Adina Rogojan Mihaiu a pictat interioarele unui castel din Franţa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Adina Rogojan Mihaiu restaurează pictură din bisericile vechi
Adina Rogojan Mihaiu restaurează pictură din bisericile vechi

Adina Rogojan Mihaiu a participat la restaurarea picturii bisericeşti de la 15 lăcaşuri de cult din ţară, dar şi la punerea în valoare a interioarelor unui castel din Franţa.

Primul contact cu restaurarea l-a avut după ce a intrat  în 1997 la Liceul de Artă „Octav Băncilă“ din  Iaşi, la îndemnul profesorului Mircea Boiţa. Păstrează o frumoasă aparte şi pentru Mihaela Panait, pedagogul care a ajutat-o în deprinderea tehnicilor de restaurare.

„Pentru mine Mihaela Panait este sinonim cu opţiunea de a face restaurare. Prin educaţia primită de la matuşa mea cu care am pictat prima icoană, am avut deschidere spre biserică şi m-am adaptat usor la rigorile vietii în mănăstiri şi laăaşuri de cult. Am avut noroc să colaborez cu Elena Murariu şi Serban Angelescu, de la care am învatat această meserie plină de satisfacţi“, îşi aminteşte Adina despre primele tangenţe cu arta.

Adina Rogojan Mihaiu în timpul procesului de restaurare

Click pe poze pentru galerie foto

După ce a trecut de la statutul de stagiar la cel de restaurator, a ajuns să-şi susţină examenul de atestare ca restaurator de către Patriarhia Romană, la Biserica Schitului Locurele, din judeţul Gorj.

A descoperit o pictură în frescă

„A fost un proces de restaurare complex a tabloului votiv din pridvorul bisericii şi de a redescoperi identitatea monumentului prin scoaterea la lumină  de sub pictura în ulei a unei picturi în frescă ce  poartă carecteristicile stilistice ale scolii ardelene de pictură a secolului al XIX-lea“, explică restauratorul. Biserica de aici a fost construită la mijlocul secolului XIX şi a fost pictată abia mai târziu, cand s-a adaugat pridvorul.

„Dupa stabilirea diagnosticului şi stabilirea metodologiei de intervenţie, am început în paralel conservarea şi restaurarea tabloului votiv din pridvor, si cercetările în pronaos şi naos. Pridvorul fiind adaugat la sfarsitul secolului al XIX-lea nu avea cum să aibă  o altă  pictură sub cea originală. La o analiză atentă, în pronaos am observat forma unui picior în lacuna picturii în ulei, iar în naos se pot vedea în lumina razantă siluetele sfinţilor ce asteaptă sa iasă la lumină de sub pictura în ulei. Am început să realizez sondaje,  îndepărtând pe porţiuni mici şi prin metode specifice pictura în ulei. Surprinzator sub pictura în ulei din biserică este o pictură în frescă deosebită ce poarta amprenta Şcolii ardelene de Pictură de la Turda“, a explicat Adina amplul process de restaurare de la Biserica Schitului Locurele.

Adina susţine că intervenţiile trebuie facute cu materiale compatibile şi reversibile care să nu altereze obiectul restaurant şi că propunerile de tratament nu sunt universale, ci trevbuie particularizate în funcţie de diagnosticul fiecărui  monument.

Restauratorul născut la Cugir a transmis mesajul artistic în viitor prin participarea la restaurarea a peste 15 monumente foarte valoroase.  Cele mai importante ca şi amploare şi grad de implicare au fost Biserica Mănastirii „Sfânta Treime“ de la Stramba-Jiu, Bisericile Manastirii Polovragi, ambele din din judetul Gorj, Biserica Foişor din Bucuresti şi Biserica Schitului Topolniţa din Mehedinţi.

Castel restaurant după „Metamorfozele“ lui Ovidiu

Un moment de cotitură în cariera artistei a fost în 2009, când a acceptat, împreună cu soţul său, provocarea de  a picta interioarele unui castel din districtul Clermont, Franţa. Artiştii s-au inspirat din frescele vilelor din Pompei şi arta grotească şi au stabilit ca tematică „Metamorfozele“ lui Ovidiu, tehnica „aseco“, în culori de caseinat de calciu.

„Am început  cu un proces de restaurare a tavanului, apoi a şemineului. Mai tarziu, realizarea fondurilor a fost extrem de laborioasă, fiindcă peste tot am suprapus 4-5 straturi de culoare pentru a creea transparenţe. Aici a apărut şi un aspect amuzant. Propietarul, un doctor sobru, cand ne-a facut o vizită a constatat că toata încăperea era roşie... Apoi, când s-a reîntors toate fondurile aveau altă culoare. iar din punctul său de vedere păream nedecişi... Dupa al patrulea fond, a înţeles unde vroiam să ajungem şi s-a liniştit“, a încheiat Adina.

Restauratorul susţine că, în ultimii ani,  românii simt nevoia de a anima un loc fără personalitate, prin pictarea unor spaţii ale locuinţei.

Ce alte preocupări artistice aveţi?


A.R.M.: Începand de tablouri şi icoane pe sticlă până la pietre pictate şi obiecte sau accesorii hand made.O mare satisfactie am avut anul trecut la Cugir cand am realizat un proiect de voluntariat  la Şcoala „Iosif Pervain" din Cugir. Am mobilizat un numar de aproximativ 80 de copii pe care i-am învaţat diferite tehnici artistice. Copiii au fost extrem de receptivi, iar după câteva luni de zile foarte placute pentru toţi participanţii am organizat o expoziţie de grup.

Ce-i place: „Încurajez voluntariatul mai ales, cultivarea simţului artistic, indiferent de forma pe care o îmbracă şi apreciez corectitudinea“, spune Adina.

Ce nu-i place: „Detest snobismul, dezinteresul faţă  de comunitate şi violenţa faţă de animale“, a încheiat artista.

Profil:

Data şi locul naşterii: 2 martie 1983,Cugir,
Ultima şcoală absolvită.Universitatea de Arte plastice,decorative Şi design "George Enescu", Iaşi.
Familie: căsătorită

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite