Samsari pentru 1.500 de maşini

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai bine de jumătate din autovehiculele de la târgul din cartierul Şerbăneşti in Bacău sunt neînmatriculate

Vânzătorii se plâng de criză, de sărăcie, deşi obţin venituri grase din vânzarea maşinilor second-hand aduse din străinătate.

Maşini second-hand, blugi, seminţe, piese auto, manele şi o lume extrem de colorată se amestecă la sfârşit de săptămână în Târgul de la Şerbăneşti. Mizeria de la tot pasul întregeşte peisajul târgului, care odată a fost obor de vite. Supăraţi de condiţii sunt şi vânzătorii de maşini, care au de plătit pentru fiecare maşină câte 15 lei duminica şi 18 lei sâmbăta. Şi posesorii de tarabe au de dat câte 3-4 lei.


Municipalitatea strânge în fiecare zi de târg peste 20.000 de lei, numai din taxe. „Nu s-a făcut nicio investiţie, deşi suntem plătitori de taxe. Dau lunar, din propriul buzunar sute de lei. De ce nu se pune asfalt, de ce este atâta mizerie, dar plătim până şi WC-ul?“, s-a arătat iritat unul din comercianţii din târg.


„Venim aici săptămână de săptămână. Nu prea mai merge afacerea. Sunt taxe mult prea mari, iar oamenii nu mai au bani deloc. Am o maşină pe care o plimb de trei luni şi nu reuşesc să dau“, a spus Cristian Obreja, de 44 de ani, din Bacău. Un Ford Mondeo, din 2002, aflat, la prima vedere, în perfectă stare de funcţionare costă numai 3.500 de euro. „Am scăzut preţul şi sunt dispus să o dau şi cu 3.200 de euro. Cam la valoarea asta, nu îmi mai iese nimic“, a spus Ovidiu Ştefănescu, un alt obişnuit al târgului.


Amplasamentul din Şerbăneşti are o capacitate de 1.700 de maşini şi este principala piaţă de maşini second- hand din regiune. „Vin din Piatra Neamţ. Avem şi noi un loc în care se vând maşini second, dar nu e aşa mare şi nu vin oameni cu bani, ca în Bacău. Eu am şase maşini. Două BMW-uri, un Opel, Mercedes şi două Renault. Am scos zeci de mii de euro în ultimii trei ani. Alţii şi mai mult!“, a spus Mugurel Ioan, din Neamţ.


Occidentalii, bucuroşi să trimită rablele în Est


Din 2007, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană şi deschiderea graniţelor spre vest, afacerea cu maşini la mâna a doua a luat o amploare deosebită, mai ales că statul român nu a obligat persoanele fizice implicate în tranzacţii intracomunitare să plătească TVA. Practic, intermediarii, cumpărători şi vânzători de maşini de ocazie, nu fac altceva decât să transporte maşinile din Vest în Est, fără declararea faţă de vreun stat a tranzacţiilor. În plus, legislaţia privind reducerea poluării a creat facilităţi pentru cei care scapă de maşinile vechi.


„Noi aducem rablele de la englezi şi germani, care le dau aproape gratis, numai să scape de ele. Pe unele am plătit 300-400 de lire şi le-am dat aici şi cu 1.500 de euro!“, a mai spus un alt vânzător.

______________


Băcăuanii au maşini cu numere de Bulgaria

Odată cu tranzacţiile de maşini second hand neînmatriculate a mai apărut o afacere. Cea a înregistrării autoturismelor peste graniţă, în ţările Uniunii Europene (UE) unde nu există fiscalitatea crescută de la noi. Samsarii din Bacău, dar şi proprietarii finali, preferă să le înmatriculeze în Bulgaria, în oraşele din apropierea graniţei. Cele mai multe sunt duse la Dobrich, Varna sau Ruse.


„Avem oameni acolo. Maşina trece la notar pe numele unui bulgar, care printr-un alt act o dă înapoi. Maşina este înmatriculată pe numele respectivului cetăţean, iar asigurarea obligatorie, cuprinsă între 100 şi 200 de euro, în funcţie de maşină, este plătită Bulgariei. Pentru fiecare maşină, eu câştig între 100 şi 300 de euro“, a spus Gheorghe Dinu, care are anunţ de înmatriculări auto. Dacă numerele provizorii sunt expirate, maşina este dusă până la biroul de înmatriculări din ţara vecină cu o platformă.


Băcăuanii care au maşini cu numere de Bulgaria stau însă stresaţi. „Dacă lovesc pe cineva e o problemă, că nu ştiu cum îşi va face maşina pe RCA-ul meu bulgăresc. Va trebui să scot bani din buzunar. Oricum, mai am două luni şi trebuie să plătesc din nou asigurarea în Bulgaria“, a spus Andrei Jiga, din apropierea Bacăului.

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite