediu pentru un centru de informare a turiştilor în zonă. Timp de cinci ani, aici vor fi angajate două persoane, care au datoria de a ajuta turiştii ce le calcă pragul să se orienteze în zonă, să descopere obiectivele care merită vizitate şi să le ofere informaţii despre acestea.

200.000 de euro pentru informarea turiştilor

Majoritatea comunelor care au fost eligibile au solicitat de la APDRP suma de 200.000 de euro, bani despre care primarii spun că vor fi folosiţi şi pentru promovarea turistică a zonei nu doar pentru centru. Viceprimarul din Josenii Bârgăului, Ioan Parască, justifică suma foarte mare solicitată prin faptul că centrul de la ei din comună va deservi toată valea Bârgăului. „După ce vom realiza acest centru, noi vom deservi şi comunele învecinate două de pe valea Bârgăului. Centrul se face totuşi la noi pentru că aici se află cele mai multe obiective turistice", susţine viceprimarul, care nu a ştiut însă să spună care sunt aceste obiective, el menţionând doar mănăstirea de la Strâmba.

Pe Valea Bârgăuluia depus documentaţie şi Primăria din Bistriţa Bârgăului. „Pentru noi, realizarea unui centru de informare turistică este foarte importantă deoarece avem staţiunea Colibiţa cu lacul de acumulare, şi patru situri naturale protejate. Toate acestea trebuie promovate, iar banii obţinuţi pe măsura 313 ne vor ajuta să facem acest lucru, deoarece viitorul centru va fi dotat cu aparatură IT de ultimă generaţie, vom avea şi angajaţi cu cunoştinţe temeinice în domeniu turismului şi cred că este un pas important în promovarea zonei", susţine viceprimarul din Bistriţa-Bârgăului, Leon Hogiu. Pentru comuna sa dosarul nu a fost aprobat încă deoarece APDRP a solicitat încă o serie de lămuriri şi documente, deşi după prima evaluare au obţinut punctaj maxim de 100 de puncte.

Se poate şi cu mai puţini bani

Există însă şi primari care s-au limitat la sume mai mici, spunând că pentru un astfel de proiect nu este nevoie de 200.000 de euro. „Ştiu că în alte părţi s-au făcut proiecte pentru 200.000 de euro, dar mi se pare prea mult. Noi am cerut 85.000 pentru că realizarea uneo clădiri cu un etaj şi două încăperi care sî fie utilată este suficientă. Avem şi noi foarte multe obiective turistice, deoarece ne aflăm în zona din care pornesc cele mai importante trasee în Munţii Rodnei şi Munţii Ţibleşului, iar administaţia Parcului Naţional Munţii Rodnei nu fac mai nimic pentru a-l promova.  Vin foarte mulţi turişti în comună care cer informaţii despre traseele montane din zonă şi de aceea am considerat că este necesară realizarea unui astfel de centru de informare", susţine primarul din Romuli, Ioan Moniţă.

La Bistriţa s-a făcut fără bani

La Bistriţa s-a inaugurat Centrui de informare turistică în iulie 2010 şi până acum aproape 3000 de turişti din toată lumea i-au călcat pragul. Centrul din Bistriţa a fost realizat în regie proprie cu bani şi angajaţi ai instituţiei. „Noi aveam clădirea din strada Nicolae Titulescu, iar lucrările de amenajare s-au realizat de către Direcţia de Servicii Publice, aşa că investiţia a fost minimă", explică Mihai Ruşti, purtătorul de cuvânt al Primăriei.

Pentru promovarea centrului s-a creat o adevărată reţea de informare, astfel că turiştii pot afla despre existenţa lui încă din momentul în care intră în oraş, de la gară, din hoteluri, de la librării sau chiar de la chioşcurile de ziare. „Persoanele care vin la noi primesc pliante, hărţi ale oraşului cu principalele obiective turistice şi felul în care ajung la ele cu pornire de la Centru. În cazul în care sunt grupuri organizate care doresc ghizi avem o colaborare cu Consiliul Local al Tinerilor care au făcut cursuri de ghizi turistici şi în regim de voluntariat însoţesc grupurile prin oraş şi le prezintă obiectivele turistice", explică Ovidiu Bozbici, unul dintre cei doi angajaţi de la Centrul de Turism .

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite