Tractoare furate din Franţa, aduse ilegal în România. Cum acţiona reţeaua de hoţi de utilaje agricole

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rechizitoriul utilajelor agricole furate din ţări din vestul Europei cuprinde descrieri în amănunt ale unor fapte săvârşite de membri grupării. 32 de inculpaţi au fost trimişi în judecată pentru constituire grup infracţional organizat şi furt cu consecinţe deosebit de grave. Cinci au recunoscut faptele şi au fost condamnaţi la pedepse cu închisoarea.

Menţionăm că precizările din rechizitoriul procurorilor nu implică automat vinovăţia niciunui inculpat. Dacă aceştia se fac vinovaţi sau nu de acuzaţiile aduse de procurori, urmează să stabilească judecătorii. Gruparea a fost „destructurată“ în trei perioada deiferite, decembrie 2010, ianuarie 2011, respectiv aprilie 2011. În decembrie 2010, poliţiştii de la „Crimă Organizată“ au prins în flagrant mai mulţi membri ai grupării care furaseră două tractoare din Franţa.

Primii lideri ai grupării

Grupul infracţional organizat a fost iniţiat, în anul 2009, de către Vecchiolla Antonio şi Liptak Florin-Radu în scopul săvârşirii de furturi calificate cu consecinţe deosebit de grave în ţări UE precum Franţa, Italia, Olanda şi Grecia. Ca membri ai grupării au fost recrutaţi inculpaţii Băda Iulian-Iosif, Banciu Dan-Ioan şi Bursaş Ioan-Ştefan.

Cei doi lideri le comunicau celor trei membri dacă utilajele identificate merită să fie sustrase, în sensul că puteau fi uşor valorificate „la negru” şi sumele care puteau fi obţinute erau importante. După toate acestea, Vecchiolla Antonio şi Liptak Florin-Radu identificau în reţeaua Internet, pe site-ul Bursei de Transporturi Internaţionale de Mărfuri, firme de transport care deţineau mijloace de transport adecvate. Apoi, intrau în contact cu reprezentantul firmei respective şi solicitau efectuarea unor transporturi de utilaje agricole din alte ţări U.E. către România, precizând locul şi data încărcării utilajelor.

Odată antamat mijlocul de transport, liderii grupului puneau în legătură membrii grupului care se aflau în străinătate pentru realizarea furtului cu şoferii acestuia pentru a reuşi să se întâlnească în apropierea locului de unde urma să se realizeze sustragerea. Odată comis furtul, inculpatul Băda Iulian-Iosif, cu ajutorul unui laptop, al unei imprimante şi al unui CD, falsifica o comandă către firma de transport, o factură şi o scrisoare de trăsură, pentru ca în cazul în care camionul era oprit pe drumul spre România de către organele de poliţie sau reprezentanţi ai autorităţii vamale, şoferul să poată justifica transportul.

Furturi comise noaptea


Imediat după ce membri grupării comunicau inculpaţilor Vecchiolla Antonio şi Liptak Radu marca şi tipul utilajelor sustrase, aceştia căutau cumpărători interesaţi de achiziţionarea acestora. Pe teritoriul Franţei, gruparea era direcţionată de către inculpatul Liptak Radu, acesta cunoscând mai multe locaţii în care firme care comercializează utilaje le păstrează sau ferme mai mari care deţin astfel de utilaje agricole. Furturile erau comise pe timp de noapte şi prin folosirea de chei potrivite primite anterior de la inculpatul Vecchiolla Antonio. Ultimul furt a fost comis din Franţa, din zona Dijon, în noaptea de 07/08.12.2010. Anterior, în data de 01.12.2010, inculpaţii Băda Iulian-Iosif, Banciu Dan-Ioan şi Bursaş Ioan-Ştefan au plecat în Franţa cu autoturismul primului inculpat, marca Peugeot, înmatriculat în Franţa, condus de inculpatul Bursaş.

În paralel, inculpatul Liptak Florin-Radu i-a propus inculpatului Trusu Ovidiu, administrator al SC Translogistic SRL Arad, firmă ce are ca obiect de activitate efectuarea de transporturi interne şi internaţionale de mărfuri, să efectueze un transport de utilaje agricole din Franţa, plătindu-i suma de 1.000 euro în avans, preţul total la care s-au înţeles iniţial fiind de 2.200 euro.  Ulterior, din discuţiile telefonice purtate între inculpaţii Liptak Radu şi Vecchiolla Antonio rezultă, de fapt, că înţelegerea cu inculpatul Trusu Ovidiu cu privire la transport a ajuns la un total de 5.500 euro, acesta fiind de fapt un indiciu clar că inculpatul Trusu Ovidiu ştia deja că va transporta utilaje furate.

Această împrejurare rezultă şi din faptul că a mers personal, conducând autotrenul împreună cu angajatul său, inculpatul Iovanov Călin-Lubomir. În data de 05.12.2010, gruparea formată din Băda Iulian-Iosif, Banciu Dan-Ioan şi Bursaş Ioan-Ştefan s-a întâlnit în localitatea Besancon din Franţa cu inculpaţii Trusu Ovidiu şi Iovanov Călin-Lubomir, care veniseră cu camionul şi, după ce s-a înserat, la indicaţiile inculpatului Băda Iulian-Iosif, care, la rândul său, era direcţionat spre zonele în care se aflau firme care comercializează utilaje agricole sau ferme care deţineau astfel de utilaje de către inculpatul Liptak Florin-Radu, s-au deplasat spre zona în care se afla o astfel de firmă.

Facturi falsificate pe loc

Camionul în care se aflau inculpaţii Trusu Ovidiu şi Iovanov Călin-Lubomir a rămas la circa 5 km, cei doi având sarcina de a-i anunţa pe ceilalţi inculpaţi în cazul în care apărea poliţia în zonă. Inculpatul Bursaş Ioan-Ştefan i-a lăsat pe inculpaţii Băda Iulian-Iosif la locul unde se aflau utilajele pe care intenţionau să le fure, după care a mai mers cu autoturismul câţiva kilometri, urmând să asigure paza din acea direcţie. Inculpatul Băda Iulian-Iosif a încercat să pornească câteva utilaje cu chei potrivite, primite anterior de la inculpatul Vecchiolla Antonio, în timp ce inculpatul Banciu Dan-Ioan asigura paza locului respectiv, moment în care a fost contactat telefonic de către inculpatul Bursaş Ioan-Ştefan care i-a spus că a fost legitimat de o patrulă de poliţie şi percheziţionat.

Având în vedere această situaţie, inculpatul Băda Iulian-Iosif a hotărât să renunţe la sustragerea utilajelor în acel moment şi din acea locaţie şi a sustras doar rampe cu care ulterior să poată încărca alte utilaje în camion. În data de 07.12.2010, în urma direcţionării de către inculpaţii Vecchiolla Antonio şi Liptak Radu, cei cinci inculpaţi s-au deplasat cu autoturismul şi autotrenul spre Dijon, aşteptând în acea zonă să se însereze. Procedând în acelaşi mod, inculpatul Băda Iulian-Iosif a sustras două tractoare marca Massey Ferguson dintr-o fermă şi le-a condus până într-un siloz betonat şi parţial acoperit unde putea pătrunde camionul.

Cu ajutorul rampelor sustrase anterior, inculpatul a urcat cele două tractoare în autotren. Inculpatul Băda Iulian-Iosif, cu ajutorul unui laptop şi al unei imprimante cumpărate la indicaţiile liderilor grupării şi cu bani primiţi de la aceştia şi folosind un CD pe care se aflau datele necesare, a falsificat o factură şi o scrisoare de trăsură, din care rezulta în mod nereal că cele două utilaje au fost cumpărate de la o firmă de specialitate din Franţa şi că au fost încredinţate pentru transport SC Translogistic SRL Arad.

Prinşi în flagrant în România

Inculpaţii Trusu Ovidiu şi Iovanov Călin-Lubomir au plecat cu autotrenul spre România, având asupra lor actele false, iar ceilalţi trei inculpaţi au rămas la un hotel „Formula 1” din acea zonă, întrucât nu mai aveau suficienţi bani pentru drumul de întoarcere. Inculpatul Băda Iulian-Iosif l-a contactat telefonic în acest sens pe inculpatul Vecchiolla Antonio, iar inculpatul Banciu Dan-Ioan l-a contactat telefonic pe inculpatul Liptak Florin-Radu. Acesta din urmă a trimis prin serviciul Western Union suma de 135 euro, pe numele inculpatului Bursaş Ioan-Ştefan. Folosind aceşti bani, inculpaţii au plecat spre România.

De menţionat că, anterior, la plecarea din ţară, inculpaţii primiseră de la liderii grupării suma de 1.000 euro pentru cheltuielile cu transportul, cazarea şi masa. La intrarea în Ungaria, cei trei inculpaţi aflaţi în autoturismul Peugeot au rămas din nou fără bani, l-au contactat telefonic pe inculpatul Trusu Ovidiu, cu care apoi s-au întâlnit, iar acesta le-a dat suma de 30 euro pentru a putea ajunge în România.

Cei trei inculpaţi au ajuns în data de 09.12.2010 în România, iar inculpaţii Trusu Ovidiu şi Iovanov Călin-Lubomir s-au oprit pe teritoriul Ungariei, la câţiva km de punctul de trecere a frontierei de la Nădlac, fiind nevoiţi să facă pauza obligatorie pentru şoferii de TIR, de 24 de ore. Inculpaţii Băda Iulian-Iosif, Banciu Dan-Ioan şi Bursaş Ioan-Ştefan s-au întâlnit într-un bar din Pecica cu inculpaţii Liptak Florin-Radu şi Vecchiolla Antonio, după care inculpaţii Liptak Florin-Radu şi Bursaş Ioan-Ştefan s-au dus în Ungaria şi i-au adus pe teritoriul României şi pe inculpaţii Trusu Ovidiu şi Iovanov Călin-Lubomir, care au lăsat camionul în Ungaria.

În dimineaţa zilei de 10.12.2010, inculpaţii Liptak Florin-Radu, Trusu Ovidiu şi Iovanov Călin-Lubomir s-au deplasat în Ungaria, la locul unde era parcat camionul, după care s-au întors în România, la volanul autotrenului aflându-se inculpatul Liptak Florin-Radu. Autotrenul a fost condus de către inculpatul Liptak Florin-Radu întrucât inculpatului Trusu Ovidiu i-a fost frică să treacă frontiera la volanul TIR-ului, având în vedere provenienţa tractoarelor. La staţia de carburanţi Rompetrol, situată în apropierea frontierei, pe teritoriul României, inculpaţii s-au reîntâlnit, moment în care au fost surprinşi de organele de poliţie.

Prejudiciul produs părţii vătămate, Gaec Des Tulipes, prin sustragerea celor două tractoare marca Massey Ferguson, cu echipamentele cu care erau dotate, este în valoare de 127.692,50 Euro. Cele două utilaje agricole au fost predate societăţii franceze.

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite