Alba Iulia: UPDATE Drapelul în şase culori a fost dat jos de pe Catedrala Încoronării

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mash-ul  a fost dat jos de pe clopotniţa Catedralei Reîntregirii din Alba Iulia
Mash-ul a fost dat jos de pe clopotniţa Catedralei Reîntregirii din Alba Iulia

Meshul amplasat de Primăria Alba Iulia s-a vrut a fi un banner publicitar. Se va păstra doar logo-ul turistic al oraşului cu mesajul „capitala de suflet a românilor“. Drapelul în şase culori este considerat de albaiulieni dar şi de istorici un afront adus Zilei Naţionale a Românilor.

UPDATE ORA 14.45: La dispoziţia Primăriei Alba Iulia, meshul a fost îndepărtat de pe clopotniţa catedralei. Muncitorii au dat jos bannerul publicitar chiar dacă afară plouă.  

Arborarea unui banner publicitar de mari dimensiuni pe clopotniţa Catedralei Încoronăriii din Alba Iulia stârneşte controverse aprinse. Locul drapelul naţional din anii trecuţi a fost luat de un banner care prezintă un streag realizat artistic.

Culoarea roşie a drapelului naţional a fost înlocuită cu o combinaţie de portocaliu şi vişiniu, iar albastrul este şi el realizat din două nuanţe. Astfel, afişul publicitar este conceput din şase culori. Acesta a provocat reacţii negative, încă de duminică, când a avut loc deschiderea oficială a Serbărilor Unirii.

Dungă potocalie buclucaşă

Primăria Alba Iulia a luat astăzi decizia de a da jos acest mesh. „Nu am încălcat legislaţia cu acest mash. S-a vrut promovarea brandului turistic. Îmi pare rău că nu s-a priceput acest lucru“, a precizat Mircea Hava. Acesta a spus că nu a fost nici o intenţie de politizare a acţiunii.

„În varianta electronică nu a existat nici o urmă de portocaliu. A fost un concurs de împrejurări care a dus la această dungă portocalie pe mash. Cred că dacă nu apărea aceasta, nu existau nici un fel de probleme“, a mai spus Hava.

Mash Alba Iulia

Drapelul în şase culori va fi înlăturat în această după amiază sau zilele următoare, în funcţie de starea vremii. Se va păstra logo-ul oraşului şi se va monta din nou steagul naţional. 

Mash Alba Iulia

Mash-ul a fost îndepărtat în această după amiază.

Bannerul s-a vrut o replică stilizată a steagului, care să creeze un efect tridimensional „de mişcare“ vizibil de la distanţă. „O interpretare stilizată şi nu literală a steagului într-un context turistic e normală. Avem o nouă identitate şi e una modernă, nu înţepenită în trecut. Spiritul zilei naţionale nu se cuantifică măsurând dimensiunile culorilor de pe steag. Suntem în 2010, deci, ne putem permite să fim mai relaxaţi vizavi de false pretenţii şi să ne bucurăm de ce ni se întâmplă“, a spus Mihai Coşer, purtătorul de cuvânt al Primăriei Alba Iulia.

Aceasta a dat exemplul siglei televiziunii române, dar şi a unora din străinătate, precum campania de promovare „I am sterdam“ sau sigla companiei naţionale aeriane British Airways care este o stilizare a steagului britanic.

Afront adus românilor

Majoritatea albaiulienilor văd în acest afiş publicitar un afront adus celor care au luptat pentru unire dar şi o întinare a simbolului naţional. „Nu pot să cred ce se întâmplă. Îmi vine să plec în lume să nu mai aud de oraşul meu, de ţara mea. Au ajuns să îşi bată joc şi de însemnul naţional“, a spus Radu Muntean, inginer, 48 ani.

Istoricii sunt de aceeaşi părere. „Pe clopotniţa Catedralei trebuia expus, aşa cum se face  în fiecare an, drapelul naţional. Era foarte bun cel folosit şi anul trecut, culorile roşu, galben şi albastru erau clare şi bine delimitate. Poporul român are un singur steag“, a spus istoricul Gheorghe Anghel, fostul director al Muzeului Naţional al Unirii din Alba Iulia.

„Conform Codului Penal, pedeapsa pentru ofensă adusă unor însemne naţionale este de la şase luni la trei ani de închisoare. Deocamdată nu s-au înregistrat plângeri în acest sens “, a spus Maria Bălţat Cetean, prim-procuror al Parchetului de pe lângă Judecătoria Alba Iulia.

Alba Iulia

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite