Alba Iulia: Rodica Andronescu a fost decorată de primul ministru al Franţei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Profesoară de franceză de peste 30 de ani, Rodica Andronescu este inspector şcolar responsabil cu gestionarea programelor comunitare şi problematica integrării europene.

Profil:
Născută la: 17 martie 1954, localitatea Mociu, jud. Cluj
Studii: Master Management Educaţional
Familie: căsătorită, un băiat

Încă din şcoala generală, Rodica Andronescu s-a simţit atrasă de cultura şi civilizaţia franceză. „Am descoperit limba franceză în şcoala generală. A fost şansa mea. În clasa a V-a am fost repartizată în clasa de rusă.

Am plâns toată ziua la şcoală şi i-am spus dirigintei că vreau să fiu în clasă cu colegii mei care învaţă franceza. M-am mutat singură în clasa respectivă. Cred că acesta a fost primul moment în care am optat pentru viitoarea mea meserie“, a spus profesoara de franceză.

Decorată în Franţa

De-a lungul timpului, a aprofundat cunoştinţele pe băncile facultăţii de litere. A ajuns profesor la Colegiul „Horea, Cloşca şi Crişan“ din Alba Iulia, unde a introdus secţia de bilingv-franceză. După ce şi-a luat toate gradele didactice şi-a îndreptat atenţia spre problematica Uniunii Europene.

Şi-a desăvârşit studiile în Franţa. Aceasta a fost decorată prin decret al Primului Ministru al Republicii Franceze. „Am primit distincţia de Cavaler al Ordinului «Palmes Academiques» pentru promovarea limbii şi culturii franceze. Este un rezultat deosebit pentru mine. Sunt foarte puţine persoane care au primit o asemenea distincţie“, a mai spus Rodica Andronescu. 

De asemenea, este reprezentantul României în cadrul unui proiect al Consiliului Europei. Proiectul EUROPASS se derulează în perioada 2008-2011 şi vizează generalizarea utilizării portofoliului european al limbilor la scara întregii şcoli. „Fiecare ţară membră întocmeşte un studiu de caz de utilizare a acestui portofoliu. Pe baza lor se va întocmi un ghid“, a mai spus profesoara de franceză care deţine mai multe specializări la instituţiile de învăţământ din Franţa.

A pus bazele centrelor de documentare şi informare

„Fostă elevă a liceului HCC, m-am întors peste ani ca profesor şi ca promotor al proiectului de a transforma biblioteca şcolară în centru de documentare şi informare (CDI). Iniţial proiectul a fost implementat în Alba şi în alte cinci judeţe din ţară“, a spus Rodica Andronescu.

La momentul actual, în şcolile din Alba există 35 de astfel de centre destinate atât elevilor cât şi comunităţii. Se facilitează accesul la internet, cărţi, documente în format electronic.

„Am reuşit ca meseria de profesor documentarist să fie inclusă în codul ocupaţiilor din România, să organizăm examen de definitivat şi concurs pentru ocuparea posturilor pentru o meserie care în anul 2000 nu exista. Este un succes. S-a regândit relaţia dintre profesorii de diferite disciple, acum munca în echipă aproape s-a generalizat“, a mai spus profesoara de franceză.

Aceasta consideră că elevul este pionul principal al actului educaţional. „Elevul trebuie să fie raţiunea noastră de a fi. Cred în menirea şcolii şi în puterea educaţiei de a schimba societatea“, a mai spus Rodica Andronescu.

Din 2002, este şi inspector responsabil cu gestionarea programelor comunitare, educative şi integrare europeană.

Cum vedeţi actuala generaţie?
R. A.:
„Îmi plac adolescenţii. Sunt non-conformişti, foarte mulţi dintre ei au mult bun simţ. Mesajul pe care îl transmit este al generaţiei pe care o reprezintă: avizi de cunoaştere, cu foarte multe oportunităţi, dar care nu întotdeauna reprezintă modele pentru ei. Aici este rolul nostru, al educatorului, ca alături de familie, şi uneori în lipsa acesteia, să-i ghidăm pe drumul cel bun. E nevoie de răbdare şi de dorinţa de a-l înţelege pe adolescentul non-conformist pe care-l întâlnim în fiecare zi în clasă. Trebuie stârnită creativitatea lor. De la această generaţie am învăţat care sunt curentele noi în muzică, ce este «cool» în concepţia lor. Cel mai important, am învăţat că dacă ajungi la sufletul lor, reuşeşti să-i dirijezi pe calea cea bună. În fiecare tânăr există un potenţial performer. Poate că rezolvarea actualei crize economice va veni tocmai de la această generaţie.“

Ce-i place: „Îmi place faptul că suntem membrii ai Uniunii Europene, că tinerii şi adulţii pot învăţa mai multe limbi străine, nu de dragul de a le vorbi, ci pentru a se informa şi a avea acces la locuri de muncă până acum închise. Îmi place că trăiesc la Alba Iulia, că am văzut oraşul evoluând. Mă bucur că Cetatea se schimbă în bine. Sper ca acei castani de pe aleea dintre Poarta I şi a II-a a Cetăţii să rămână mereu acolo, pentru că ei au măsurat paşii multor generaţii“.

Ce nu-i place: „Nu îmi place faptul că şcoala, ca şi instituţie, nu este aşezată la locul ei, că tinerii se refugiază uneori în alcool şi droguri. Nu îmi place faptul că oamenii s-au înrăit. Nu mi se pare firesc ca prima dată să se caute vinovatul şi nu soluţii la problemă, indiferent de natura acesteia“.

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite