Şosea de centură la Bacău, investiţie promisă de 7 ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Artera de peste 170 de milioane de euro, care va devia traficul greu din oraş, s-a blocat la nivel de studii. Din 2004 și până în prezent centura ocolitoare a orașului a avut parte de două proiecte, dar nicio palmă de asfalt.

Lucrările la şoseaua de centură a Bacăului nu vor începe nici în acest an, în ciuda promisiunilor ministrului Transporturilor, Anca Boagiu.
Zilele acestea a avut loc licitaţia pentru revizuirea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic. Până la începerea efectivă a lucrărilor, demersurile cu exproprierea, licitaţia privind realizarea centurii şi eventualele contestaţii, ar putea dura cel puţin un an.

S-au pierdut banii de la Banca Mondială

Primele studii pentru şoseaua ocolitoare au fost făcute în 2004, când ministru secretar de stat la Transporturi era băcăuanul Sergiu Sechelariu. Deşi în 2005 fusese găsită şi finanţarea, cu bani de la Banca Mondială, lucrările tot nu au început. Promisiuni au fost făcute în 2008, când alt ministru la Transporturi, Ludovic Orban, şi premierul Călin Popescu Tăriceanu au anunţat că încep lucrările, fără să facă şi demersurile necesare.

După ce s-a pierdut finanţarea Băncii Mondiale, noi promisiuni au fost făcute de Radu Berceanu şi, cele mai proaspete, în martie 2011, de actualul ministru de la Transporturi Anca Boagiu.

În aproape jumătate de an, Ministerul Transporturilor a reuşit doar organizarea unei licitaţii privind studiile de fezabilitate. „Promisiunea că încep lucrările la şoseaua de centură e o gogomănie. Abia a avut loc licitaţia pentru refacerea vechilor studii“, a spus Marcelin Şolot, primarul comunei Mărgineni.
Nici edilul din Sărata  nu are vreo noutate. „S-a spus că se face această şosea, dar nu am mai auzit nimic. Din lungimea totală, cam 4 kilometri ar fi pe teritoriul comunei noastre. Cam 80 de cetăţeni ar urma să fie expropriaţi“, a spus Vasile Argatu, primarul din Sărata.

„Nu se mai poate fără centură!“

Drumul ocolitor ar trece şi prin comuna Letea Veche, dar nici aici nu au venit veşti de la Bucureşti. „Cam 6 kilometri de centură vor trece prin comuna noastră, în care vor fi aproximativ 300 de exproprieri. Încă nu s-au făcut expertize, încât să ştim valoarea terenurilor sau când se vor face exproprierile. Cu atât mai mult, nu ştim când ar putea începe lucrările“, a spus Petru Dochi, viceprimarul comunei Letea Veche.

Centura ocolitoare a oraşului este şi în atenţia Consiliului Judeţean Bacău. „Vinovaţi de lipsa centurii în Bacău sunt miniştrii de la Transporturi numiţi din 2004 şi până în prezent. S-a pierdut finanţarea Băncii Mondiale în 2009 şi, în ciuda promisiunilor, nu s-a făcut nimic. Oraşul ăsta în care trăim este sufocat. Nu se mai poate fără centură!“, a spus Dragoş Benea, preşedintele Consiliului Judeţean Bacău.

Exproprieri pe 30 de kilometri de drum

Potrivit oficialilor, centura Bacăului ar urma să aibă 30 de kilometri, trei benzi de circulaţie şi va ajunge prin opt comune din apropierea municipiului. Mai sunt prevăzute pasaje de cale ferată şi două poduri peste Bistriţa. Valoarea totală a proiectului este de 174 de milioane de euro.
La aceşti bani se vor adăuga şi sumele plătite de stat pentru exproprieri. „S-a modificat legea exproprierilor. Acestea se fac fără ca statul să-l mai întrebe pe proprietar. El îşi primeşte banii în cont, iar dacă nu-i convine, contestă. Dar lucrările merg mai departe“, ne-a spus Liviu Miroşianu, directorul Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Bacău.

„Avem un protocol cu Ministerul Transporturilor pentru aspecte ce ţin de exproprieri, pe care noi le vom monitoriza. În privinţa lucrărilor, nu avem informaţii“, a precizat Nicoleta Zărnescu, purtătorul de cuvânt al Instituţiei Prefectului Bacău.

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite