Arad: PORTRET / Onisim Colta: „Arta mare are în spate o mare credinţă”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Arad: PORTRET / Onisim Colta: „Arta mare are în spate o mare credinţă”
Arad: PORTRET / Onisim Colta: „Arta mare are în spate o mare credinţă”

De 30 de ani arădenii îi admiră scenografiile la Teatrul Clasic Ioan Slavici. Acum nouă ani a trimis o lucrare la Vatican, pentru Papa Ioan Paul II.

PROFIL
Născut - 10 iunie 1952, Baia Sprie, Maramureş
Educaţie - Institutul de Artă Plastică Ion Andreescu Cluj, doctorat în arte plastice
Experienţă - Scenograf la Teatrul Clasic Ioan Slavici Arad, preşedinte interimar al Uniunii Artiştilor Plastici Arad, profesor la Universitatea Aurel Vlaicu
Familie - Căsătorit, un copil



În timpul liceului şi a facultăţii era preocupat de înţelegerea artei, de evoluţia sa în timp, dar şi de direcţia în care merge arta românească şi cea internaţională. Apropierea de finalizarea studiilor i-a ridicat întrebări fireşti legate de evoluţia sa personală: cine este, ce este şi încotro merge. „Am primit repartiţie la Arad şi mi-a prins bine distanţarea de casă. Mi-a adus o nostalgie şi o decantare, care m-au ajutat să mă redescopăr. Dorul de casă m-a purtat spre lemn, spre  spaţiul maramureşan”, a explicat artistul.

Societatea celor trei paradoxuri
Colta este de părere că o astfel de distanţare, un astfel de dor dă posibilitatea descoperirii de sine, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul lui Brâncuşi. „Depărtarea sa de ţară l-a purtat înapoi la origini, la arta populară, la rădăcini”, crede artistul arădean despre Brâncuşi. Acesta spune că Brâncuşi  reprezintă cu adevărat un reper  în sculptura modernă, dar şi că puţini l-au înţeles. Onisim Colta crede că vremurile pe care le trăim sunt marcate de trei mari paradoxuri. „Într-o epocă a hipercivilizaţiei, bădărănia ne omoară, într-o eră a hipercunoaşterii, ignoranţa ne copleşeşte şi în hipercomunicare, devenim tot mai autişti”, a spus artistul arădean, care mai crede că în artă setea de absolut o au tot mai puţini. În viziunea sa, arta este o formă de a-ţi proiecta sufletul, ori arta modernă este din ce în ce mai mult o artă a compromisului, a vânzării sufletului.

Libertatea din atelier
„Pragmatismul fisurează o anumită ordine interioară, un simţ al măsurii. Lucrurile şocante, scabroase ne îndepărtează de frumos şi ne aduc urâtul. Şi protestul, clamat în astfel de experimente, este anulat prin cumpărarea şi vânzarea sa ca eveniment”, a mai spus Onisim Colta. Artistul arădean mai crede că libertatea există doar în atelier, în afara acestuia depinzând de oameni şi de trenduri. Despre cele două dimensiuni ale activităţii sale spune că sunt complementare. „Când obosesc în atelier, mă reculeg la un decor. Faptul că lucrez obiecte şi sculptură se intersectează. M-am contaminat în forma plastică cu ce se întâmplă pe scenă”, a  mărturisit artistul.
Una dintre cele mai mari bucurii ale sale este faptul că o lucrare a sa, în ulei, a ajuns la Vatican. „În anul 2000, Episcopia Greco-Catolică din Oradea a oferit cadou Papei o lucrare a mea, un perete de biserică spălat de ploi, o crucificare”, a mai spus, mândru, Colta. 

Întrebări şi răspunsuri
Cum anume gândiţi o scenografie?
Nu gândesc o scenografie decât în relaţie cu regizorul. El are o viziune şi doar împreună o putem pune în scenă.

Cu ce regizor v-ar fi plăcut să lucraţi?
Am avut de-a lungul timpului o întrebare gen ce ar fi dacă, referitor la o colaborare cu Liviu Ciulei. Este un regizor, dar şi un scenograf senzaţional. Acesta a fost un vis de-al meu mai ales că în facultate a trebuit să recreez scenografia pentru ”Furtuna” domniei sale.

Cum e munca în teatru pentru un artist plastic?
Munca în teatru te obligă să citeşti. Nu te lasă să aţipeşti, aşa cum se poate întâmpla dacă profesezi ca dascăl, de exemplu.


Ce-i place
„În afară de ceea ce fac, îmi place numai ceea ce fac”, a glumit Onisim. Acesta a mai explicat că şi preocupările sale din afara profesiei sunt legate tot de artă. ”Citesc foarte mult şi scriu despre artă”, a conchis artistul.

Ce nu-i place
Nu îi place încotro merge lumea. „Mi-e teamă că lumea, societatea modernă, l-a expulzat pe Dumnezeu din ecuaţie. Şi acest lucru îmi displace profund, mă sperie şi mă îngrijorează deopotrivă”, mai spune Onisim Colta.

Arad



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite