Bistriţa: Şcolile de la sate le-au luat faţa celor din municipiu
0Absolvenţii gimnaziilor rurale şi din oraşele mici au obţinut medii mai mari decât cei ai şcolilor de tradiţie din Bistriţa. Directorii de şcoli din Bistriţa cred că evaluarea nu se face peste tot după standardele naţionale şi susţin revenirea la examenul de admitere
Publicarea de către Inspectoratul Şcolar Bistriţa-Năsăud a a ierarhiei absolvenţilor de gimnaziu în funcţie de mediile obţinute la admiterea în liceu a indicat în acest an un avans semnificativ al elevilor din şcolile rurale în aceste topuri. Astfel, într-un clasament al primilor 100 de elevi, cei mai mulţi vin din şcoala de la Sângeorz-Băi, 10, în timp ce 7 sunt de la un gimnaziu din Rodna, „Florian Porcius". În plus, primii trei elevi din acest clasament provin toţi de la Şcoala din Rodna, o surpriză pentru acest an. Fruntaşa clasamentului, o elevă cu 10 pe linie, Andreea Maria Ganea este tot o absolventă a Şcolii Generale de la Rodna. În schimb, gimnaziile din Bistriţa care au dominat tot timpul aceste clasamente, au cedat anul acesta exclusivitatea locurilor fruntaşe. Şcoala Generală numărul 1 din Bistriţa a obţinut a patra medie din clasamentul neoficial , iar în primii 100 de elevi are 9 absolvenţi. Urmează Şcoala Generală Avram Iancu, cu trei medii între primele 20 şi 7 între primii 100. Colegiul Naţional Liviu Rebreanu care a dominat clasamentele de anul trecut are 6 elevi între primii 100, însă mediile acestora pornesc de la poziţia 60 în jos. Colegiul Andrei Mureşanu are şi el patru medii între primele 100 din judeţ. În schimb medii foarte mari au obţinut elevi din Rebrişoara, Rebra, Maieru, care egalează performanţele bistriţenilor. În total anul acesta 400 de elevi din 3.160 de elevi care au absolvit clasa a VIII-a au obţinut medii peste 9.00.
Adepţii examenului de admitere
Directorii şcolilor din Bistriţa şi în special cei de la Colegiile Naţionale cred că rezultatele se datorează relaxării notării din unele şcoli, îndeosebi rurale. „Dacă la noi are media 6, atunci 6 are şi la testele naţionale. În rest fiecare trebuie să se uite în oglindă. Noi, pentru că îi urmărim pe copii şi ulterior la liceu, ne dăm seama care este valoarea lor. Până la urmă lipsa unui sistem unitar de evaluare face ca lucrurile să ajungă aici. Sigur că pentru copiii este frustrant", spune Camelia Tabără, directorul Colegiului Andrei Mureşanu din Bistriţa. Directorul Colegiului Liviu Rebreanu, Constantin Rus spune că evaluările făcute de către organizaţiile neguvernamentale sunt un barometru mai bun decât evaluările oficiale: „acolo aceste şcoli despre care vorbiţi au adeseori rezultate sub bareme. Cred că admiterea cu examen în licee ar rezolva toate aceste probleme şi ar fi o soluţie mai bună", crede dascălul.
Inspectoratul Şcolar este rezervat
Purtătorul de cuvânt al ISJ , Mihaela Hiticaş spune că rezultatele din şcolile rurale i-au determinat pe inspector să facă verificări: „Inspectorul general adjunct, Olivia Duicu a făcut mai multe controale, nu s-a depistat nimic, copiii de acolo sunt foarte buni, la Rodna mulţi au fost printre olimpici.", spune Hiticaş. Şeful ISJ, Mihai Mureşan a declarat că examenul s-a ţinut înainte de a prelua mandatul şi că nu şi-a putut forma o părere. El spune însă că este adeptul examenului de admitere la liceele care vor să organizeze:„este mult mai potrivit pentru evaluarea elevilor", crede Mureşan.