Radiografia unei afaceri profitabile: cum a ajuns firma dirijată din umbră de baronul PSD-ist Dragnea să dea tun după tun cu bani publici!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dragnea este hotărât să renunţe la Consiliul Judeţean Teleorman pentru un post de deputat
Dragnea este hotărât să renunţe la Consiliul Judeţean Teleorman pentru un post de deputat

Tel-Drum, firma aflată în centrul scandalului cu fonduri europene şi strâns legată de numele baronului pesedist de Teleorman ,Liviu Dragnea,  a înghiţit în ultimii nouă ani sute de milioane de euro din bugetul Consiliului Judeţean Teleorman. 

Societatea Tel Drum  s-a înfiinţat în  1999 şi a fost înregistrată în data de 29 iunie la Registrul Comerţului având ca unic acţionar Consiliul Judeţean Teleorman şi ca obiect de activitatea întreţinerea drumurilor judeneţe. Cele mai mici venituri din istoria societăţii au fost înregistrate în anul în care a aparţinut Consiliului Judeţean, când societatea a câştigat doar 2.350.546 lei.

Liviu Dragnea intră în scenă în 2000, când trece de la funcţia de prefect pe care o ocupase din 1996, la funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean Teleorman. În anul în care câştigă fotoliul de şef al judeţului, Liviu Dragnea intră şi în Consiliul de Administraţie al Tel-Drum. Mai exact, în data de  4 septembrie 2000, consilierii judeţeni reuniţi în şedinţă, propun schimbarea Consiliului de Administraţie al Tel Drum cu urmatoarea componenţă: Vasile Boncotă, Emanoil Pena, Dan Popescu, Aurel Iordache şi Liviu Dragnea.

Perioada 2000-2001 nu a fost deloc profitabilă pentru Tel Drum, în condiţiile în care lucrările de reparaţii pe drumurile judeţene din Teleorman au fost încredinţate firmei din Giurgiu, SC ATAL, valoarea contractului din 2001 fiind de 16 miliarde de lei.

Anul 2001, sub semnul ingineriilor financiare bine calculate

Drumul spre succes la Tel Drum începe în 2001, după un plan bine pus la punct.

În data de 25 mai 2001, consilierii judeţeni teleormăneni sunt convocaţi într-o şedinţă extraordinară  pentru aprobarea unui credit  în valoare de 15, 4 miliarde de lei pentru achiziţionarea unui utilaj numit tren reciclator „ in situ la rece”, destinat refacerii drumurilor judeţene. Cum trenul costa de fapt 30, 9 miliarde de lei, s-a decis ca diferenţa până la valoarea totală a acestuia să fie susţină din bugetul judeţului.Consilierii aprobă hotărârea, creditul se face, utilajul ajunge în Teleorman în octombrie 2001 şi intră în patrimoniul Consiliului Judeţean, nu al Tel-Drum. Având în vederea valoarea utilajului, trecerea în patrimoniul societăţii, i-ar fi crescut cu mult valoarea acesteia şi cum soarta Tel Drum era la vremea aceea bine stabilită, mişcarea nu a fost întâmplătoare. 

Privatizarea societăţii pusă pe tapet chiar de Ignat

Privatizarea Tel Drum este pusă pe tapet tot într-o şedinţă extraordinară de Consiliu Judeţean din 20 decembrie 2001.

image

Chemaţi de acasă chiar de Ignat, consilierii judeţeni au avut în faţă o mapă cu 26 de proiecte de hotărâri, printre care s-a aflat şi cea privind privatizarea societăţii Tel Drum. În mod ciudat, şedinţa pe comisii s-a ţinut cu doar o oră înaintea celei în plen şi consilierii nu au avut timp să analizeze propunerile de proiecte în prealabil. Ca atare, s-a propus scoaterea de pe ordinea de zi a proiectului privind privatizarea Tel Drum, dar iniţiativa a picat sub votul majorităţii consilierilor.

În aceeaşi mapă de proiecte şi supus la vot în aceeaşi şedinţă, convocată la rapid de preşedintele Consiliului Judeţean Teleorman, Liviu Dragnea, s-a aflat şi proiectul privind contractarea unui credit în valoare de 10 milioane de dolari în scopul realizării de investiţii pe drumurile judeţene. Practic, se scoatea la vânzarea Tel Drum, iar cel care urma să o cumpere avea asigurate lucrările pe drumurile judeţene.

Şi privatizarea Tel Drum, şi creditul pentru investiţii pe drumuri au fost aprobate cu votul majorităţii consilierilor.

Tel Drum a fost cumpărată de Marian Fiscuci cu 4 miliarde de lei

Tel-Drum este vândută în 2002 lui Marian Fişcuci, prieten de familie al lui Liviu Dragnea. Societatea care avea un activ net contabil de 20 de miliarde de lei a fost dată de Consiliul Judeţean cu doar 4 miliarde de lei. Cum? Printr-o „şmecherie”  s-a reuşit subevaluarea societăţii. În raportul de evaluare s-a ţinut cont de balanţa contabilă de la 30.11.2001, şi nu de balanţa şi bilanţul de la 31.12.2001. Aşa s-a ajuns ca valoarea acţiunilor propuse spre vânzare să scadă de la 25.000 de lei pe acţiune, la 6.369 lei pe acţiune.

Trenul reciclator de 30 de miliarde este închiriat către Tel Drum cu 100 de milioane de lei pe lună

După privatizarea Tel Drum Consiliul Judeţean a rămas în dotare cu trenul reciclator pe care dăduse 30 miliarde de lei şi cu care nu mai avea ce să facă. Aşa că utilajul este scos la licitaţie spre închiriere şi ajunge, în 2002 în curtea Tel Drum care îl închiriază cu 100 de milioane de lei pe lună în condiţiile în care din bugetul judeţului se plătise pentru tren 30 de miliarde de lei. Trenul este vândut până la urmă, în 2006,  societăţii Tel Drum cu 19 miliarde de lei.

Contractele pentru Tel Drum încep să curgă imediat după privatizare

După privatizarea din 2002 , Tel Drum,  firma de drumuri care avea în dotare acum şi singurul tren reciclator „in situ la rece” din judeţ, câştigă toate contractele de reparaţii şi reabilitări la drumurile judeţene. Cum în caietele de sarcini apărea ca şi condiţie obligatorie de participare la licitaţie, utilajul pe care numai Tel Drum îl avea, contractele erau câştigate din start de firma lui Marian Fişcuci.

Aşa se face că, Tel Drum firma care avea un profit net în 2001, înainte de privatizare, de doar 250.000 de lei, ajunge  să aibă în 2003, un profit de 6,6 milioane lei. Contractele au continuat să curgă şi profitul să crească astfel: 2004- 16, 1 milioane de lei profit, 2005-5,9 milioane de lei profit, 2006-7 milioane de lei profit. În 2003-2004 , Tel Drum câştigă toate lucrările prin proiecte Sapard, valoarea acestora ajungând la  4, 95 milioane de euro. În 2005, tot Tel Drum a câştigat toate reparaţiile pe drumurile judeţene afectate din inundaţii din Teleorman. Practic, din cele 247 de miliarde de lei alocate de Guvern cu această destinaţie, 196 de miliarde de lei ajung în visteria Tel Drum.

În 2006, „infuzie” de 400 de milioane de euro  în Tel Drum

În 2006, Consiliul Judeţean Teleorman aprobă contractarea unui credit de 400 de milioane de euro pentru repararea şi modernizarea drumurilor din judeţ. Licitaţiile sunt câştigate, evident de Tel Drum, singura firmă care avea vestitul tren reciclator.

Deşi avea un profit colosal, Fişcuci vinde majoritatea acţiunilor. Foştii colegi de facultate ai lui Dragnea intră în scenă!

În 2006, Marian Fişcuri se hotărăşte în mod paradoxal, deşi deţinea cea mai profitabilă firmă din judeţ, să vândă 90% din acţiunile Tel Drum. Acestea ajung la Liviu Dobrescu şi Mugurel Gheorghieş, foştii colegi de facultate ai lui Liviu Dragnea, despre care acestea a susţinut, înainte de dezvăluirile din Adevărul, că nu ştie nimic. Acţionarii Tel Drum se schimbă, drumul de succes la societăţii şi contractele cu Consiliul Judeţean rămân.

 Contracte pe bandă rulantă

Drumul judeţean 506 , care leagă trei sate din Teleorman, este reabilitat de Tel Drum

trei ani, Tel Drum a câştigat contracte în valoare de 170 de milioane de euro.

2008

- Consolidare pe DN 61 din judeţul Teleorman, contract atribuit de CNADNR, 32 milioane lei.

- Închiriere mijloace de mecanizare (utilaje) şi mijloace de transport, achizitionare de materiale chimice si antiderapante, carburanţi si lubrifianţi pentru activitatea de prevenirea si combaterea înzapezirii drumurilor judeţene si personalul deservent ce urmează să participe la acţiuni specifice activitaţii, pentru iarna 2008-2009, valoare 9,5 milioane lei, CJ Teleorman.

- Execuţie lucrări suplimentare pentru reabilitare DJ 504B Draganeşti de Vede-Sfinţeşti, valoare 1,3 milioane lei, CJ Teleorman.

-  Proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru reabilitare DJ 503, limita jud.Giurgiu - Draganeşti Vlasşa, 4,6 milioane lei, CJ Teleorman.

-  Lucrări de proiectare şi executare sistem rutier str, Cuza -Voda si reţea apa canalizare tronson str.1 Mai - str. Tineretului, oraşul Zimnicea, valoare 1,7 milioane lei.

 -  Lucrări de construire campus şcolar pentru Liceul Teoretic, oraşul Zimnicea, valoare 23 milioane lei.

 - Închiriere autoutilaje şi echipamente de deszăpezire, aprovizionarea cu nisip şi clorură de calciu, transportul aferent acestora, închirierea de personal muncitor pentru activitatea de deszăpezire pentru SDN Alexandria, valoare 96 milioane lei, contract atribuit de CNADNR

 2009

-Reabilitare DJ 701, în asociere cu Euroconstruct Trading SRl, contract atribuit de CJ Teleorman in valoare de 107 milioane lei.

 - Alimentare cu apa in comuna Segarcea Vale, 4 milioane lei, CJ Teleorman.

-Consolidare pe DN 61, , valoare 5,8 milioane lei

- Alimentare cu apă în comuna Calineşti, CJ Teleorman,  3,6 milioane lei.

- Lucrări şi servicii de întreţinere multianuală iarna si vara 2009-2012 pentru drumurile judeţene din Teleorman, 104 milioane lei, CJ Teleorman.

 - Proiectarea şi execuţie pentru reabilitare DJ 611 din judetul Teleorman, 15 milioane lei, CJ Teleorman.

 - Proiectarea si execuţia lucrărilor pentru reabilitare DJ 506A, 11 milioane lei

-Reabilitare DJ 612 A Balta Sarata Plopii Slavitesti, valoare 13 milioane lei

- Reabilitare DJ 506 Negreni-Tatarastii de Jos, CJ Teleorman,  8,8 milioane lei.

- Proiectarea şi execuţia lucrărilor la reabilitare DJ 601F Albesti - Mavrodin, 14 milioane lei, CJ Teleorman.

- Reabilitare DJ 543 , limita judeţului Teleorman cu judeţul Olt (Prundu-Lunca), 4 milioane lei, CJ Teleorman.

-Reabilitarea DJ 504B (Trivalea Moşteni –Talpa), valoare 6,6 milioane lei, CJ Teleorman.

 - Reabilitare DJ 601F (Coşoteni – Albeşti), valoare 14 milioane lei, CJ Teleorman

-Reabilitarea barajelor aflate pe pârâl Vijiştea, in localitatile Vităneşti, Răsmireşti, Mârzăneşti, judeţul Teleorman, 2,7 milioane lei, CJ Teleorman.

-Achiziţie covor asfaltic (strat de uzura) strada Dunării, Alexandria, valoare 2,8 milioane lei.

 -Proiectarea şi execuţia lucrări privind reabilitare DJ 612 B Satu Vechi (DJ 612 A) Dracşenei Beuca- Dobroteşti, valoare 40,7 milioane lei, CJ Teleorman.

 2010

-Reparaţii pod pe DN 6, peste râul Teleorman la Vităeşti - 1,2 milioane lei    -Reabilitarea şi modernizarea DJ 228 din judeţul Constanţa, contract de 30 milioane lei, acordat de Consiliul Judeţean Constanţa.

-Reabilitare tronson DJ 612, Băbăita - Orbeasca, CJ Teleorman, valoare 13 milioane lei.

-Reabilitare DJ 506 Cervenia Vităneşti - Băbăiţa, CJ Teleorman, 59 milioane lei

 -Reparaţie capitală pod pe DJ 612, peste pârâul Clăniţa la Băbăiţa, valoare 1,1 milioane lei, CJ Teleorman.

 - Execuţie lucrări pentru alimentare cu apa a comunei Bogdana, 4 milioane lei, CJ Teleorman.

-Lucrări suplimentare reabilitarea barajelor aflate pe pârâul Vijiştea, in localităţile Vităneşti, Răsmireşti, Mârzăneşti, judetul Teleorman, 1,6 milioane lei, CJ Teleorman.

  -Lucrări suplimentare reabilitare DJ 543, valoare 2 milioane lei; CJ Teleorman.

-Lucrări de construcţii pentru sediu si sală de sport la Clubului Sportiv Scolar Turnu Severin, 7,58 milioane lei.

ULTIMUL TUN: În 2011, Consiliul Judeţean se împrumută de 20 de milioane de lei pentru ca Tel Drum să repare 26, 5 km de drum !

Decembrie 2010 La finalul anului trecut, chiar în data de 30 decembrie, Consiliul Judeţean Teleorman se întruneşte în şedinţă extraordinară. Pe ordinea de zi: rectificare de buget în urma alocării de la Guvern a 400.000 de lei din fondul de rezervă bugetară pentru calamităţile din 2010. În aceeaşi şedinţă consilierii judeţeni primesc telefoane mobile de ultimă generaţie, şi cu ochii pe noile achiziţii trec repede peste proiectul propus de preşedintele CJ Teleorman. Cum Teleormanul calamităţi nu a avut, banii sunt direcţionaţi către drumuri judeţene, destinatarul final fiind Tel Drum.

Aprilie 2011. Consilierii judeţeni se întrunesc iar în şedinţă, convocată de preşedintele Liviu Dragnea şi aprobă contractarea unui credit de 20 de milioane de lei pentru reabilitarea a patru drumuri judeţene. Cele 20 de milioane de lei ar urma să fie folosite pentru continuarea lucrărilor pe 

DJ 506 Negreni-Tătărăştii de Jos, DJ 601 Albeşti-Mavrodin, DJ 612 Băbăiţa-Orbeasca şi DJ 504 Trivalea Moşteni-Talpa, toate suprafeţele însumând 26, 5 kilometri. Lucrările au fost începute în 2009, evident de Tel Drum care a câştigat toate licitaţiile, dar sistate anul trecut din lipsă de fonduri.

Creditul ajunge acum tot în visteria Tel Drum pentru a continua lucrările pe cei 26,5 kilometri. 

Alexandria



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite