Bacău: Ioan Sălăgean: „Am iubit zborul dincolo de mine“ (PORTRET)

0
Publicat:
Ultima actualizare:

A fost la bordul avioanelor aproape jumătate din viaţă, iar acum se relaxează cu literatura: citeşte, dar scrie şi eseuri scurte.

Dacă îl întreabă cineva ce vârstă are, Ioan Sălăgean spune 127 de ani pentru că la 63 a trăit de două ori mai intens decât oricare alt om cu o meserie obişnuită. A fost 26 ani pilot de supersonice şi zece ani a zburat la bordul avioanelor de încercare de la Aerostar. A fost profesor la Aviaţie, iar în prezent se bucură de liniştea pe care i-o dau anii pensionării.

„Am iubit zborul dincolo de mine. Am fost un rebel căruia i-a plăcut să încalce regulile conştient, cu scopul de a le schimba“, ne-a spus băcăuanul. Adolescent fiind, nu şi-a imaginat că va deveni pilot de MIG 21.

„Nici prin cap nu mi-a trecut că voi lucra în Aviaţie. A fost pură întămplare. Când le-am spus părinţilor că vreau să urmez liceul militar, nu au fost de acord. Mi-a aduc şi acum aminte cuvintele tatălui meu: «Indiferent ce ai face, la uşa mea să nu vii să plângi»“, povesteşte Ioan Sălăgean. Mai apoi, s-a hotărât să-şi facă o carieră în Aviaţie, urmând toţi paşii necesari pentru a deveni comandant militar.

La 18 ani a zburat pentru prima dată

„Mama a încercat să-l convingă pe tata să nu mă lase să plec, dar nu au reuşit. Nu am mai avut nevoie de ajutorul lor, ba mai mult, eu am fost cel care mai târziu, de la 22 de ani, i-am plătit fratelui meu şcolarizarea. Jumătate din venitul meu îl trimiteam acasă“, spune comandorul în rezervă.

Când avea 18 ani s-a urcat pentru prima dată într-un avion. Nu a fost el pilotul, ci a fost doar însoţitor. A numărat 47 de zboruri până când a ţinut manşa cu mâinile lui. Prima dată a pilotat un IAK-18 cu două cabine, pentru ca mai apoi să încerce diferite tipuri de avioane. S-a specializat pe supersonice, pe care le-a pilotat timp de 26 ani. „Am urcat de nenumărate ori la bordul MIG-urilor cu care făceam diferite exerciţii militare, de interceptare a ţintelor, de luptă aeriană şi atac la sol. Cu toate acestea, eu am iubit pacea şi visul meu era să lucrez în uzină la Aerostar, în Bacău“, adăugă el.

1.300 de ore de zbor

Nu a pus foarte mult preţ pe gloria militară, deşi era deja colonel, avea toate cursurile absolvite şi pregătirea unui pilot de supersonic, de zi şi de noapte. „La uzină, singura variantă era să lucrez cu avioanele de încercare, adică, cele reparate, nou construite sau prototipurile. Am reuşit să fac întocmai acest lucru. În ultimii mei zece ani de carieră am fost pilot de avioane de încercare“, a completat comandorul în rezervă.

Profil

Născut. 25 mai 1947, Carei, Satu Mare.
Studii. A absolvit Academia Militară.
Familie. Este căsătorit, are un copil.

Vă este dor să pilotaţi?
Nu neapărat. Mi-aş dori însă să mai zbor cu un YAK 52. Am pilotat cel puţin 700 de avioane de acest tip, dar acum conştientizez vârsta şi de aceea aş pilota doar cu însoţitor.

Ce-i place
Iubeşte sportul. A fost gimnast de performaţă. Acum joacă tenis de câmp şi de masă şi snooker. Citeşte foarte mult, în special literatură rusă şi cărţi filosofice. Cochetează cu scrisul. Compune eseuri scurte inspirate din viaţa de zi cu zi.

Ce nu-i place
„Nu suport primitivismul, de la înjurăturile care se aud în staţiile de autobuz, până la mizeria de pe străzi. Nu-i suport nici pe cei care mint“, a spus el.

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite