Alba Iulia: Aproape 200 de firme au conturile blocate
0
Previziunile bugetare până la finele anului 2009 pentru Inspecoratele Teritoriale de Muncă nu sunt dintre cele mai optimiste, având în vedere că instituţia se autofinanţează din cotele încasate pentru administrarea cărţilor de muncă.
Un număr mare de agenţi economici din judeţul Alba au acumulat datorii faţă de Inspectoratul Teritorial de Muncă. La ora actuală există 1.133 de debitori, iar Inspectoratul Teritorial de Muncă Alba are de recuperat aproape 40.000 de lei de la angajatorii care au uitat să îşi achite datoriile. Şi nu orice fel de datorii, ci de ordinul zecilor de mii.
Executare silită pentru mai multe firme
ITM Alba s-a autosesizat cu privire la acumularea datoriilor de căte angajatori odată ce încasările au scăzut. „Am luat măsurile care se impun cu debitorii noştri şi am început executarea silită. Prima măsură este somaţia urmată de poprirea contului”, a explicat directorul ITM Alba, Dorel Fiţ. Până în momentul de faţă instituţia a întocmit şi trimis către datornici 329 de somaţii şi titluri executorii în valoare totală de 51.014 lei. Totodată s-a recurs la procedura legală de poprire a conturilor pentru183 de societăţi comerciale. Ca urmare a acestei măsuri s-au încasat 21.388 de lei. Pentru patronii şi administratorii unor firme situaţia a fost una temporară. „Este o taxă pe care înţeleg de ce o plătesc. În acestă perioadă capacitatea financiară este limitată. Am depins de nişte sume pe care a trebuit să le recuperăm. Am remediat însă şi problema cu ITM-ul, deoarece gestionarea cărţilor de muncă mi se pare importantă”, a spus Sorin Vasinca, administratorul unei firme de materiale de construcţii, din Alba Iulia.
„Nu se pune problema falimentului”
Instituţia a fost nevoită să recurgă la aceste măsuri deoarece se finanţează de la bugetul statului şi din resurse proprii. Din acest motiv inspectoratele teritoriale nu pot să negocieze salarii prin contractul colectiv. „ ITM Alba, are dublă finanţare şi nu a primit niciun leu de la buget. E drept că instituţia se autofinanţează, dar atâta timp cât banii vin prin redistribuire de fonduri nu se pune problema falimentului”, a mai adăugat Dorel Fiţ. Conform legislaţiei Inspectoratele Teritoriale de Muncă percep un comision de 0,75 la sută sau 0,25 la sută, din fondul lunar de salarii, angajatorilor cărora le păstrează şi completează carnetele de muncă, respectiv angajatorilor care păstrează la sediu carnetele de muncă ale angajaţilor. Neachitarea acestor servicii a dus la probleme legate de bugetul instituţiei. Dorel Fiţ exclude varianta ca instituţia, care se autofinanţează din cotele încasate pentru administrarea cărţilor de muncă, să fie nevoită să apleze la banii din bugetul statului. „Nici nu se pune problema de a intra în imposibilitatea de plată. Asta pentru că fondurile se centralizează la Inspecţia Muncii şi noi primim buget repartizat de această agenţie”, a explicat Doreţ Fiţ.