Două sute de copii au cerut echivalarea studiilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Copiii familiilor care s-au reîntors în România din străinătate trebuie să treacă printr-un proces de readaptare la şcoala românească. Psihologii spun că aceşti copii trebuie să facă un efort în plus, însă trecerea prin două sisteme diferite de învăţământ le creşte capacitatea de adaptare.

Mihai Ursa este unul dintre copii care a trebuit să facă faţă unei asemenea situaţii de adaptare. Are 13 ani şi acum studiază în clasa a VI-a la Şcoala Generală nr. 1 din Bistriţa. La întoarcerea în oraşul natal, Mihai ştia să vorbească şi să scrie corect în româneşte, ceea ce l-a ajutat enorm în procesul de acomodare. „În timpul şederii noastre de cinci ani în Spania ne-am ocupat de fiul nostru. După ce se întoarcea de la cursuri făceam acasă lecţii de română, matematică şi geografie", mărturiseşte mama copilului, Mihaela Ursa. Băiatul spune că mergea cu plăcere la şcoala din Cobena şi că a învăţat spaniola în nici trei luni. „Am urât primele zile de şcoală pentru că nu cunoşteam limba şi nu înţelegeam ce vorbesc cei din jurul meu. În restul, mi-a plăcut totul. A fost o experienţă de neuitat", mărturiseşte băiatul. Materiile lui preferate erau matematica, sportul, muzica şi ora de educaţie plastică, unde confecţionau diverse obiecte de decor din materiale neconvenţionale. Mihai mai spune că şcoala lui din Cobena avea dotări performante, terenuri de baschet, basebal, tenis, fotbal şi hochei. „Profesorii din Spania ştiau să se exprime bine şi să-şi predea materia. Îmi mai plăcea faptul că ne duceau în numerose excursii tematice cu clasa la ferme agricole şi brutării", susţine Mihai. Şcoala începea în Spania de la ora 9.00 şi se termina la ora 14.00, iar între 12.00 şi 12.30 era pauză de masă. În Bistriţa, lui Mihai nu-i nu-i place că unii colegi de-ai lui de şcoală sunt intriganţi şi că în clasă nu este o atmosferă de echipă ca în Spania.

Încurajările ajută

Psihologul şcolii unde învaţă Mihai, Elena Neţan, spune că este foarte important ca elevul întors din străinătate să primească încurajări din partea familiei şi a celor din jurul lui. „Orice schimbare atrage după sine nevoia de readaptare. De aceea am creat un program special pentru copiii care s-au întos în ţară. Îi ducem în vizită prin şcoală, organizăm întâlniri cu directoarea unităţii şi cu profesorii, discutăm cu ei programa şcolară", explică psihologul.

Regretul întoarcerii

În Cobena, localitate de mărimea oraşului Năsăud din Bistriţa-Năsăud, trăiau circa 800 de români din toate colţurile ţării. Tatăl băiatului, Cristian Ursa, spune că acum doi ani, când a revenit în Bistriţa, s-a speriat şi a avut impresia că e război cu atâtea lucrări de reabilitare a drumurilor. „Românii sunt lipsiţi de responsabilitate, de respect şi nu ştiu cum să te păcălească şi să te fure de bani. Spaniolii mi-au spus că ne înţeleg pe noi, românii, fiindcă şi ei au plecat de acasă în Anglia, Franţa şi Cuba ca să se căpătuiască", susţine bistriţeanul. El spune că peste câteva săptămâni se va întoarce în Spania, tot din motive financiare pentru care a plecat şi în 2003.

204 copii au cerut echivalarea studiilor

Inspectoratul Şcolar Judeţean a primit 204 cereri de echivalare a studiilor din partea elevilor din Bistriţa care au studiat în străinătate. Majoritatea (163) s-au întors din Spania. 200 dintre cei 204 elevi care au cerut echivalarea au primit-o deja.

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite